  • 1. Data: 2011-09-22 20:02:47
    Temat: Romet 4E - coś ucichł temat? Ktoś coś wie?
    Od: "mcpc" <m...@w...pl>

    W zeszłym roku było głośno o tym autku:
    http://www.motors.romet.pl/pl/news/art71.html
    Pisali nawet, że za pół roku będzie w produkcji - nadeszła jesień i cisza...
    Ktoś może coś wie jaki los spotkał ten nasz rodzimy projekt?

  • 2. Data: 2011-09-22 20:19:47
    Temat: Re: Romet 4E - coś ucichł temat? Ktoś coś wie?
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 22.09.2011 20:02, mcpc pisze:
> [...]
    > Pisali nawet, że za pół roku będzie w produkcji - nadeszła jesień i cisza...
    > Ktoś może coś wie jaki los spotkał ten nasz rodzimy projekt?

    targi na początku października - tam zapytaj pani dyrektor Moskal
    ToMasz

    PS
    _rodzimy_ projekt?!

  • 3. Data: 2011-09-22 20:49:56
    Od: "mcpc" <m...@w...pl>

    > targi na początku października - tam zapytaj pani dyrektor Moskal
    > ToMasz

    No to jak możesz to zapytaj w moim imieniu kolego gdyż jestem z trójmiasta:)

    > PS
    > _rodzimy_ projekt?!

    To chiński projekt zaadaptowany przez naszych z tego co wiem. Chciałbym
    nabyć takie autko w jakiejś rozsądnej cenie (miło by było za kilkanaście tys
    pln np:) - idealne na podróżowaniu po zatłoczonym trójmieście - szczególnie
    gdy się zdejmie ograniczenie prędkości do 45km/godz - chiński oryginał może
    jechać 60km/godz :)

  • 4. Data: 2011-09-23 01:02:27
    Od: "=Marcos=" <marcos.MALPA@.wyprawa.NIE.DLA.SPAMU.info>

> [...]
    > Pisali nawet, że za pół roku będzie w produkcji - nadeszła jesień i
    > cisza... Ktoś może coś wie jaki los spotkał ten nasz rodzimy projekt?

    Nie ma rynku na takie autka, bo oprócz tego, że 5zł/100km kosztuje prąd, to
    trzeba doliczyć zużycie akumulatorów (wychodzi 10-15zł/100km przy ołowiowych
    i 25-35zł przy bardziej zaawansowanych). Do tego cena zakupu "autka" to
    jakieś 22.000zł.
    Wszędzie na świecie co i rusz pojawiają się takie projekty, ale dopóki nie
    wymyślą jakichś rewolucyjnych akumulatorów, nie będzie to opłacalne.

    --
    Marcos
    marek [AT] microstock . pl

  • 5. Data: 2011-09-23 09:33:46
    Od: "mcpc" <m...@w...pl>

> [...]
    > Wszędzie na świecie co i rusz pojawiają się takie projekty, ale dopóki nie
    > wymyślą jakichś rewolucyjnych akumulatorów, nie będzie to opłacalne.

    Normalnego autka nie ma. Ale to jest mikro autko i akumulatorki kosztują też
    miko (kilka tys pln max z tego co czytałem gdzieś) - to taki większy skuter
    w zasadzie. No i jeśli na 3-4 lata mają starczyć te aku (tyle bodajże
    producent gwarantuje) to wychodzi do 10pln za 100km z prądem i aku. Co do
    ceny to właśnie na nasz rynek ma być specjalna - liczę na to!:)

  • 6. Data: 2011-09-23 10:38:34
    Od: "mcpc" <m...@w...pl>

> [...]
    > Wszędzie na świecie co i rusz pojawiają się takie projekty, ale dopóki nie
    > wymyślą jakichś rewolucyjnych akumulatorów, nie będzie to opłacalne.

    Aby nie być gołosłownym do mojego poprzedniego postu, autko posiada
    akumulatorki o pojemności 10kWh - co ma wystarczyć na 100km (wydaje mi się,
    że powinno starczyć na więcej bo 2x2kW silniki przy 10kWh aku mogą pracować
    przez 2,5godz a przy prędkości 45km/godz auto przejedzie 120km i napewno nie
    przy pełnej mocy silników ale np 25%! - ale niech będzie w ruchu miejskim
    tyle nawet tylko tyle): http://pl.wikipedia.org/wiki/Romet_4E
    Do tego bierzemy jakieś ogniwe LiFePO4 co przy normalnym kursie USD daje nam
    kwotę jakieś 111000 - 12000pln:
    http://www.batteryspace.com/LiFePO4-Prismatic-Module
    -3.2V-60-Ah-10C-Rate-192-wh-CE-Listed-/-UN-Ap.aspx -
    oczywiście ogniwa kupuje się w hurcie więc i ceny lepsze. Aby uzyskać 10kWh
    potrzeba 50 takich ogniwek. Cykl ich życia do pojemności 70% wynosi 3000
    cykli naładowania/rozładowania. Zatem przy zasięgu 100km (dałem 100km bo
    powinno starczyć na dłużej -ale spada wydajność baterii - więc średnio
    100km) daje nam to 300.000km. Dzieląc teraz cenę ogniw przez przebieg do
    osiągnięcia na baterii mamy 3,75pln na 100km! Oczywiście ceny ogniw za kilka
    lat będą dużo niższe (za Wh) - to są ceny aktualne. Tak więc czy to nie jest
    doskonały pomysł na takie autko?:)

