  • 1. Data: 2010-06-21 14:57:16
    Temat: Rower elektryczny - akumulatory
    Od: Piotrek <b...@o...pl>

    Tak sobie oglądam na stronie http://ekonapedy.com/podstrony/oferta.htm#a6
    akumulatory jakie oferują i dochodzę do wniosku, że kwasowe absolutnie za
    ciężkie, a NIMH i LiFePo drogie. No i wielkie. Czy istnieje przy silniku
    wplecionym w koło przednie o mocy 550W przeciwwskazanie do zastosowania
    powiedzmy 40 akumulatorków rozmiaru AA? Dajmy na przykład każdy po (do
    wyboru) 1000 lub 2000 mAh, co daje w sumie około 40-80Ah pojemności
    całkowitej, a to już i tak w najsłabszej opcji co najmniej 2 razy więcej
    niż w ofercie. Do tego dokupić 4 koszyki na baterie mieszczące po 10 sztuk
    baterii i połączyć wszystko szeregowo. 1,2v*40 da nam 48v - a więc napięcie
    zasilania silnika. Ładowarka np. Ansmann Energy 16 pozwoli naładować to
    wszystko w rozsądnym czasie, a rozmiary pakietu akumulatorów na rowerze są
    nieporównywalnie mniejsze, całość można wozić na bagażniku i zasięg jest o
    wiele większy. Czy taki układ ma sens i by działał? Tym bardziej że 40
    sztuk akumulatorów będzie kosztowało w najtańszej opcji choćby nawet na
    Alledrogo +- koło 300 zł?

  • 2. Data: 2010-06-21 15:04:18
    Temat: Re: Rower elektryczny - akumulatory
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 21 Jun 2010 16:57:16 +0200, Piotrek napisał(a):

> [...]
    > powiedzmy 40 akumulatorków rozmiaru AA? Dajmy na przykład każdy po (do
    > wyboru) 1000 lub 2000 mAh, co daje w sumie około 40-80Ah pojemności

    Jeśli dadzą się rozładowywać prądem ponad 10A to czemu nie...
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2010-06-21 15:10:29
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Piotrek wrote:

> [...]
    > bardziej że 40 sztuk akumulatorów będzie kosztowało w najtańszej opcji
    > choćby nawet na Alledrogo +- koło 300 zł?

    550W/48V=11A. ZNAMIONOWO. prad przy ruszaniu/przyspieszaniu bedzie o wiele
    wiekszy (bo 48V to napiecie przy ktorym silnik juz jest rozpedzony do dosc
    sporej predkosci) potrzebujesz wiec akumulatorow ktore sa w stanie dac okolo
    50A . do tego celu 'paluszki' AA odpadaja - nawet jesli zastosujesz markowe
    ni-cd 1000mAh to 10A to dla nich szczyt mozliwosci, jesli uzyjesz ni-mh
    2000mAh 5-7A to bedzie rowniez bardzo dobry wynik (i to tylko gdy ogniwa te
    beda nowe)

    jesli nie masz budzetu na porzadne akku a nie chcesz wozic 'ciezkich'
    kwasowych , to imho raczej zainteresuj sie opcja silnika spalinowego -
    zapoznaj sie z oferta np. firmy 'sachs' .

    ew. jesli koniecznie musi byc elektryk - sa tzw. spalinowe generatory
    'walizkowe' - okolo 1KW mocy w niewielkiej walizeczce ktora bez trudu miesci
    sie na bagazniku roweru, koszt ~100e. jedyny problem ze daja normalne 220V ,
    wiec potrzeba do nich jeszcze prostownika i przetwornicy DC/DC (nie musi byc
    transformator bo generator nie musi byc izolowany galwanicznie od
    odbiornika). no i trzeba malego akku 'buforujacego' .

  • 4. Data: 2010-06-21 15:13:01
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Piotrek pisze:
> [...]
    > powiedzmy 40 akumulatorków rozmiaru AA? Dajmy na przykład każdy po (do
    > wyboru) 1000 lub 2000 mAh, co daje w sumie około 40-80Ah pojemności

    i napięcie 1,2V.

    > niż w ofercie. Do tego dokupić 4 koszyki na baterie mieszczące po 10 sztuk
    > baterii i połączyć wszystko szeregowo. 1,2v*40 da nam 48v - a więc napięcie
    > zasilania silnika

    i pojemność 1000 lub 2000mAh, czyli raczej kiepsko w porównaniu z
    rozwiązaniem firmowym :)
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 5. Data: 2010-06-21 15:16:15
    Od: Piotrek <b...@o...pl>

    Dnia Mon, 21 Jun 2010 17:13:01 +0200, ajt napisał(a):

    > i napięcie 1,2V.

    > i pojemność 1000 lub 2000mAh, czyli raczej kiepsko w porównaniu z
    > rozwiązaniem firmowym :)

    przy szeregowym połączeniu?

  • 6. Data: 2010-06-21 15:25:47
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    > przy szeregowym połączeniu?

    Przy szeregowym sumuje się napięcie, a nie prąd więc i Ah zostają takie jak
    z jednego.
    P.G.

  • 7. Data: 2010-06-21 15:26:19
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Piotrek pisze:

    > przy szeregowym połączeniu?

    No właśnie przy szeregowym. Jeden aku da prąd 2A przez godzinę i będzie
    miał 1,2V. Jak połączysz 40 w szereg, dostaniesz 48V, ale przecież
    pobierając z tego zestawu 2A, przez każdy aku te 2A przepuszczesz, więc
    dalej tylko godzinka, czyli zestaw będzie miał 2Ah.
    Zauważ, że te firmowe mają np. 9Ah, ale przy 12V. Jak połączysz 4 w
    szereg, dalej masz te 9Ah, ale 48V.

    Andrzej
    www.radom.ws

  • 8. Data: 2010-06-21 15:36:01
    Od: Piotrek <b...@o...pl>

    Dnia Mon, 21 Jun 2010 17:26:19 +0200, ajt napisał(a):

> [...]
    > dalej tylko godzinka, czyli zestaw będzie miał 2Ah.
    > Zauważ, że te firmowe mają np. 9Ah, ale przy 12V. Jak połączysz 4 w

    Czyli pomysł nie ma sensu większego. Dzięki.

  • 9. Data: 2010-06-21 16:05:29
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On Jun 21, 5:10 pm, "Piotr \"Curious\" Slawinski"
    <c...@b...internetdsl.tpnet.lp> wrote:

> [...]
    > sie na bagazniku roweru, koszt ~100e. jedyny problem ze daja normalne 220V ,

    Zerknalem na allegro. Sa male generatory 1kW w podobnej cenie.
    Zmieścic sie zmieszcza, ale to 14-20 kg. Rower (bez silnika;)
    jest najczesciej lzejszy. No i taki ciezar _na_ bagazniku zle wplywa
    na stabilonosc na zakretach - srodek ciezkosci laduje strasznie
    wysoko.
    Trzeba by cos w rodzaju sakw zrobic.

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 10. Data: 2010-06-21 16:19:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w
    > Jeśli dadzą się rozładowywać prądem ponad 10A to czemu nie...

    Dac to pewnie i dadza, tylko starcza przy tym na kilka minut.
    Rowerzysta co prawda daje 500W w pedaly tylko jak jest wytrenowanym
    zawodnikiem .. ale i tak cos mi sie wydaje ze trzeba pomyslec o
    wiekszej ilosci takich ogniw. I cena rosnie :-)

    J.