  • 231. Data: 2012-10-16 21:48:36
    Temat: Re: sortowanie
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "notb" napisał w wiadomości grup
    ..

    >Tak działa nauka. Ludzie tworzą jakieś twierdzenia, dowodzą ich i
    >publikują. Potem każdy może ich używać i pisze się formułki takie jak

    Ale rozumiesz różnicę pomiędzy cytowaniem a plagiatem?

    >znane). Studenci matematyki / zmatematyzowanej infy (np. MIMu) są
    >do tego przyzwyczajeni. Studenci politechnik raczej nie.

    Studenci rżną wszystko co nie jest przybite gwoździkami. Niektórym to nawet
    gwoździki nie przeszkadzają.

    >Wbrew pozorom istnieją inne systemy operacyjne niż Linux.

    Wbrew pozorom można to zrobić z MS Windows (Google ci się zacięło? Manpagez
    i die.net zdechło?)

    A samo qsort() ma deklarację gdzieś w stdlib.h, czyli raczej nowość to nie
    jest i od rodzaju systemu nie zależy.

  • 232. Data: 2012-10-16 21:49:57
    Od: Baranosiu <r...@w...pl>

    Dnia 16.10.2012 M.M. <m...@g...com> napisał/a:

    > No wlasnie jak to bylo? Na pewno nie wystarczy ze istnieje metoda
    > porownywania. Typowy przyklad z programow szachowych: program A
    > wygrywa z programem B, B wygrywa z C, a C wygrywa z A - da sie
    > porownac, ale jak to sensownie posortowac (bez dodatkowych
    > zabiegow)?

    Musi być tzw. dobry porządek liniowy. Porządek liniowy to zbiór z
    relacją R, która spełnia 3 własności:
    1) zwrotność: aRa (a jest w relacji z a)
    2) przechodniość: aRb i bRc => aRc
    3) antysymetryczność: jeśli aRb to not(bRa) (jeśli a jest w relacji z
    b, to b nie jest w relacji z a)
    "Dobry porządek" to porządek liniowy, w którym każdy niepusty podzbiór
    danego zbioru ma element najmniejszy (w sensie relacji R).

    W podanym przez Ciebie przykładzie szachowym z relacją "lepszy niż"
    nie ma elementu "najmniejszego" więc nie jest to dobry porządek
    liniowy czyli nie da się posortować zbioru relacją "lepszy niż" :D

  • 233. Data: 2012-10-16 21:57:13
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-10-16 21:49, Baranosiu pisze:

    > Musi być tzw. dobry porządek liniowy. Porządek liniowy to zbiór z

    Nieprawda.

    To, że porządek jest dobry nie ma nic wspólnego
    z możliwością posortowania. Liczby rzeczywiste z "naturalną"
    relacją > - to nie jest dobry porządek (zbiór (0,1) choćby:) )
    A posortować się je da (na osi liczbowej leżą posortowane:)

    Do posortowania wystarczy samo to, ze porządek jest liniowy.

    > "Dobry porządek" to porządek liniowy, w którym każdy niepusty podzbiór
    > danego zbioru ma element najmniejszy (w sensie relacji R).

    pzdr
    bartekltg

  • 234. Data: 2012-10-16 22:06:05
    Od: Baranosiu <r...@w...pl>

    Dnia 16.10.2012 bartekltg <b...@g...com> napisał/a:

> [...]
    > A posortować się je da (na osi liczbowej leżą posortowane:)
    >
    > Do posortowania wystarczy samo to, ze porządek jest liniowy.

    To zależy jak się rozumie pojęcie "posortować", bo w CIĄG rosnący to
    się ich ustawić nie da (choć zgoda, każde dwie da się porównać i tak
    ustawić, że "każda po prawo jest większa od tej po lewej")
    ale... jeśli nie da się ułożyć w ciąg, to też nie da się podać
    algorytmu sortującego, więc... coś za coś, jeśli zluzujemy z definicją
    "posortowany" (niekoniecznie w ciąg) to luzujemy z definicją
    "algorytmu" (rezygnujemy z "sekwencja następujących po sobie
    instrukcji") bo inaczej nie da się przedstawić algorytmu sortowania w
    "nie-ciąg" :D

  • 235. Data: 2012-10-16 22:11:40
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu wtorek, 16 października 2012 21:18:55 UTC+2 użytkownik bartekltg napisał:
    > Bardzo się z tego cieszę;)
    > A co do szybkości rand - nieraz do 'pierdółek'
    > przydałby się szybszy:)
    Nie tak dawno szukalem jeszcze szybszego od standardowego
    randa z c++. Problem na tyle prosty, ze waskim gardlem
    byla wlasnie stanardowa funkcja rand.
    Pozdrawiam

  • 236. Data: 2012-10-16 22:27:57
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-10-16 22:06, Baranosiu pisze:

    > To zależy jak się rozumie pojęcie "posortować", bo w CIĄG rosnący to
    > się ich ustawić nie da (choć zgoda, każde dwie da się porównać i tak

    Nieprzeliczalnego zbioru (jak choćby wspomniany (0,1)) w ogole
    nie da się ustawić w _jakikolwiek_ ciąg;-)

> [...]
    > "algorytmu" (rezygnujemy z "sekwencja następujących po sobie
    > instrukcji") bo inaczej nie da się przedstawić algorytmu sortowania w

    Nie chodziło mi o to. Przez posortować rozumiałem potencajlną
    możliwość ustawianie w sposób posortowany. Nie algorytm.
    Ale niech będzie algorytm, jak zauważasz, to nieistotne.

