    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    From: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>
    Subject: Re: promieniowanie w Japonii a sprzet z importu?
    Date: 03 Jul 2011 17:26:54 GMT

    Marek Wyszomirski napisał:
> [...]
    source

    Jakoś nie mogę się dostać do raportu z którego pochodzi ta tabela więc
    w dalszych komentarzach korzystałem z innego do którego jest link
    bezpośredni (relacje między technologiami są podobne, jednak sporo
    dodatkowych wiadomości na temat struktury):

    http://www.decc.gov.uk/assets/decc/statistics/projec
    tions/71-uk-electricity-generation-costs-update-.pdf

    Gaz 80.3
    Gaz z przechwytem CO2 112.5
    Węgiel 104.5
    Węgiel z przechwytem CO2 142.1
    Wiatr na lądzie 93.9
    Wiatr na morzu 160.9
    Wiatr na morzu R3 190.5
    Atom 99.0

    Wyciąłem Węgiel IGCC jako, że wg raportu nie mają obecnie zastosowania
    komercyjnego.

> [...]
    >
    > Technology? Cost range (?/MWh)?
    > New nuclear 80-105
    > Onshore wind 80-110
    > Biomass 60-120
    > Natural gas turbines with CO2 capture 60-130
    > Coal with CO2 capture 100-155
    > Solar farms 125-180
    > Offshore wind 150-210
    > Natural gas turbine, no CO2 capture 55-110
    > Tidal power 155-390
    >
    > Jak widać węgiel po uwzględnieniu kosztów przechwytywania dwutlenku
    > węgla (swoją drogą ciekawe co oni pod tym pojęciem rozumieją - mam
    > obawy, że po prostu wrzucili tam koszty opłat za emisję)

    Z tego co rozumiem to nie. Są technologie przechwytywania dwutlenku
    węgla. W raporcie, z którego bezpośrednio korzystałem podawali
    w strukturach kosztów, że jeśli nie ma "CO2 capture" to wlicza się
    w koszta kary za CO2. Pewnie tak jest też tutaj. Pominąłeś w ogóle gaz,
    który może być tańszy od atomu nawet z karami za CO2.

    > przegrywa z
    > energią nuklearną na całej linii, jeszcze gorzej wypadaja elektrownie
    > słoneczne.

    Nie wiem jak dokładnie sprawa wygląda w raporcie z tabelki, ale w "moim"
    przyjęto kilka IMO dziwnych założeń jeśli chodzi o atom i jego
    przyszłość (oczywiście pozytywnie wpływających na koszt energii):

    - resurs na poziomie 65 lat (istniejące elektrownie we Francji
    oficjalnie mają 30, po audycie przedłużono do 40); jednocześnie
    o koszta "decommission" nie trzeba się martwić bo będzie to dopiero za
    100 lat - WTF!?! - i dlatego jest to tylko margines ceny
    - znaczny spadek kosztów budowy reaktorów w ciągu następnych kilkunastu
    lat podczas gdy do tej pory koszty raczej rosły

    > Elektrownie wiatrowe - owszem, na brzegu morza wypadaja
    > porónywalnie (trochę tej linii brzegowej wystawionej na wiatry znad
    > Atlantyku Brytyjczycy mają), ale już wewnątrz lądu wypadają jeszcze
    > gorzej od elektrowni słonecznych:-(.

    offshore/onshore w przypadku wiatru oznaczają co innego:
    - onshore - na lądzie
    - offshore - na wodzie do 25km od brzegu
    wodach
    - offshore R3 - na wodzie do 75 km od brzegu

    > Zastanawiają mnie natomiast
    > stosunkowo niskie koszty w przypadku biomasy - szczególnie w związku z
    > rozmową jaką odbyłem kilka miesięcy temu z zaprzyjaźnionym kolegą
    > pracującym w branży energetycznej - skarżyl sie on na straszne koszty
    > sprowadzania wymaganego przepisanmi unijnymi procenta biomasy do
    > elektrowni - podobno do elektrowni pod Koninem biomasę trzeba wozić
    > ciężarówkami aż spod Szczecina - bo bliżej załatwić jej w wymaganych
    > prawem ilościach się nie da:-(.

    Pewnie zakładają, że jak się buduje elektrownię to w miejscu gdzie da
    się pozyskiwać paliwo na miejscu.

    > Sugerujesz grecką drogę do dobrobytu energetycznego?

    Raczej japońską (jak w Fukushimie napromieniowanie pracowników zaczęło
    się zbliżać do wartości ustawowych poprawiono ustawę).

    > I przypuszczam, że za kilka lat obudzą się z ręką w nocniku i znów będą
    > musieli zdanie zmienić. Tyle, że wtedy już Angela Merkel będzie już na
    > zasłużonej emeryturze i kto inny będzie się martwił jak nadrobić
    > stracone lata.

    Niemcy swoje elektrownie budują we Francji (Siemens ma 34% udziałów
    w Arevie).

    m.