  • 1. Data: 2010-01-28 08:17:46
    Temat: Re: słabe białe podświetlenie
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "diodak" <d...@d...pl> napisał w wiadomości
    news:hjqhtg$1ei$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    > Potrzebuje wykonać słabe podświetlenie białe - ledwo widoczne w ciemności.
    > Robiłem eksperymenty z diodą świecąca sterowaną tranzystorem, którego prąd
    > bazy regulowałem za pomoca potencjometru.
    >
    > Niestety taki układ bardzo wrażliwy jest na temperaturę otoczenia.

    Nie regulować prądu bazy tylko napięcie bazy, a między emiter a masę dać
    odpowiedni rezystor.
    Dla Ub=1,6V Ic będzie około (1,6-0,6)/Re (przyjmuję Ube=0,6 bo ogólnie
    mówimy o małych prądach).
    Ic będzie też zależne od temperatury, ale znacznie mniej.

    Albo w ogóle bez tranzystora - potencjometr od razu do diody świecącej. Gdy
    napięcie zasilania będzie wyraźnie (ze 2 razy) wyższe od napięcia na diodzie
    zależność prądu od temperatury nie będzie zbyt duża.
    P.G.