  • Data: 2017-09-23 17:20:38
    Temat: Re: regulator temperatury wpada we frustrację :)
    Od: JaNus <bez@adresu> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-09-23 o 14:15, Paweł Pawłowicz pisze:
    > Kiedyś czajniczek z naparem stał na szczycie samowara przez wiele
    > godzin.

    W takim układzie górno-stojący czajniczek jest ogrzewany przez gazy
    spalinowe (z węgla drzewnego), które nieco ostygną na skutek kontaktu z
    "dużym zbiornikiem" wody. Ostygną, ale czy na tyle, aby *na pewno* nie
    zagrzać małego czajniczka na tyle, aby zawarta tam herbata się *nie*
    zagotowała? To wielce istotne, o czym poniżej.

    > Dziś podobny (?) efekt można uzyskać czymś takim:
    >
    > http://allegro.pl/turecki-czajnik-do-herbaty-1-2-1-8
    l-gastro-mid-hp-i6776559971.html?reco_id=354575a0-a0
    58-11e7-9fdd-ecf4bbd61b40

    Gdy od dołu zachodzi grzanie "na parze" - to nie ma obawy o zagotowanie
    naparu. Idea przedstawiona w tym rozwiązaniu jest znana, i w naszym
    kraju dość powszechnie stosowana, ale... błędna!

    > Jest tam nawet przepis, ale zapomnieli napisać, że wodę w dolnym
    > czajniczku należy gotować długo, im dłużej, tym lepiej.

    Zgotowana, a jeszcze bardziej: gotowana długo - ma fatalny smak! No,
    chyba, że komuś z kranu leci jakaś "kałużanka", to wtedy zalecałbym
    filtr. Jak go brak, to pozostaje wodę zagotować, no i faktycznie: dość
    długo, ale... Ale potem *ochłodzić*, do temp. pokojowej, i odstawić, aby
    "nawdychała się powietrza"!

    > Z praktyki: po pięciu godzinach napar w górnym czajniczku nabiera
    > tego specyficznego dla tureckiej herbaty aromatu.

    Nie piłem h~ tureckiej, ale powyższy akapit mrozi mi krew w żyłach. H~
    należy parzyć krótko, pierwszy parz circa 2 minuty, góra 2"45 sekund,
    drugi - góra 4 minuty. Zaś długotrwałe zaparzanie, albo, co jeszcze
    gorsze: wygrzewanie - powoduje że do naparu przechodzą zawarte w
    listkach związki *szkodliwe*! Jest tam trochę alkaloidów, czyli
    substancji silnie aktywnych, "stymulujących" (szkodliwie!) system
    nerwowy. Do tego są silnie uzależniające, nic więc dziwnego, że gdy ktoś
    zagustuje w h~ tureckiej, to potem nie może się bez niej obejść.

    Herbata jest napojem uzdrawiającym, ale tylko *prawidłowo* parzona!
    Jeśli ktoś ją gotuje, to sobie zdrowie rujnuje!