    From: AMX <r...@b...cy>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: wytrzymałość na ścinanie
    Date: Sun, 21 Feb 2010 23:01:23 +0000 (UTC)

    On Sat, 20 Feb 2010 21:29:08 +0100,
    Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Przy prawidłowo wykonanym połączeniu siła powinna nie
    > być przeneszona za pośrednictwem ścinania śrub, tylko
    > siły tarcia pomiędzy szczeblem a podłużnicą
    > zapewnioną siłą dokręcenia śruby.

    Tak rozumują konstruktorzy maszyn i tym podobnych
    ustrojstw mechanicznych, którzy mają do czynienia z
    metalami.

    Drewno ma tę (niemiłą) cechę, że wykazuje właściwości
    reologiczne. Wprowadzenie sprężenia (bo ono zapewnia
    tarcie) znika, kiedy drewno sobie popłynie.

    > Tak więc taką śrubę raczej już na rozwiązanie bym
    > liczył.

    Nie bardzo rozumiem, co chciałeś napisać.

    W budownictwie, z konieczności, używa się elementów
    nagwintowanych pracujących na ścianie. W miarę
    aktualne przepisy EOTA, które dotyczą zakotwień w
    betonie (zbliżone zagadnienie, beton też płynie, za to
    bywa to bardzo odpowiedzialna konstrukcja) każą
    liczyć nośność na ścinanie jako połowę nośności na
    rozciąganie. Wg. HMH powinno być pół z groszami, być
    może te grosze to jest poprawka na obecność gwintu.

    Oprócz nośności wkrętu, równie ważna jest możliwość
    rozłupania drewna przez wkręt a dokładniej przez grupę
    wkrętów.

    Jeśli nie jest to jakaś superdrabina, ani nie ma być
    produkowana masowo, to 0.5 nośności na rozciąganie
    wydaje mi się być rozsądnym oszacowaniem. Tym bardziej,
    że skutkiem (niemiłej na ogół) cechy płynięcia jest, z
    kolei sympatyczne, sygnalizowanie zagrożenia.

    Pozdrawiam

    amx

    --
    adres w rot13