  • 11. Data: 2020-01-03 18:23:04
    Temat: Re: uzaleznienie
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, January 3, 2020, 5:55:59 PM, you wrote:

    > Gdzieś czytałem, że za jakiś czas wszystkie mają być 'online' i bez
    > kontaktu z centralą nie będą działać.

    Nieprawda - próby przesyłania paczek z danymi co 2 godziny. Normalnie
    pracują off-line.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2020-01-03 18:55:27
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/01/2020 13:01, J.F. wrote:
    > A co bedzie, jak przyjdzie powodz czy wichura zerwie kable ?

    Mnie zdecydowanie bardziej interesuje jak wojsko będzie działać w
    obliczu popsutej sieci GSM. Może będą ogniska palić na szczytach
    budynków. Do jednego oficera dowiedziałem się że "radiostacje to
    głupota, komórka ma większe możliwosci". Czekam z zapasem popcornu.

  • 13. Data: 2020-01-03 18:55:39
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > Pojęcie ,,stan wyższej konieczności" jest Ci znane?

    Nam to pojęcie jest znane. Ale czy jest ono znane ustawodawcom / twórcom
    prawa podatkowego?

  • 14. Data: 2020-01-03 19:06:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 03/01/2020 13:01, J.F. wrote:

> [...]
    >budynków. Do jednego oficera dowiedziałem się że "radiostacje to
    >głupota, komórka ma większe możliwosci". Czekam z zapasem popcornu.

    Ale on tak powaznie ?

    Na szczescie chyba inni oficerowie ciagle kupuja radiostacje.
    Tudziez klada sieci kablowe i swiatlowodowe.

    Chociaz ... zniszczenie wszystkich BTS w kraju to moze byc niezle
    wyzwanie, wiec moze ten oficer nie byl az taki glupi.

    Miala kiedys byc ... Tetra ? Ale chyba na zamiarach sie u nas
    skonczylo.
    Ale kto wie - moze zamiast budowac kolejna siec, to lepiej sie skupic
    na zabezpieczeniu kluczowych elementow infrastruktury dzialajacych
    operatorow.

    J.

  • 15. Data: 2020-01-03 19:11:50
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    W dniu Fri, 03 Jan 2020 18:55:27 +0100, użytkownik heby napisał:

    > "radiostacje to głupota, komórka ma
    > większe możliwosci"

    Niezłe, LOL!

    --
    Jacek

  • 16. Data: 2020-01-03 19:29:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/01/2020 19:06, J.F. wrote:
    > Ale on tak powaznie ?

    Trudno powiedzieć. Weź i gadaj z wojskowym z poczuciem humoru deski.

    > Na szczescie chyba inni oficerowie ciagle kupuja radiostacje.
    > Tudziez klada sieci kablowe i swiatlowodowe.

    Nie w tym rzecz co robi wojsko. Rzecz w tym że można być aż takim
    głupcem i mieć coś do powiedzenia za kilka lat kiedy dojdzie do generała.

    > Chociaz ... zniszczenie wszystkich BTS w kraju to moze byc niezle
    > wyzwanie, wiec moze ten oficer nie byl az taki glupi.

    To raczej trywialne:

    a) bez wątpienia można je łatwo zakłucać, radiowo i informatycznie

    b) nie trzeba niszczyć nadajników tylko te kilka drutów co je łaczy w
    skali kraju

    c) można wyłaczyć elektrownie jakąs strategiczną dziurką

    d) telefony są skrajnie łatwo podatne na manipulowanie od strony karty
    sim (technologia na pozimie bezpieczeństwa a'la '80)

    > Miala kiedys byc ... Tetra ? Ale chyba na zamiarach sie u nas skonczylo.

    Tetry chyba używają lokalnie służby. Coś tam w eterze nadają i jest
    niezrozumiałe bez zdekodowania, więc może to Tetra.

    > Ale kto wie - moze zamiast budowac kolejna siec, to lepiej sie skupic na
    > zabezpieczeniu kluczowych elementow infrastruktury dzialajacych operatorow.

    Można sobie używać środków jakie sie chce, ale te środki maja być
    rozproszone i autonomiczne. Bazowanie łaczonosci wojskowej na sieci gsm
    brzmi jak kiespki żart. Tylko że chyba do tego idziemy równym krokiem
    defiladowym.

  • 17. Data: 2020-01-03 19:36:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 03/01/2020 19:06, J.F. wrote:
> [...]

    >generała.

    >To raczej trywialne:
    >a) bez wątpienia można je łatwo zakłucać, radiowo i informatycznie

    radiowo, bo informatycznie to niekoniecznie, w koncu zamknieta siec.

    >b) nie trzeba niszczyć nadajników tylko te kilka drutów co je łaczy w
    >skali kraju

    Kiedy wlasnie duzo tych drutow. A czesto to radiolinie. Z kierunkowymi
    antenami.
    Zakłocanie w skali kraju tez moze nie byc proste ...

