    From: " " <f...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: świetlny pomysł
    Date: Sun, 22 Jan 2012 21:17:43 +0000 (UTC)

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

    > Bo głupoty piszesz.
    >
    > Logarytm nie odwzorowuje jakiegokolwiek odcinka
    > na zbiór [0, nieskończoność].
    >
    > Odwzorowuje (0,1] na (-nieskończoność,0)
    > ale nie w taki sposĂłb, jaki jest Ci potrzebny.

    uz okreslania zakres 'logarytmiczny' w sposob przyblizony,
    tak jak mowilem chodzi mi o to ze wartosc x zmienia sie w
    granicach 0 do jakiejs nieokreslonej granicy gdzie te
    duze wartosci sa niezbyt istotne bo sie 'rozrzedzają'
    - i ze chodzsi mi o odwzorowanie tego w zakres 0-255

    konkretny wzorek nie musi byc z logarytmem, powinien
    byc chyba dobrany pod monitor i dobra jakos efektow

    gdyby uznac jak pisalem ze 1000 byloby wartoscią bieli
    dla standardowej wartosci luminancji - to idealny monitor
    powinien chyba wyswietlac liniowo nawet wartosci 1tys i 10
    tys, ale poniewaz taki monitor trudno by bylo zbudowac
    to trzebaby dobrac tak by to 0 - 1000 pokrywalo np dolne
    50% skali monitora a wszystkie wieksze >1000 mapowane byly
    logarytmiczne na gorne 50% - jakos tak to widze

    (przy tym zakladam ze nie ma dolnej granicy na zwykłą
    czerń (np 100 - gdzie na nizszych wartosciach mozna by miec
    czern specjalną - czarniejsza niz zwykla ;-)

    niestety zdaje sie ze nie ogarne dokladniej tego tematu
    teraz bo to troche bardziej ezoteryczne tematy niz zwykle
    programowanie (optyka lub cos), przy tym jest to chyba jak mowilem
    niekompatybilne z obecnymi 'systemami' ktore jada na duzych
    wartosciach kolorow pikseli - tak ze jakbym chcial miec
    duzy zakres i podkrecil pokretla to wszystko by walilo po
    oczach z tego powodu (o ile w ten sposob wogole mozna uzyskac
    taka wieksza rozpietosc tonalna, bo nie wiem)

    > Przecież tego się używa nawet w aparatach:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Half_precision_floating
    -point_format

    > Nie mówiąc o HDR, gdzie jest to oczywiste:
    > "The values stored for HDR images are often gamma
    > compressed (power law) or logarithmically encoded,
    > or floating-point linear values, since fixed-point
    > linear encodings are increasingly inefficient over
    > higher dynamic ranges."

    http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imag
    ing#Comparison_with_tradit
    > onal_digital_images
    >
    > Liczba zmiennoprzecinkowa pokrywa porĂłwnywalnie
    > dobrze ten sam obszar jak liczba logarytmiczna,
    > a jest łatwiejsza w implementacji.

    co do inta 'logarytmicznego' to niewazne, tak tylko
    wspomnialem - te rzeczy w kompach powinno sie zdaje sie
    byc moze robic wogole inaczej (na nizszym opziomie poszczegolnych
    dzialan etc)