  • 81. Data: 2011-07-04 09:29:02
    Temat: Re: promieniowanie w Japonii a sprzet z importu?
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Monjou

    Monju

    > palił się w 1995

    mial wyciek sodu w jednej z trzech petli obiegu wtornego

    > a teraz ma ponoć zablokowany dostęp do prętów paliwowych

    Wyjeli juz.

    > Każde urządzenie zbudowane przez człowieka jest niestety zawodne,
    > i ulegające zewnętrznym siłom - natury i innych działań.

    Zgadza sie.

    IMHO nie ma sensu przerzucac sie argumentami z kategorii co
    zabija bardziej, wegiel czy atom. Zwlaszcza, ze i tak zwyciezy
    ekonomia, albowiem nie ma znaczenia ze ktos, gdzies tam cierpi
    jak dlugo ty masz tani prad w gniazdku.

    A teraz - moze by tak EOT? ;)

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 82. Data: 2011-07-04 09:55:57
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-07-04 01:13, Marcin [3M] pisze:

    > Po pustyni błędowskie oimw nie ma już śladu.

    Wiem, byłem tam parę lat temu. Ale - park narodowy o ile wiem nadal atm
    jest.

    > Co do zajmowanego miejsca:
    > http://www.iteco.ch/renewable-energies/solar-photovo
    ltaics/off-on-grid-solar-power-systems.html

    > http://www.solarpowerportal.co.uk/case_studies/green
    man_solar_installs_3.7kwp_system_4578_dungeness_nucl
    ear_power_station_/

    > Instalacja 6kWp mieści się na dachu, i to niezbyt dużym...
    > Myslenie w kategoriach elektrowni jako elemencie domowej instalacji, niż
    > o osobnym obiekcie...

    I dostarczy tej mocy 6kW przez kilka okołopołudniowych godzin w okresie
    od maja do sierpnia. Przy założeniu, ze nie będzie chmur na niebie. Przy
    takiej pogodzie jaką mamy dziś z tych 6kW zrobi się pewnie gdzieś tak z
    1kW albo i jeszcze mniej, podobnie będzie w zimie w słoneczne południe w
    grudniu - o ile na panelach nie będzie zalegał śnieg.
    To się może nawet i niekiedy opłacać, ale nie jest to metoda na
    ratowanie bilansu energetycznego kraju - zwłaszcza, że takie panele dają
    najmniej energii właśnie wtedy, gdy zapotrzebowanie na nią jest największe.

    > Szkodliwość CO2 jakoś do mnie nie przemawia, a cały efekt cieplarniany
    > wygląda na dość ułomną koncepcję...

    Tu zgoda - sam nie jestem przekonany czy efekt cieplarniany faktycznie
    nam zagraża i nie bedę zdziwiony gdy po latach okaże się, że ktoś chciał
    po prostu zarobić na nim pieniądze. Ale niestety stan na dzień
    dzisiejszy jest taki, że regulacje unijne (które osobiście uważam za
    głupie - ale to tylko moje zdanie które na bieg rzeczy nie ma
    zauważalnego wpływu) nakazują nam redukcję emisji dwutlenku węgla - a
    energetyka oparta na spalaniu kopalin jest jednym z głównych źródeł tej
    emisji. I trudno - chcemy czy nie chcemy musimy tę emisję zmniejszyć.

    > Wiem, zo znaczy peak. I nie jest to - wbrew pozorom definicja jaką
    > przytaczasz. Wystarczy sprawdzić:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Kilowatt-peak

    OK - odszczekuję i dzięki za sprostowanie. Swoją drogą definicja jest
    dość myląca - bo zazwyczaj 'peak' (ang. szczyt) oznacza właśnie wartości
    szczytowe. Po przeczytaniu tej definicji widzę jednak, ze mimo innego
    zdefiniowania sytuacja jest dokładnie taka jak przewidywałem -
    przyjmowana standardowa wartość intensywności światła - 1000W/m2 - to
    oświetlenie występujące na szerokości geograficznej Niemiec latem w
    godzinach południowych przy bezchmurnej pogodzie - zatem mniej więcej
    zgadza się z maksymalnie korzystnymi warunkami o których pisałem.

