    Newsgroups: pl.comp.www
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: php, linki z nazwami a $_GET, SEO
    Date: Sun, 19 Nov 2023 01:27:17 GMT

    On 2023-11-17, Mateusz Viste <m...@...invalid> wrote:

    > Dobre pytanie, w sumie to nie wiem. Tematyka tych moich stron jest
    > na tyle niszowa, że tak czy inaczej jestem na pierwszym miejscu więc
    > trudno mi określić jak to mogłoby wyglądać przy konkurencji.

    Mnie właśnie zastanawiają perrory googla ntt no i to, że jak patrzysz na
    różne strony, to jednak praktycznie wszystkie mają przynajmnien wstawki
    wyrazowe w adresach. Te co się specjalizują w seo to zwykle wszystko
    mają wyrazowo.

    > Dokładnie tak. Podobnej regułki używam np. tutaj:
    > https://ulwarre.pl/forum/
    >
    > Wątki na forum dostępne są pod linkami typu /forum/xyz, ale po
    > przejściu przez MOD_REWRITE moje PHP dostaje tak naprawdę zapytania w
    > postaci /forum/?thread=xyz (zresztą obie formy działają publicznie).

    Nb. nie da się jakoś bez GET, dając REWRITE na twardo w konfiguracji z
    przekierowaniem do jednego pliku (np. index.php) bez żadnych parametrów
    a potem analizować po $_SERVER['REQUEST_URI'] czy to będzie wtedy
    wskazywać zawsze /index.php?

    > Oczywiście równie dobrze możesz użyć słów zamiast numerycznych
    > wartości. Jak używam numerycznych tylko dlatego, że łatwo jest je
    > zabezpieczyć. Wystarczy argument przepuścić przez intval() i już mam
    > gwarancję, że nikt mi tu żadnego sqla czy innega dziadostwa nie
    > wstrzyknie. Słowa też można zabezpieczyć, ale potrzeba nieco więcej
    > uwagi.

    Racja.

    > Możesz też użyć kilku reguł naraz, np. żeby przekierować zapytania do
    > innego pliku php w zależności od pierwszej litery słowa, czy tam innego
    > dyskryminatora.

    > Do testowania regexów możesz użyć tego fajnego narzędzia:
    > https://www.regexpal.com/

    A dzięki. SKorzystam.

    > Twoja regułka na oko wygląda dobrze, tylko uważaj na skutki uboczne.
    > Np. jeśli będziesz chciał opublikować później jakiś prawilny plik typu
    > "mojastrona.pl/plik_do_pobrania", to ten wpadnie w RewriteRule i
    > zostanie przetłumaczony na "?id=plik_do_pobrania". Warto od startu
    > pomyśleć nad jakąś nomenklaturą, żeby później nic nie miało szans się
    > pomieszać.

    Tam powinno być trochę więcej, bo np. "?id=" powinny przechodzić bez
    modyfikacji. Ale też można to zrobić już na poziomie php. Co pasuje to
    pasuje, dalej sprawdzenie czy nie ?id="?id=", reszta przekierowana do np.
    ?id=0.

    --
    Marcin