    Chodziło mi tylko o mieszanie w to pojęcia dobrego porządku
    zbioru. Nie ma ono tu, nieżależnie od wybranej definicji,
    żadnego znaczenia.

    Każdy porządek liniowy w zbiorach skończonych jest dobry.
    I skończone zbiory z liniowym porządkiem ortujemy algorytmem.

    Zbór przeliczalny: wszystkie liczby wymierne >0
    nie jest dobrze uporządkowany (przy 'naturalnym porządkiem').
    Cały zbiór nie ma elementu najmniejszego.

    Z drugiej strony, w zbiorze dowolnej mocy istnieje dobry
    porządek (twierdzenie z nazwiskiem). Więc możesz mieć
    pewną zmodyfikowaną relację <, taką, że porządek jest
    dobry. Ale sprawy sortowania to nie zmienia,
    potencjalnie możesz je uporządkować, ale ciągom
    i algorytmom nie zrobi to różnicy.

    pzdr
    bartekltg

  • 237. Data: 2012-10-16 22:30:40
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-10-16, bartekltg <b...@g...com> wrote:
    > http://www.cplusplus.com/reference/std/random/
    >
    > Bardzo się z tego cieszę;)

    No ja też, ale bez przesady. Przez te 10 lat zdążyłem napisać
    lub znaleźć biblioteki robiące to samo, ale fajnie, że się wreszcie
    ogarnęli. Nie skróci mi to czasu kodowania, ale skróci tłumaczenie innym
    / pisanie dokumentacji.

    > A co do szybkości rand - nieraz do 'pierdółek'
    > przydałby się szybszy:)

    Jak Ci zależy na szybkości, to zrób to, co ludzie robią od dziesiątek
    (no... setek) lat. Przygotuj sobie randomy wcześniej :).

    Kiedyś trzeba było je kupić i przesyłać (początkowo w kopercie ;P).

    Teraz wystarczy puścić na kilka godzin jakiś bardzo dobry generator
    (albo zły, ale odpowiadający Twoim potrzebom) i masz spokój.
    Do testów i jakichś prostych zastosowań ideał, bo zazwyczaj i tak używa
    się stałego seed'a, a wszystko przyspiesza kilkukrotnie.

    Jeśli Twoje programy robią jakieś skomplikowane obliczenia między
    losowaniami, to można puścić oddzielny proces z RNG (i np. bufor
    na RAMdisk'u). Wtedy to randomy czekają na program, a nie odwrotnie :).

    Poza tym sprzętowe generatory są już na tyle tanie i małe, że pewnie
    niedługo po prostu trafią do kompów jako kolejny "ficzer" na płycie
    głównej albo doklejone do CPU/GPU.

    pozdrawiam,
    PK

  • 238. Data: 2012-10-16 22:41:43
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-10-16, M.M. <m...@g...com> wrote:
> [...]
    > wygrywa z programem B, B wygrywa z C, a C wygrywa z A - da sie
    > porownac, ale jak to sensownie posortowac (bez dodatkowych

    To nie jest porządek liniowy. Wikipedię ukradli? :]
    Porządek liniowy jest porządkiem częściowym. Porządek częściowy
    jest m.in. przechodni.

    > to byla relacja czesciowego porzadku?

    Za mało. Częściowy porządek wyznacza np. inkluzja. Dorzucenie słowa
    "liniowy" oznacza, że porównywalne są każde 2 elementy zbioru. Czyli
    możesz ten zbiór ułożyć w łańcuch.

    Nie znaczy to oczywiście, że nie istnieją problemy z takim "sortowaniem"
    na płaszczyźnie (np. ze wspomniają inkluzją). Nie mniej powszechnie
    przez sortowanie rozumie się właśnie testowanie porządku liniowego,
    czyli to co robimy dla liczb rzeczywistych.

    pozdrawiam,
    PK

  • 239. Data: 2012-10-16 22:45:42
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-10-16, Baranosiu <r...@w...pl> wrote:
    > To zależy jak się rozumie pojęcie "posortować", bo w CIĄG rosnący to

    Da się na kompie, bo pracujesz w skończonej pamięci.
    Problem matematyczny "ustawianie liczb w ciąg rosnący" wymaga dobrego
    porządku, ale to nie ta sytuacja.

    pozdrawiam,
    PK

  • 240. Data: 2012-10-16 22:46:31
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu wtorek, 16 października 2012 22:41:57 UTC+2 użytkownik PK napisał:
    > To nie jest porządek liniowy.
    To wiem.

    > Porządek liniowy jest porządkiem częściowym.
    Tak mi sie zdawalo.

    > Porządek częściowy jest m.in. przechodni.
    Tu nie rozumiem juz nic, jesli jest przechodni, to
    nie wystarczy do posortowania?