    From: Osadnik <o...@w...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: [z pogranicza] Walka z wirusami pendriveowymi
    Date: Sat, 02 May 2009 09:36:59 +0200

    Radosław Sokół pisze:

    > To jest o tyle przykre, że można z tym w sporym zakresie
    > walczyć. Wystarczy wyłączyć autostart. (*)

    Wszystko pięknie tylko niestety, zarządzaj tym osoby bez wyobraźni lub
    lenistwa. Pewien wydział na PW jest kompletnie zawirusowany i nikt sobie
    nic z tego nie robi.

    > Swoją drogą dużo powinna tu dać migracja na Vistę / Win7.

    Już widzę jak setka komputerów pokroju Celeronów 1000 migruje z
    Win2000/XP na vistę...

    > Natomiast jest to tak naprawdę nie tyle przykre, co naturalne.
    > Niestety, komputery, w których wiele osób przynosi własne
    > nośniki danych, w naturalny sposób są znacznie bardziej nara-
    > żone na infekcje tego typu wirusów.

    Nie przejmujemy sie użytkownikami którzy uważają pewne rzeczy za
    normalne(czyli jak wyskakujące jakieś powiadomienie czy okienko, ważne
    by był krzyżyk którym można go wyłączyć a ze to oznaka zainfekowania lub
    innych problemów? a kogo to obchodzi :) )
    Sam mam autostart wyłączony bo tylko denerwuje, ale co z tego ze wchodzę
    na pendrive a tu AVG krzyczy ze już jakiegoś syfa znalazł... i to takie
    coraz bardziej wymyślne sie robią, co włażą tam gdzie nie trzeba i
    konieczne jest formatowanie.

    > Są darmowe pakiety antywirusowe. A już na pewno do użytku
    > domowego.

    Si, Avast ładnie mi kiedyś przepuścił Wirusa... Problem jest po stronie
    uczelni która staje sie baza danych aktywnych wirusów i coraz bardziej
    roznosi a zwykłym userom uprzykrza życie bo muszą w domu pilnować
    komputerów bo uczelnia ma bałagan.

    > No a dlaczego na ten FAT miałby nie wleźć?

    Byłby tylko do odczytu. a to chyba jest możliwe ustawić parametr dla
    partycji jako tylko do odczytu?

    > Wydaje mi się, że nie. Owszem, można *zamontować* partycję
    > w trybie tylko do odczytu, ale jest to wybór systemu opera-
    > cyjnego. Nie da się natomiast chyba tego wymusić na poziomie
    > atrybutów partycji.
    >
    > PS. Można też założyć autorun.inf jakiś niegroźny i na niego
    > ustawić read-only. Część wirusów pewnie da się nabrać.

    Wiesz ze pojawiły sie już wirusy na to odporne i same sobie zmieniają
    atrybuty tego pliku i się ładują? bo z powodzeniem sie to stosowało.

    > A rozwiązaniem skrajnym byłoby sformatowanie FAT na pen-
    > drive tak, aby miał bardzo mały limit liczby plików w
    > głównym katalogu i zapchanie tego limitu do zera, żeby
    > w tymże głównym katalogu nie dało się założyć żadnego
    > nowego pliku.

    Przy rosnących pojemnościach pendrivów i umiejętności tworzenia
    katalogów przez wirusy to kiepski pomysł już.

    -------

    > (*) Dlatego w laboratoriach komputerowych na moim Wydziale
    > Elektrycznym Pol. Śl. wprowadziłem po pierwsze pracę na
    > kontach zwykłych użytkowników,

    ZTCW to na części tak jest a wirusy sie roznoszą.

    > po drugie z wyłączonym
    > autostartem,

    To sa chyba zaniedbania adminów.

    > a po trzecie zablokowałem w ogóle możliwość
    > korzystania z wymiennych nośników danych poza bardzo
    > szczególnymi, uzasadnionymi przypadkami :)

    nie no tu nie bardzo sie da :) ponieważ prace trzeba przynosić i oddawać
    i tak w kółko. Sa miejsca publiczne gdzie po prostu ludzie korzystają z
    pamięci USB i jest to uzasadnione. Np na innej mojej uczelni nie da sie
    inaczej kiedy przychodzi sie z połterabajtowymi dyskami jako narzędziem
    pracy.