    > Może zatem warto poczytać o kopalniach uranu?
    > http://www.eioba.pl/a/31xb/areva-niger-i-tuaregowie-
    krwawy-uran-w-polsce

    Zgadza się - wpływ na środowisko kopalń uranu też trzeba uwzględnić.
    Pytanie, który jest większy - kopalń węgla czy uranu.

    > No i coś mi w tych kalkulacjach nie pasuje - jeżeli jest jak piszesz, to
    > dlaczego energia atomowa jest w większości miejsc w cenie nie mniejszej
    > od tej węglowej?

    Bo produkt dostarczany jest identyczny. Na podobnej zasadzie banan
    dostarczany z Kostaryki kosztuje w sklepie w Polsce tyle samo co
    identyczny banan dostarczany z Ekwadoru.

    > Może dlatego, że pojemniki na zużyty uran i ich transport, utylizacja
    > odpadów itd kosztuje sporo?
    > Do tego dojdą nowe koszty. Okazuje się, że np. w Niemczech większość
    > elektrowni atomowych nie jest zabezpieczona przed upadkiem samolotu.
    > Pytanie, jak zabezpieczyć reaktor przed użyciem samolotu jako pocisku
    > (jak. podczas zamachów w USA)? Da się to zrobić za jakąś normalną kasę?
    > Czy lepiej ustawić baterię p-lot i strzelać do wszystkiego, co nadlatuje?

    Ten sam problem masz przy wielu obiektach. Gwarantuję Ci ze takie
    obiekty jak rafinerie ropy naftowej czy zakłady chemiczne są dla
    terrorystów równie atrakcyjnym celem. Rafinerię dużo łatwiej jest
    podpalić a wysadzenie zakładu chemicznego z różnymi 'ciekawymi'
    substancjami potrafi skazić środowisko równie skutecznie jak reaktor
    atomowy.

    > Oczywiście, przy energetyce konwencjonalnej, dla ułatwienia, pomijamy
    > taki aspekt, jak przetwarzanie węgla "na miejscu".

    Co powoduje zmniejszenie kosztów transportu - i oczywiście bywa w Polsce
    stosowane - najlepszy przykład - choćby wzmiankowana już w tym wątku
    elektrownia Bełchatów. Tym niemniej wiele z naszych elektrowni węglowych
    wybudowano w miejscach gdzie węgla nie ma i węgiel do nich jest dowożony
    z dużych odległości. Uwzględniając zresztą coraz trudniejsze warunki
    geologiczne złóż z których wydobywany jest w Polsce węgiel - moze się
    okazać, ze taniej jest sprowadzić węgiel z RPA czy Australii. W
    większości krajów Europy tak właśnie się robi - główne kraje UE już
    wiele lat temu pozamykały swoje kopalne węgla. Możliwe zresztą, że fakt
    pominięcia możliwości pzretwarzania węgla na miejscu wynikał właśnie z
    tego, ze kraj na którego potrzeby analiza była przreprowadzana nie
    przewiduje korzystania z własnego węgla.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 83. Data: 2011-07-04 10:46:33
    Od: Kosu <6...@e...pl>

    On 2011-07-04 01:30, Marcin [3M] wrote:
    > Sorry, na każdym etapie kontaktu z tą technologią pojawiają się dowody
    > nieodpowiedzialności ludzi.

    Tak jak przy samochodach, suszarkach elektrycznych, petardach i lampkach
    na choinkę. Wszystkie te urządzenia zabijają więcej osób niż elektrownie
    nuklearne. A Internet? Jak wiadomo Internet jest głównym powodem rozwoju
    pedofilii i skoliozy. Oczywiście wszystko to dzieje się przez ludzi - tu
    masz rację.

