  • 61. Data: 2020-01-09 12:39:05
    Temat: Re: uzaleznienie
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Mateusz Viste <m...@x...invalid> wrote:

    > Nie zapominaj też o tych, co będą się kopać z koniem w 2038.

    O tak. Będzie ciekawie. Nie przewidzieli że to, co wymyślili, utrzyma się
    przez prawie 70 lat :)

  • 62. Data: 2020-01-09 12:48:18
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale wiesz jak to bywa - ktos napisal procedure/funkcje, ktos uzyl w
    > innym celu, a potem przez 30 lat nikt nie zmienial.

    Dokładnie tak myślę.

    Pewnie było zadanie, żeby wyciągnąć z RTC pełną datę, tylko tyle i aż
    tyle. Nie było doprecyzowane, co zrobić z dwucyfrowym rokiem, więc ktoś
    sobie założył to, co sobie założył.

    > Dziwne tylko, ze nikt nie zmienil w dosc dynamicznej dziedzinie, gdzie
    > hardware zmienial sie czesto.

    Hardware tak, ale RTC nie :)

    > I ze nie zweryfikowali przy okazji roku 2000.

    Po 2000 działało :P

    > Jakos nikt nie chce opisac na czym blad polega, tzn jak sie objawia

    Może jak kurz opadnie uda mi się dotrzeć do informacji (znajomy znajomego
    znajomego... branże podobne, to się trochę ludzie przeplatają), ale wtedy
    pewnie i tak nie będę mógł napisać.

    > z trzeciej reki slysze, ze drukarka wyswietla "blad zegara" i odmawia
    > dalszej pracy.

    Tak, takie są oficjalne publikacje.

    Zresztą sam mam na biurku kasę fiskalną (nie chcę pisać jakiej firmy),
    która ma wyciek zasobów (nie zamyka socketa, gdy połączenie timeoutuje).
    Miałem zgłaszać, pewnie zgłoszę jak wrócę do tematu.

    > Ustawila rok 1920 i uwaza, ze to za duze cofniecie ?

    Nic nie ustawiała, w RTC przeskoczyło z 19 na 20 i driver nagle zaczął
    zwracać 1920... a inny fragment kodu stwierdził, że rok jest poza
    zakresem, czyli data nieprawidłowa, czyli zegar nieustawiony :)

    Tak myślę.

    > A moze ... program sprawdza czy data zaczyna sie od 20, i wtedy bierze
    > nastepne dwie cyfry roku, a tu tych cyfr nie bylo :-)

    Czemu tak?

    > W drukarkach fiskalnych jest ten problem ?

    Bardzo wątpię. Przecież te urządzenia są supportowane, wspierane i
    serwisowane, a kasa musi działać przez minimum ileś raportów dobowych.

    Pracuję w podobnej branży od 2011 r. i nigdy nie spotkałem się z celowym
    postarzaniem urządzeń ani wewnętrznym sabotowaniem ich pracy. Wprost
    przeciwnie, gdy np. certyfikat ma wygasnąć lub wiadomo o innej usterce to
    robi się wszystko, żeby nie posypało się to u klienta (zdalny update).

    > Teraz masz z kolei akcje wymiany na online, potem tez cos wymysla -
    > ten biznes sie kreci :-)

    Biznes się kręci, a straty sklepów, które nie mogły pracować? :)

  • 63. Data: 2020-01-09 16:08:41
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Nie zapominaj też o tych, co będą się kopać z koniem w 2038.

    Liczymy unsigned i odwlekamy problem poza nasz horyzont zdarzeń :)
    P.G.

  • 64. Data: 2020-01-09 16:13:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-01-09 o 12:48, Queequeg pisze:

> [...]
    > zwracać 1920... a inny fragment kodu stwierdził, że rok jest poza
    > zakresem, czyli data nieprawidłowa, czyli zegar nieustawiony :)

    A może wszystko by chodziło dalej, gdyby była tabela stawek VAT dla 1920r.
    P.G.

  • 65. Data: 2020-01-09 17:03:26
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-01-09 o 16:08 +0100, Piotr Gałka napisał:

    > Liczymy unsigned i odwlekamy problem poza nasz horyzont zdarzeń :)

    Już 2038 to jest poza horyzontem, przynajmniej moim. Ale nie w tym
    rzecz. To trochę jak z ekologią: my już do końca se dożyjemy, ale co z
    dziećmi, wnukami?

