    Date: Mon, 26 Apr 2010 02:07:25 +0200
    From: BartekK <s...@N...org>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: wibracje przy ~100km/h

    W dniu 2010-04-26 00:04, wawior85 pisze:
    > Witam!
    > Z góry przepraszam za trochę offtopic, ale mam dwa pytania ;)
    > 1) Jak interpretować te 2Hz? 2 uderzenia na sek?
    Tak, taka jest zasadniczo idea podawania częstotliwości (częstości). 2Hz
    = 2 zdarzenia na sekundę. W tym przypadku "uderzenie" to może złe
    określenie, okres drgań jest bardziej pasujący. Coś jak jazda po kostce
    brukowej "kocie łby" ale nie takie "chaotyczne" jak losowa kostka, równe
    drgania całego auta typu "dy-dy-dy-dy" z prędkością dwa "dy" na sekundę.

    > 2) Co to oznacza "więc to nie jest wprost harmoniczna od prędkości
    > jazdy"? Mi się wydaje, że krzywa harmoniczna jest taka trochę
    > paraboliczna, tzn., że drgania się odczuwa w pewnym zakresie (gdy
    > aplitudy się wzmacniają) prędkości obrotowej koła. Po przekroczeniu tej
    > prędkości drgań nie ma. Oczywiście pewnie może być tak, że szerokość tej
    > krzywej jest bardzo duża i pewnie o to Tobie chodziło (?)
    Nie chodziło mi o żadną krzywą harmoniczną. Chodziło mi o mechaniczne
    powiązanie drgania z elementem drgającym. Jeśli element ma własną
    częstotliwość rezonansową - powiedzmy źle wyważone koło - 2Hz, i akurat
    przy jego średnicy i danej prędkości obrotowej to niewyważenie będzie
    się z tą prędkością poruszać (pobudzać koło do drgań), to w okolicy
    częstotliwości rezonansowej wystąpi wzmocnienie drgań. I to u mnie
    występuje. W większości przypadków jeśli ciało rezonuje na swojej
    podstawowej częstotliwośći, to też będzie rezonować (najwyżej słabiej)
    na częstotliwościach harmonicznych, które są całkowitą wielokrotnością
    podstawowej. Patrz kurs fizyki, "ile sinusoid się zmieści w strunie"
    itp. Drgania harmoniczne ciał stałych. To dotyczy też pobudzania -
    możesz pobudzać do drgań z inną częstotliwością, ciało będzie drgało z
    swoją własną rezonansową, aczkolwiek przy pobudzaniu zgodnie z
    rezonansową - będzie największy efekt z pobudzania.

    Jeśli to by było na skutek prędkości auta = szybkości obrotowej koła, i
    przy 50km/h wzmocnienie drgań nie występują, to podstawową
    częstotliwością byłoby częstość pobudzania przy 100km/h, czyli i przy
    200km/h powinno zjawisko występować. Możę się mylę. W każdym razie
    występowanie drgań o mniej-więcej stałej częstotliwości przy jednej
    prędkości (+/- 5km/h i już zanikają) wygląda mi na ewidentnie coś
    niewyważone/wpadające w rezonans. Ale kurde co i jak to namierzyć?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173