    Na wszystkie zmiany trzeba patrzeć przez pryzmat bilansu. Jeśli coś
    znacznie ułatwia życie całej cywilizacji, to - co jest może dla Ciebie
    niedopuszczalne - trzeba brać pod uwagę trudności i niebezpieczeństwo
    jakieś garstki pechowców. A o energetyce nuklearnej wiemy kilka rzeczy.
    Na pewno jest uciążliwa. Jednak jest także tania, a przy odrobinie chęci
    bardzo bezpieczna (awarie wydarzyły się w kilku siłowniach, a setki
    działają bez przeszkód od kilkudziesięciu lat).

    No po prostu nic Ci nie poradzę. Nie było w historii ludzkości istotnego
    wynalazku (od pługu po internet), które by nikogo nie skrzywdziły.

    pozdrawiam,
    PK

  • 84. Data: 2011-07-04 10:48:57
    Od: Kosu <6...@e...pl>

    On 2011-07-04 02:02, Marcin [3M] wrote:
    > Wprawdzie człowiek to nie jaskółka, ale...
    > http://www.mnn.com/earth-matters/climate-weather/sto
    ries/scientists-disagree-over-radiation-effects

    > żyjąc nieco dłużej człowiek ma większe szanse na załapanie się na
    > mutagenne działanie promieniowania...

    Za dużo oglądasz kreskówek. To co jest na zdjęciu już się takie
    urodziło. Organizm pod wpływem promieniowania nie zamienia się w Hulka
    tylko po prostu umiera.

    pozdrawiam,
    PK

  • 85. Data: 2011-07-04 11:18:44
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    napisał w wiadomości news:iur7j8$694$1@inews.gazeta.pl...

    > "Kosu" 4e105f48$0$2446$6...@n...neostrada.pl

    > Dlaczego mało?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_fission_product
    Ciekawostką jest to, ze ze stosunku CS134/CS137 mozna wywnioskować typ
    reakcji.
    Ciekawostką nr.2 jest to, ze podany stosunek dla awarii w Czernobylu
    wskazuje na to, iż wybuch wspomagany był... wybuchem jądrowym o sile 10..100
    ton. Rzecz niemozliwa ponoć, a jednak.
    Z Fukushimy analogiczne dane są niedostepne.

    > Dlaczego w Japonii jest mało Cezu 137?
    > Czym różnią się te dwie elektrownie?

    Zasadniczo różnią się pijarem
    http://news.sciencemag.org/scienceinsider/2011/03/ja
    pan-soil-measurements-surprisingly.html?rss=1&utm_so
    urce=twitterfeed&utm_medium=twitter

    cez jest produktem rozpadu, i gdy dochodzi do ekspozycji rdzenia musi się on
    pojawić.
    Podobnie jak jod 131 i stront 90. I cez134.

    Obecność obydwu izotopów może wskazywać wystapienie w SFP tzw "prompt
    criticality". Obawy potwierdza energia wybuchu - wieksza niż dla reaktorów.

    Podobnie jak w przypadku eksplozji niemal na 100% pojawia sie w opadzie
    pluton - o ile dochodzi do emisji elementów paliwa. A w Fukushimie elementy
    paliwowe znajdowano 2km od elektrowni.

    > http://www.wydarzeniowy.com/wiadomosci-dnia/powazna-
    awaria-w-elektrowni-fukushima-wykryto-radioaktywny-c
    ez,78011.html

    > W elektrowni atomowej Fukushima I na skutek awarii systemu chłodzenia
    > mogła
    > rozpocząć się w częściowa reakcja topienia rdzenia reaktora numer 1 -
    > poinformowała
    > japońska agencja bezpieczeństwa nuklearnego. Wokół reaktora wykryto
    > radioktywny
    > cez - podaje Kyodo. nie precyzując czy chodzi o elektrownię Fukushima I
    > czy Fukushima II.
    >
    > I nie precyzując czy chodzi o Cez 137?
    >
    > Aby było jasne -- nie kwestionuję Twoich słów.