    Liczenie unsigned jest jedną z opcji. Inną opcją byłoby rozszerzenie
    typu. Obie te opcje wymagają co najmniej rekompilacji, a w zależności
    od implementacji także zmian w kodzie. Dla nowego kodu to nie problem,
    ale tak samo Y2K nie było dla niego problemem. Kłopot z tym całym
    "legacy", które działa od lat i nikt nie chce tego dotknąć z obawy, że
    przestanie działać.

    Mateusz

  • 66. Data: 2020-01-09 19:57:19
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > A może wszystko by chodziło dalej, gdyby była tabela stawek VAT dla 1920r.

    Hmm, pytanie czy tabele są per rok, czy zmieniane w razie potrzeb, choć
    raczej gdyby tak było, to komunikat brzmiałby "brak tabeli VAT" a nie
    "ustaw zegar"... hmm.

  • 67. Data: 2020-01-10 10:26:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 9 Jan 2020 05:38:43 +0000 (UTC), q...@t...no1
    (Queequeg) wrote:
    > Ok, ktoś ustawił rok. Ten rok został zapisany w tym incie na
    > czterech
    > cyfrach. Później ktoś wyłączył urządzenie, a później je włączył.
    > Skąd
    > urządzenie, po włączeniu, wie, jaka jest obecnie data?

    RTC sje nie wyłącza. Działa dziesięciolecia jeśli jest dobrze
    zaprojektowane.

    > Ale nie ma szansy obsługiwać dat poniżej 2000. Być może ten driver
    > był
    > pisany przed tym rokiem.

    A.kogo obchodzą daty przed 2000? To jakiś nonsens.

    --
    Marek

  • 68. Data: 2020-01-10 11:02:59
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > RTC sje nie wyłącza. Działa dziesięciolecia jeśli jest dobrze
    > zaprojektowane.

    Czyli program przy starcie odczytuje datę z RTC.

    A na ilu cyfrach RTC zapisuje rok? Na dwóch, przynajmniej te, które
    widziałem.

    Skąd program ma wiedzieć, czy 20 odczytane z RTC to 1920 czy 2020, a może
    jest już 2120? Odczytasz z RTC rok 20 i zrobisz z niego 2020, dodając
    2000? Zrobiłbyś tak samo, gdybyś pisał ten driver 30 lat temu?

    > A.kogo obchodzą daty przed 2000? To jakiś nonsens.

    Dziś nikogo, ale jeśli driver był pisany przed rokiem 2000, to obchodziły.

    Teraz mamy nadal początek wieku, więc niby możemy sobie założyć, że
    doklejamy 20 na początku i prawdopodobnie będzie OK (a jak za 80 lat nie
    będzie, to i tak już nas to nie będzie obchodziło), ale w roku, powiedzmy,
    1990, nie było to takie oczywiste.

  • 69. Data: 2020-01-10 11:52:12
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    > Liczenie unsigned jest jedną z opcji. Inną opcją byłoby rozszerzenie
    > typu.

    Chyba mniej problematyczną a i odwlekającą problem "nieco" bardziej.

    --
    SW3
    ----

  • 70. Data: 2020-01-11 10:46:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 10 Jan 2020 10:02:59 +0000 (UTC), q...@t...no1
    (Queequeg) wrote:
    > Skąd program ma wiedzieć, czy 20 odczytane z RTC to 1920 czy 2020,
    > a może
    > jest już 2120? Odczytasz z RTC rok 20 i zrobisz z niego 2020,
    > dodając

    Jeśli programista piszący program w 1998 bierze pod uwagę możliwość
    wystąpienia roku 1920 znaczy, że jest idiotą (chyba, że nazywa się
    Emmet Brown i pracuje nad pewną, dość kontrowersyjną modyfikacją
    DeLorean"a).
    Każdy normalny programista uzna, że rok odczytany z rtc mniejszy od
    98 dotyczy lat 2000-2097. To daje gwarancję prawidłowego odczytywania
    daty przez następne 100 lat. Myślę, że w 2097 dla urządzenia nie
    będzie problemem zbliżający się następny wiek, bo nie będzie już
    wtedy funkcjonować (jak przystało każdemu popsuje się wkrótce po
    gwarancji).

    --
    Marek