  • 7. Data: 2011-09-23 17:42:57
    Od: "=Marcos=" <marcos.MALPA@.wyprawa.NIE.DLA.SPAMU.info>

> [...]
    > bodajże producent gwarantuje) to wychodzi do 10pln za 100km z prądem i
    > aku. Co do ceny to właśnie na nasz rynek ma być specjalna - liczę na to!:)

    Wg jakiegoś wywiadu z szychą z Rometu, to jest właśnie ta specjalna cena na
    nasz rynek. Na zachód ma kosztować 26-28kzł, a dla nas 20-22kzł.

    --
    Marcos
    marek [AT] microstock . pl

  • 8. Data: 2011-09-23 17:51:03
    Od: "mcpc" <m...@w...pl>

    > Wg jakiegoś wywiadu z szychą z Rometu, to jest właśnie ta specjalna cena
    > na nasz rynek. Na zachód ma kosztować 26-28kzł, a dla nas 20-22kzł.

    No to mam nadzieję, że z akumulatorkami LiFePO4 a nie z kwasowymi czy też
    NiMH... To by w takiej cenie było warto - w zasadzie baterie były by
    dożywotnie bo 300tys km dla takiego samochodziku to jak ze 3mln km dla
    normalnego:)

  • 9. Data: 2011-09-23 18:29:12
    Od: "=Marcos=" <marcos.MALPA@.wyprawa.NIE.DLA.SPAMU.info>

> [...]
    > kilka lat będą dużo niższe (za Wh) - to są ceny aktualne. Tak więc czy to
    > nie jest doskonały pomysł na takie autko?:)

    Ogniwa LiFePO4 mają wg różnych producentów żywotność 1000-3000 cykli
    naładowania/rozładowania lub 3-5-7 lat czasu. Załóżmy, że ktoś jest szalony
    i będzie dojeżdżał do pracy 50km, co daje 100km na dobę razy 220 dni
    roboczych. Jest to oczywiście nierealne, bo przy prędkości maksymalnej
    45km/h realna prędkość średnia z zatrzymaniami na światłach, skrzyżowaniach
    to np. 35km/h, więc człowiek spędzałby w tym autku 3h na dobę. Daje to
    22000km/rocznie i przy najlepszych obietnicach akumulatory do wymiany będą
    po 7 latach, czyli 154000km.
    Załóżmy, że podana przez Ciebie cena baterii jest realna, ale to jest
    hurtownia w Chinach, do tego trzeba doliczyć koszty transportu (co najmniej
    10% ceny) i polski VAT (23%), chyba, że chcesz to sprowadzać nielegalnie.
    Cła chyba nie ma (lub jest 5%). Daje to cenę $93 x 1,1 x 1,23 = $126 za
    sztukę razy 52 ogniwa = $6552. Przy dzisiejszym kursie dolara (3,25zł) to
    21300zł. Przy typowym kursie dolara (2,90zł) to 19000zł daje to
    12,30zł/100km. Chyba, że akurat akumulatory okażą się lipne i wytrzymają 3
    lata zamiast 7. Wtedy daje to 28,70zł/100km. Chyba, że cena $126 za sztukę
    jest nierealna, bo widzę, że chłopaki z forum pojazdów elektrycznych
    zamawiają ogniwa LiFePO4 ze sprawdzonych źródeł w Azji w cenach około $170 z
    polskim VAT i przesyłką. Wtedy może się nagle okazać, że 100km kosztuje
    38,80zł.
    Dlatego żadne pojazdy elektryczne nie osiągnęły jeszcze powszechnej
    popularności...

    --
    Marcos
    marek [AT] microstock . pl

  • 10. Data: 2011-09-23 18:44:30
    Od: "=Marcos=" <marcos.MALPA@.wyprawa.NIE.DLA.SPAMU.info>

    > Oczywiście ceny ogniw za kilka lat będą dużo niższe (za Wh) - to są ceny
    > aktualne.

    Chyba, że dolar nie stanieje.
    Ceny baterii na bazie litu spadają o 7,5% rocznie wg Deutsche Bank, więc
    jest nadzieja, ale minie jeszcze z 10 lat zanim się to zacznie opłacać. Aha,
    no i przy obecnym zużyciu, znanych zasobów litu starczy na 60-100 lat, więc
    nie wiadomo czy się nie skończy wcześniej niż ropa :P W przeliczeniu na
    łatwiejsze jednostki - litu starczyłoby na miliard samochodów, a akurat
    mniej więcej miliard samochodów jest w użyciu na świecie :)

    --
    Marcos
    marek [AT] microstock . pl