    From: " M.M." <m...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: pętla fizyki
    Date: Sun, 11 Dec 2011 16:33:03 +0000 (UTC)

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

    > Ojej, tego jest na pęczki.
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Numerical_ordinary_diff
    erential_equations
    > I oglądaj te 'wysokiego rzędu'.
    >
    > Na dzień dobry poszukaj Runge–Kutta czwartego rzędu albo
    > adaptatywnej 'RK45'.
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Runge%E2%80%93Kutta%E2%
    80%93Fehlberg_method
    > Do zabaw najcześćiej całkowicie wystarczają.
    Hmmm
    Zastanawiam sie czy to wystarczy.
    Planety najpierw zblizaja sie do siebie, a potem oddalaja.
    Zarowno zblizanie jak i oddalanie odbywa sie z pewnym krokiem.
    Idealnie byloby, gdyby odleglosci od planet we wszystkich odpowiadajacych
    sobie krokach przyblizajacych i oddalajacych byly rowne, ale taka
    sytuacja jest nieprawdopodobna. Przy rownoodleglych krokach planety by
    tak samo przyspieszaly jak i spowalnialy i animacja bylaby stablina nawet
    po zastosowaniu Eulera.

    Wydaje sie ze wynik zaburzaja obliczenia w kroku ktory przypada na najblizsza
    odleglosc pomiedzy planetami. Jesli ten krok wypadnie na etap
    przyspieszania, to przyspieszy tak mocno planety, ze nastepne kroki tego
    przyspieszenia nie wyhamuja. Wydaje sie to sporym problemem, czy na
    pewno RK45 podola?

    Pozatym RR jest rzedu drugiego. Jesli dobrze rozumiem, to najpierw musze
    rozwiazac jedno w kilku punktach aby miec dane dla drugiego. Wiec bledy
    obliczen szybko sie naloza na siebie. Jestes pewien ze ta metoda starcza
    na 1000 lat symulacji ukladu slonecznego?

    Strasznie jestem zalatany teraz, ale w najblizszej przyslosci przerobie
    tamta animacje na RK, zobaczymy :)