    Raczej bym sie zastanowil, czy nie ma jakiejs jednej serwerowni gdzies
    w Warszawie, bez ktorej siec padnie.

    >c) można wyłaczyć elektrownie jakąs strategiczną dziurką

    Stosunkowo latwo je zasilic, niektore chyba nawet maja awaryjne
    agregaty.

    >d) telefony są skrajnie łatwo podatne na manipulowanie od strony
    >karty sim (technologia na pozimie bezpieczeństwa a'la '80)

    Ale co - chcesz zmanipulowac wszystkie karty sim w kraju, czy tylko
    podszyc sie za wazniejszych oficerow ?

> [...]
    >rozproszone i autonomiczne. Bazowanie łaczonosci wojskowej na sieci
    >gsm brzmi jak kiespki żart. Tylko że chyba do tego idziemy równym

    Moze to wcale nie jest taki kiepski zart, skoro gsm jest rozproszone i
    w pewnym stopniu autonomiczne.

    Te wojskowe radiostacje moga byc gorsze na wiekszym dystansie ...

    J.

  • 18. Data: 2020-01-03 19:47:09
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał(a):
    > Pojęcie ,,stan wyższej konieczności" jest Ci znane?

    Według ustawodawcy najwyższą koniecznością jest VAT.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 19. Data: 2020-01-03 20:20:47
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/01/2020 19:36, J.F. wrote:
    > radiowo, bo informatycznie to niekoniecznie, w koncu zamknieta siec.

    Ona jest zamknięta tylko pozornie. Przejęcie centrów sterowania, albo
    wyciągnięcie od lat trzymanych w tajemnicy podatności to normalne środki
    współczesnej wojny. Jestem przekoany że wszystkie strony mają takie
    podatności u przeciwników trzymane na zaś.

    > Kiedy wlasnie duzo tych drutow.

    Mało prawdopodobne aby dało się uzytkować sieć gsm po usunięciu kilku
    drutów. Niby tak projektowano sieć IP ale GSM już chyba nie, w dodatku
    nawet sieć IP jest obecnie skrajnie delikatna w obliczy trywialnych
    awarii a nie jeden raz były awarie 1 kabla które odcinały całe kraje.

    > A czesto to radiolinie. Z kierunkowymi
    > antenami.
    > Zakłocanie w skali kraju tez moze nie byc proste ...

    Wystarczy zakłucać na zasadzie dywersji. Wysłanie biliona SMSów do
    wszystkich wojskowych w zasadzie blokuje całościowo taką sieć. Włamanie
    się lub przejęcie jakiegoś strategicznego celu w tym centrali wydaje się
    trywialne i do zrobienia kilkoma misiami zrzuconymi we własciwym miejscu.

    > Raczej bym sie zastanowil, czy nie ma jakiejs jednej serwerowni gdzies w
    > Warszawie, bez ktorej siec padnie.

    Ależ na 100% jest gdzieś centralny punkt w którym zrobienie dziurki
    powoduje że wojsko będzie latało na oślep w kółko.

    > Stosunkowo latwo je zasilic, niektore chyba nawet maja awaryjne agregaty.

    Które po 10 godzinach wydadzą ostatnie pierdnięcie.

    > Ale co - chcesz zmanipulowac wszystkie karty sim w kraju, czy tylko
    > podszyc sie za wazniejszych oficerow ?

    Istnieje, i to nawet nie teoretycznie, możliwośc wyłaczenia *trwale*
    wszystkich telefonów na świecie, wystarczy wysłać do kart sim kod do
    wykonania. Karty od strony sieci GSM nie mają zadnych zabezpieczeń poza
    placebo. Czyli: przejęcie centrali i wysłanie kilku pakietów/smsów może
    trwale i bezpowrotnie wyłączyć miliony urządzeń w ciąku minut w ścisle
    określonym obszarze wrzucając na karty sim kod do wykonania. Fajnie.
    Powoli kilku pryszczersów sobie to rozpracowało. Czyli wywiady maja to
    gotowe.

    https://www.youtube.com/watch?v=VnHPLAnAHiI

    > Moze to wcale nie jest taki kiepski zart, skoro gsm jest rozproszone i w
    > pewnym stopniu autonomiczne.

    Ale podatne na manipulacje.

    > Te wojskowe radiostacje moga byc gorsze na wiekszym dystansie ...

    Nie jeden raz w tym kraju krótkofalowcy ratowali dupę służbom swoimi
    zabawkami. Ja bym powiedział że ostatni taki numer podczas powodzi w 97
    roku powinien naś czegoś nauczyć. Ale nie nauczy.

  • 20. Data: 2020-01-03 20:29:19
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-01-03 14:00, Atlantis wrote:
    (ciap)