    Newsgroups: pl.comp.www
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: php, linki z nazwami a $_GET, SEO
    Date: Fri, 17 Nov 2023 01:38:51 GMT

    On 2023-11-16, Mateusz Viste <m...@...invalid> wrote:

    > Amatorsko administruję kilkoma stronami www. Te z URL-ami typu
    > "?id=123" są równie dobrze indeksowane, co te z fikuśniejszymi URL-ami.

    Indeksuje, ale czy nie obniża pozycji?

    > Istotne natomiast jest, aby adres był kanoniczny/unikalny, oraz aby
    > zawartość strony była odpowiedniej jakości, a także aby linki do stron
    > były łatwe do znalezienia.

    > W Apache służy do tego rozszerzenie mod_rewrite. Można np. ustawić w
    > .htaccess coś takiego:
    >
    > RewriteEngine On
    > RewriteRule "^([0-9]+)" "?id=$1" [PT]
    >
    > Powyższy regex łapie wyłącznie identyfikatory numeryczne. Dla innych
    > należy go odpowiednio dostosować.

    Rozumiem, że w powyższym żądanie typu (przykład) /79 będzie
    przekształcone do ?id=79?

    W sumie jako takich numerycznych nie potrzebuję, a jedynie unikatowych,
    bo tekstowe mnie też zadawalają. W tej chwili baza sql jest odpytywana
    po indeksie, ale nic nie stoi na przeszkodzie aby dodac kolumne,
    zmapować nazwy i wołać rekord po nazwie.

    Jakos tak?:

    RewriteRule "^([A-Za-z\-_])+" "?id=$1" [PT]

    Tam jest potrzebny "escape" przy trzecim "-"?

    Dzięki.

    --
    Marcin