    From: "Tornad" <t...@h...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: wytrzymałość na ścinanie
    Date: Mon, 22 Feb 2010 04:26:41 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Chcę przykrecic szczeble drabiny wkrętami do drewna.
    > Gdzie można znaleźć ich wytrzymałość  na ścinanie , aby odpowiednio dobrac
    > ich średnicę?
    >
    > p47

    Mlody, z drabina to nie jest tak jak do tej pory sobie wyobrazasz. Mialem
    brata, ktory spadl z okolo 8 metrow i zlamal kregoslup. I wkrety sie nie
    sciely... Moj kolega slusznie nazywal drabine, zona draba.
    Oto kilka rad ale tylko rad. Moja rada nie sluchac dobrych rad:)
    Przede wszystkim material. Musisz zamowic drewno z odziomka, geste i ciezkie;
    ono ma znaczaco wieksza wytrzymalosc od drewna wycietego z wyzszych pieter
    drzewa. Musisz to powiedziec w tartaku czy skladzie, dostaniesz drewno bez
    sekow i z rownoleglym ukladem sloi.
    Dla 6 metrowej drabiny musisz miec przekroj belek nie mniejszy od 1.5 x 2.5
    cala. Ja robilem z belek o przekroju 1.5 x 3 cale. Wazniejsze bezpieczenstwo
    niz ciezar.
    Zapewne szczeble chcesz naciac jako deseczki. Przekroj tychze nie moze byc
    mniejszy niz 1 cal x 2 cale i tez bez jednego seczka. Rozstaw szczebli co 30
    cm.
    I teraz sa dwie szkoly jedna aby nacinac te boczne belki na 2/3 grubosci
    szczebli i wstawiac w nie szczeble, druga ze mozna je przykrecac bezposrednio
    do belek wdluznych bez ich oslabiania, a potem (a korzystnie juz w czasie
    skrecania), wstawiac miedzy szczeble 25 cm dlugosci waskie deseczki
    przykrecane do belek 3 wkretami kazda. One, te deseczki pomiedzy szczeblami
    beda robic za podpory szczebli.
    Wkrety nie pracuja na scinanie. To nie jest stal czy alum tylko drewno. Ono w
    czasie zmian temperatury i wilgotnosci pecznieje, potem wysycha tak, ze po
    roku ta drabina, nawet nie uzywana, zacznie sie chwierutac, powstana jak to tu
    ktos slusznie nazwal, reologiczne luzy tak, ze na same wkrety nie mozna
    liczyc. Cala sile podluzna, a trzeba ja liczyc na 150 kg na szczebel,
    przeniesie tylko bezposredni styk szczebli w tych poprzecznych nacieciach
    belek.
    To jeden problem nosnosci. Pozostaje jeszcze problem sztywnosci zarowno na
    zginanie w kierunku bocznym (drabina czesto zaczyna wpadac w rezonans ze
    stojacym na niej obywatelem) jak i sztywnosci, nie znajduja slowa na nia, moze
    skrosnej czyli tej, ktora drabina musi miec w przypadku gdy stoi nierowno na
    jedej nodze a druga jest nie zupelnie lub wcale nie obciazona.
    Czesto podklada sie pod jedna noge np kawalek drewna, druga stoi na
    gruncie... Sam widzialem o malo co wypadek, gdy gosciu podstawil sobie pod
    jedna noge drabiny dosc spory kamien i bylby zapewne pojechal do szpitala
    gdyby ta drabina, ktora sie z tego kamienia zesliznela, jadac po scianie nie
    oparla sie o sasiednie okno. Gosciu zawisl na drabinie nachylonej od pionu o
    dobre 30 stopni. Ale to tylko przyklad.
    Zatem te naciecia powinny byc wykonane starannie, dopasowane do szerokosci
    szczebli bez luzow, aby one usztywnialy cala drabine tak aby ona jako
    prostokat nie zamieniala sie w rownoleglobok.
    Na koniec wkrety; kazdy szczebel musisz przykrecic czterema wkretami 2.5 cala
    dlugosci, po dwa do kazdej poreczy. Korzystnie tak aby dolny wkret byl nieco
    blizej srodka a drugi gorny, blizej konca szczebla. Ale nie za blisko krawedzi
    gdyz wkret moze rozszczypac szczebel. Jesli drewno nie bedzie za suche nie
    bedzie problemu ale jesli ktorys szczebel Ci peknie bedzie to znak, ze nalezy
    najpierw podwiercic go wiertlem pilotowym o srednicy nieco mniejszej od
    srednicy wkretow (3-4 mm). Mozna tez wkrecac wkrety pod niewielkim katem aby
    zachowac odleglosc okolo cala od konca szczebla.
    Zatem wydawac by sie moglo, ze to prosta sprawa. Owszem prosta dla kogos kto
    to robi; u mnie na wsi byl specjalista, ktory tylko drabiny robil. Takie
    starodawne ze szczeblamui okraglymi wpuszczanymi w te porecze na wylot ale
    material musial byc odpowiedni bodajze z grabu te szczeble robil a porecze ze
    specjalnie wybieranych i sezonowanych, prostych jak struna jodelek cietych na
    dwie polokragle belki. Najdluzsze mialy na oko okolo 15 metrow...
    Powyzszy opis jest moim, opartym o "obserwacje" drabin; taka drabinke sobie
    tez zrobilem tyle, ze krotsza, zaledwie 3 metrowa. Pare godzin zeszlo ale
    trzyma sie dobrze. A jest sprawdzona bo wypasieni chlopcy wynosili po niej 50
    kg ciezary i wytrzymala:)
    A ha, drewnianej drabiny nie nalezy malowac. Chyba po to aby zauwazyc ew.
    pekniecia. I nie wolno pozostawiac na deszczu.
    Na komiec gratulacje dla Tych, ktorzy mieli cierpliwosc doczytac to do konca.
    Pzdr.
    Tornad