    W reaktorach doszło do 100% stopienia rdzeni, z uszkodzeniem płaszczy
    reaktorów, potwierdzonym oficjalnie.
    Chodzi o Daiichi ("Icz" -jeden, "ni"-dwa, "san"-trzy...).

  • 86. Data: 2011-07-04 11:23:50
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Vituniu" <v...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Monju

    > mial wyciek sodu w jednej z trzech petli obiegu wtornego

    > Wyjeli juz.

    Fakt, 24-go, po niemal roku.

> [...]
    > zabija bardziej, wegiel czy atom. Zwlaszcza, ze i tak zwyciezy
    > ekonomia, albowiem nie ma znaczenia ze ktos, gdzies tam cierpi

    Ja obawiam się zwycięstwa polityki, czyli ekonomii uwzgledniającej koszty
    pozaksięgowe :)

    > A teraz - moze by tak EOT? ;)

    THX :)

  • 87. Data: 2011-07-04 11:26:36
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    > Zapraszam do Krakowa na rynek, co któryś gołąb ma coś podobnego :)
    > A co czwarty z nas umrze na jakiegoś raka.
    > A tak w ogóle, ten ptak to musiał długo szukać, bo miejsc o podwyższonej
    > radiacji w Czarnobylu obecnie prawie brak.
    >
    > --
    Widziałem opracowanie wskazujące pojawianie się strontu i cezu w drzewach.
    Te materiały nie uniknęły (jeszcze), one wypłukiwane są w głąb gleby. Stąd
    ich obecność w roślinach z głębiej ukorzenionych.

  • 88. Data: 2011-07-04 12:08:28
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 3 Jul 2011 22:45:37 +0200, Kris_Poland napisał(a):

    > Użytkownik "Sylwester Zarębski" <z...@i...net.pl> napisał w wiadomości
    > zrozumial cie dokladnie, natomiast ty nie pojoles mojej wcinki :)

    Być może dlatego, że nie napisałeś w języku polskim, a w jakimś
    dialekcie internetowym. Powyższe też jest tego przykładem.

    Dla mnie EOT.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 89. Data: 2011-07-04 13:29:28
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-07-03 12:10, Marcin [3M] pisze:

    > Porównaj sobie, ile swiatła masz w pochmurny dzień, i jaka moc musisz mieć, aby
    uzyskać takie same warunki przy swietle sztucznym.
    > Nawet przy dość dużym zachmurzeniu jest to rząd 0,5KW/m2.

    Ontopicznie: typowa ekspozycja w słoneczny dzień, iso 100: 1/250s, f/5.6.
    A gdy pochmurno, to coś w okolicach 1/60s, f/4. Czyli 8x mniej. Zamiast
    1-1.2KW/m2, dostajemy 120-150W na m2, z czego potrafimy wydobyć z ogniw
    te 20-30W. No niechby nawet 40. Potrzeby domku liczymy w kilowatach...

    Dodatkowo, w zimie dzień trwa kilka godzin zaledwie. Czyli średnia moc
    w pochmurny dzień spada do 7-15W z m2. Domek będzie potrzebował tak ze
    100-400 m2 paneli... ludzie, kupujmy duże działki :) A to przy założeniu
    że tę energię da się magazynować choćby na dobę.

    Bo jak nie, to i tak tę moc w ciągu nocy coś musi wyprodukować...

    Hmm. A prąd dla przemysłu? Ile % mocy zużywa - 80? 90?

  • 90. Data: 2011-07-04 13:31:11
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-07-03 14:34, JA pisze:

    > Ale pół kilowata, to już naprawdę mocny silnik.

    Pół kilowata o wtedy, gdy słońce świeci i jest zaledwie leciutko przymglone...