    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: rękojeść noża/było ostrzenie noza
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <tcjhf6$o25$1@gioia.aioe.org> <l1iHK.754096$Gx85.593119@fx07.ams1>
    <tckva3$1v3q$1@gioia.aioe.org>
    <1...@4...net>
    <tcqnl2$111n$1@gioia.aioe.org>
    <a...@g...com>
    <5dfmdw83i09x$.ko3aua8q5alk.dlg@40tude.net>
    <3...@g...com>
    <195otiq1rh2fh$.6mzs7yrego0s.dlg@40tude.net>
    <c88IK.1351560$i8Z9.140268@fx09.ams1>
    <axdpkzafvkkf.1qpimpl02a71z$.dlg@40tude.net>
    <KTkIK.1351605$i8Z9.861970@fx09.ams1>
    <aowwzca8t055.18xq8d3a2vl0q$.dlg@40tude.net>
    <%btIK.1086471$B0_9.874506@fx13.ams1>
    Date: Tue, 9 Aug 2022 15:56:31 +0200

    On Tue, 09 Aug 2022 13:22:03 GMT, Marcin Debowski wrote:
> [...]

    y-klasyczny-vintage-antyczny-telefon-jakosci-mechani
    czny

    > To są już lata 30-50 ubiegłego wieku, przecież CNC to stosunkowo
    > niedawny wynalazek. Nie robiono wcześniej metalowych form? :)

    Wtryskowych nie. Do pras tak.
    Nie wiem czy nie do odlewow aluminiowych ... moze tez jeszcze nie.

    Elementy karoserii samochodow - chyba juz z pras.

    >Po prostu więcej pierniczenia i tyle.

    No ale taka forme na sluchawke telefoniczną to jak chcesz zrobic?
    wstepnie wyfrezowac a potem wygladzic recznym skrobakiem?
    Czy zrobic jakis ksztaltowy frez i nim frezowac ?

    > Zresztą można zrobić pozytyw z jakiegoś
    > "piasku"/gliny, zatopić w metalu, wykruszyć piasek i obrobić negatyw.

    I byc moze tak robiono, ale obrobka negatywu tez nie taka prosta ...
    wypolerowac jakąs wiertarką reczną? tzn z napedem pneumatycznym czy
    elektrycznym, ale w reku trzymaną.

    Tak mi chodzi po glowie, ze juz byly obrabiarki kopiujące, moze sie
    dało wyfrezowac forme na podstawie modelu ...

    Twoj link pisze tez o formach z ołowiu.

    "Using steel arbors, dipped into molten lead - which is then allowed
    to cool and harden and from which the arbors are withdrawn to make
    hollow lead moulds - is the classic way in which phenolic resin is
    cast. Each dipping of the arbor would add about 2mm of lead to the
    surface. An average mould would be about 8mm thick, so it was a
    relatively quick process. The arbor had a rake angle taper of
    approximately .0015" over its length, which was necessary to break the
    hold of the cast resin, reduce the friction and allow the casting to
    be finally removed from the mould.
    Dipping arbors vary from $90 to $375 depending on the size and
    I ntricacy of the design. (Kline. 1942)."

    Arbor to wałek ?

    Ale taki zalewany bakelit nie zbyt slaby? Tzn kruchy - upadnie i
    popęka ..
    "In the end the material could not keep up with a post war society's
    demands for cheap, injection moulded items, even though the products
    that were made from it were infinitely better."

    Czyli nie narzekali ... a wtryskarki w czasach chyba nadal nie CNC :-)

    J.