    From: JAM <j...@y...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: wytrzymałość na ścinanie
    Date: Sun, 21 Feb 2010 19:14:17 -0800 (PST)

    On Feb 20, 2:48 pm, "p47" <k...@w...pl> wrote:
    > Chcę przykrecic szczeble drabiny wkrętami do drewna.
    > Gdzie można znaleźć ich wytrzymałość  na ścinanie , aby odpowiednio dobrac
    > ich średnicę?
    >
    > p47

    Jezeli to nie jest drzewo stalowe, to obliczanie stalowego wkretu na
    scinanie nie ma sensu. Drzewo nie jest wystarczajaco odporne na
    sciskanie aby zapewnic wkretowi opor wystarczajacy do tego aby wkret
    byl sciety i po prostu pod cisnieniem ustapi powodujac proste zginanie
    wkretu. Wiekszosc wkretow nie jest robiona ze stali kruchej, tylko
    dosyc ciagliwej, wiec sie zegna a nie pekna. Widziales kiedys aby
    drzewo scielo zwykle gwozdzie ? Zwykle przeciazenie polaczenia
    powoduje, ze elementy sie rozdzielaja, gwozdzie sa po prostu zgiete
    pod katem 90 stopni w jednym z elementow a drugi ma "rozrajbowane"
    dziury po gwozdziach, Tak samo bedzie z wkretem. Nota bene ktos dal ci
    tu dobra rade. Polaczenia powinno sie dobierac tak aby obciazenia
    scinajace przenosilo tarcie a wkret pracowal jedynie na rozciaganie.

    JAM