    From: Piotr <S...@w...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: prosty assembler
    Date: Sun, 12 Oct 2014 20:13:07 +0200

    W dniu 2014-10-12 o 18:54, firr pisze:
    > ja bardziej mysle o maszynie wirtualnej badz 'emulatorze wymyslonego procesora'
    (jesli miedzy jednym a drugim jest jakas roznica bo nie wiem),
    > bardziej mi w sumie chodzi o emulator - z emulatorem jest tylko ten problem ze
    nie jestem pewien czy i jak nalezy zapewnic jakąś czasową
    > stabilność takiego emulatora tak by na przyklad
    > jeden cykl zajmowal dokladnie iles czasu i by to wszystko wogole nie 'plywało' w
    czasie
    > (nie ejstem pewien czy to jest realny problem czy tylko moj teoretyczny wymyslony
    bo widzialem emulatory c64 i nic nie plywalo - z drugiej strony nawet czyste
    winapowskie natywne aplikacje chyba nieco plywają w czasie 9moga sie ciac jak film)
    tak ze nie wiem)

    > co do asemblera to to co powyzej napisalem wydaje mi sie jak na razie okay (z
    lekkimi poprawkami), czyli ogolnie prosty asm wogole bez rejestrow

    Oczywiście może być procesor bez rejestrów (w tym sensie, że można
    potraktować całą pamięć RAM jako rejestry). W fizycznych procesorach
    stosuje się rejestry ze względu na szybkość działania. W ogólności nie
    musisz się bawić w "dyscyplinę czasową" poszczególnych instrukcji,
    emulatory C64 to stosują, bo chodzi po prostu o emulację konkretnego
    urządzenia (a więc między innymi o to aby programy chodziły tak samo jak
    na oryginalnym C64 a nie 1000 razy szybciej), no i w C64 stosowało się
    cyklowanie oraz wykorzystywano specyficzne zachowania zarówno procesora
    jak i układów peryferyjnych - emulator który tego nie odzwierciedla, nie
    będzie pozwalał na uruchomienie wielu programów. Obejrzyj sobie
    http://www.youtube.com/watch?v=ZsRRCnque2E i zobacz jakie tricki
    stosowali (i nadal stosują) programiści na C64, emulator musi być tak
    napisany, aby te tricki działały, bo inaczej będzie kiepskim emulatorem.
    W swoim "wymyślonym" procesorze nie musisz się w takie rzeczy bawić
    jeśli nie będzie to potrzebne.

    Piotr