  • 31. Data: 2020-04-24 18:27:55
    Temat: Re: wywala różnicówka
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-04-24 o 17:19, J.F. pisze:

    > do pradu zadzialania RCD to zestaw opornikow, albo potencjometr ...

    W XXI wieku do tego służą specjalizowane mierniki. To chyba najtańszy:

    https://www.sonel.pl/pl/produkt/miernik-wielofunkcyj
    ny-sonel-mpi-502/

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 32. Data: 2020-04-24 19:41:06
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-04-24 o 18:27, PeJot pisze:

    > W XXI wieku do tego służą specjalizowane mierniki. To chyba najtańszy:
    >
    > https://www.sonel.pl/pl/produkt/miernik-wielofunkcyj
    ny-sonel-mpi-502/

    Do wykonania dokumentacji z pomiarów z pieczątką to tak. :-)
    Ale, aby znaleźć przyczynę wywalania różnicówki to narzędzia MacGyver'a
    wystarczą.

    Robert

  • 33. Data: 2020-04-24 20:41:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Baczek" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 23.04.2020 o 22:10, t-1 pis
    [...]
    >Jaką temperaturę musi osiągnąć szkło, aby stać się przewodnikiem?

    Kilkaset st C

    https://www.youtube.com/watch?v=Ob39BJeONMI

    Jak widac - wystarczy podgrzac troche, dalej grzeje juz prad
    elektryczny ... o ile napiecie wysokie, tzn 230V

    https://www.youtube.com/watch?v=uZir8hMyjBk

    Szklo bodajze im bardziej zwykle, tym lepiej - czyli "sodowe".

    Za czyste kwarcowe nie recze. Ono moze byc jakies niejonowe.

    https://www.youtube.com/watch?v=pOs6_PAMOqY
    Tu napiecie chyba mniejsze - ciekawe co przewodzi na samym poczatku -
    szklo chyba niewystarczajaco podgrzane, a wiec .. plazma (ogien)?
    Czy warstewka sadzy sie osadza ..

    J.

  • 34. Data: 2020-04-24 21:26:28
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    ny-sonel-mpi-502/

    > Do wykonania dokumentacji z pomiarów z pieczątką to tak. :-)

    Można się też zdziwić, jak zachowują się RCD po xx latach nie testowania.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 35. Data: 2020-04-24 23:46:30
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ale to chyba lampki typu SAM. :-)
    > Ja pamiętam, że były zawsze wkręcane.

    A u nas były zawsze takie.
    Co roku po wyjęciu z pudła okazywało się, że któryś drucik się urwał i
    trzeba było lutować. Albo któraś się przepaliła.
    Lutowanie na drewnianym progu do łazienki. Przypuszczam, że jak miałem
    około 7 lat przejąłem ten obowiązek od taty (kolba 120W, kwas (kropla
    nakładana zardzewiały gwoździem)).
    P.G.

  • 36. Data: 2020-04-26 15:53:54
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-04-24 o 11:42, J.F. pisze:

    > Kuchenka ma uplyw, i dlatego trafila do lombardu :-)
    Proste :)
    Można jeszcze wtyczkę odwrócić w gniazdku tak aby zamienić fazę z
    netutralnym
    ale szanse małe, bo pewnie ci co ja opychali do lombardu już to sprawdzili.

    --
    Janusz

  • 37. Data: 2020-04-26 16:54:12
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-04-26 o 15:53, Janusz pisze:

> [...]
    > netutralnym
    > ale szanse małe, bo pewnie ci co ja opychali do lombardu już to

    I co niby ma dać to odwrócenie fazy i zera?

  • 38. Data: 2020-04-27 07:33:56
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2020-04-26 o 16:54, Uzytkownik pisze:

    > I co niby ma dać to odwrócenie fazy i zera?

    Możesz mieć teraz większy upływ zera na obudowę a to nie jest groźne

  • 39. Data: 2020-04-27 07:39:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 24 Apr 2020 21:26:28 +0200, PeJot napisał(a):

    > Można się też zdziwić, jak zachowują się RCD po xx latach nie testowania.

    Wzrasta im prad czy spada ?

    Bo przycisk T maja, i ciagle dziala.
    A jesli cos tam sie starzeje ... obstawiam elekrolit :-)

    J.

  • 40. Data: 2020-04-27 08:38:01
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-04-27 o 07:33, Roman Rogóż pisze:

    > Możesz mieć teraz większy upływ zera na obudowę a to nie jest groźne

    Chyba sobie żartujesz pisząc "...a to nie jest groźne".

    A co jak w gniazdku bolec nie jest połączony z przewodem PE lub po
    prostu przewód PE nie jest nigdzie uziemiony, ani nie jest podłączony do
    neutralnego np. ktoś go nie wpiął w skrzynce rozdzielczej lub po porostu
    przewód się poluzował/wypiął?

    A co jak rura gazowa nie jest objęta połączeniami wyrównawczymi i jedyne
    połączenie uziemiające tę rurę odbywa się poprzez kuchenkę i zerowanie u
    sąsiada?

    RCD, które wyłącza po czasie to jest bardzo nietypowy objaw i może
    świadczyć o poważnym problemie.

    Niestety takie sytuacje jakie opisałem się zdarzają. Znam wiele takich
    przypadków, kiedy przewód neutralny utracił ciągłość i na bolcach oraz
    obudowach utrzymywało się niebezpieczne napięcie. Co ciekawe domownicy
    często nawet tego nie zauważali, a ja odkrywałem w trakcie badań lub
    nawet całkiem przypadkowo np. podczas podłączania urządzeń.

    Albo jeden z przypadków, kiedy zostałem zapytany przez kobitkę "co może
    być przyczyną, że kiedy wyjmuje się wtyczkę kuchenki gazowo-elektrycznej
    to nigdzie nie ma prądu"? Ale brak to pikuś, bo wtedy na metalowych
    obudowach wszystkich urządzeń elektrycznych pojawiało się napięcie 230V.
    W tym także i na bojlerze elektrycznym w łazience.

    Żeby było ciekawiej mąż tej kobitki był elektrykiem. Rozkładał ręce i
    twierdził, że on nie wie co to może być i tak mieszkali przez 3 lata.
    Gość po prostu stwierdził, że tak musi być. No chyba, że miał w tym
    jakiś cel :) Przy kuchence była zamontowana szybkozłączka na rurze
    gazowej, a kobitka od czasu do czasu odłączała sobie kuchenkę, wysuwała
    ją aby posprzątać. Cud, że w przeciągu tych 3 lat nie straciła życia.
    Gość się na mnie obraził jak mu powiedziałem, żeby te swoje uprawnienia
    elektryczne powiesił na gwoździu w ubikacji to może do czegoś się w
    końcu przydadzą :)