  • 1. Data: 2010-01-14 11:56:54
    Temat: Rozdzielenie sygnału cyfrowej telewizji satelitarnej, zbiorcza instalacja TV SAT
    Od: choczsz <z...@j...pl>

    Witam
    Na poczatek wstep w ktorym napisze to co mi sie wydaje a co byc moze
    nie jest prawda, stad tez prosba o poprawienie:
    a) Jak rozumiem dany satelita (dajmy na to HotBird) emituje sygnal
    kilkuset programow telewizyjnych (plus radiowych plus inne rzeczy) za
    pomoca kilkudziesieciu transponderow (upraszczajac: nadajnikow).
    b) Kazdy transponder uzywa swojej czestotliwosci fali nosnej i emituje
    w tym pasmie sygnaly kilku(nastu?) programow TV
    c) Do odbioru potrzebna jest czasza, konwerter, kabel i dekoder.
    Dekoder "zna" czestotliwosci transponderow danego satelity oraz "wie"
    na jakim transponderze emitowany jest wybierany przez widza program.
    d) Kiedy widz zmienia program na program z innego transpondera dekoder
    komunikuje sie po kablu antenowym z konwerterem, ktory "dostraja sie"
    do czestotliwosci fali nosnej wlasciwego transpondera.
    e) W przypadku kiedy chcemy jednej anteny (talerza) uzyc dla 2
    dekoderow i miec mozliwosc ogladania na nich jednoczesnie programow z
    roznych transponderow to konieczny jest konwerter podwojny (DUAL?)
    bedacy(?) tak naprawde dwoma konwerterami w jednej obudowie; a sygnal
    do 2 dekoderow (lub 2 wejsc jednego dekodera np nagrywajacego co
    innego niz ogladamy) idzie dwoma osobnymi przewodami antenowymi

    Koniec wstepu, teraz rozwiniecie a na koniec pytania:
    Mieszkam na osiedlu majacym 500 mieszkan, w kazdym z nich jest
    pojedyncze gniazdo "zbiorczej instalacji satelitarnej"
    Mam podlaczony do tego gniazda dekoder polsatu i wszystko dziala jak
    nalezy.
    Nikt z mieszkancow nie musi montowac anten aby odbierac TVSAT, kazdemu
    kogo pytam dziala, czy to CP czy C+ czy tez N-ka.
    Znakiem tego w gniezdzie w scianie kazdy mieszkaniec osiedla ma pelen,
    kompletny sygnal - w jakis sposob zmieszany, pochodzacy z pewnie kilku
    anten i wielu konwerterow, a sygnaly sterujace konwerterem wysylane
    przez dekoder takiego mieszkanca sa ignorowane bo zbedne.

    Pytania:
    Czy to oznacza, ze taki sygnal moge rozdzielic pomiedzy 2 dekodery
    (lub wiecej)?
    W jaki sposob nalezaloby go rozdzielic (przy pomocy najprostrzych
    rozgaleznikow calkowicie pasywnych?)?
    Czy jesli tak rozdzielony sygnal podlacze do 2 wejsc dekodera PVR C+
    to bedzie realizowana funkcjonalnosc jednoczesnego nagrywania i
    ogladania kanalow z roznych transponderow?
    Czy sa jakies wady lub ograniczenia takiej zbiorczej instalacji w
    porownaniu do zwyklej prywatnej anteny z podwojnym konwerterem?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-01-14 12:22:55
    Od: pawell32 <p...@n...pl>

    choczsz pisze:
> [...]
    > komunikuje sie po kablu antenowym z konwerterem, ktory "dostraja sie"
    > do czestotliwosci fali nosnej wlasciwego transpondera.

    dostraja się głowica tak by móc "wyłowić" dana częstotliwość z pasma
    jakiego dostarcza konwerter.
    odbiornik wysyła sygnał przy zmianie polaryzacji (V- 13v, H- 17v), oraz
    zmianie pasma z dolnego na górne (sygnał 22kHz).

> [...]
    > roznych transponderow to konieczny jest konwerter podwojny (DUAL?)
    > bedacy(?) tak naprawde dwoma konwerterami w jednej obudowie;

    tak

> [...]
    >
    > Pytania:
    > Czy to oznacza, ze taki sygnal moge rozdzielic pomiedzy 2 dekodery

    nie, jeżeli ma jedno wy sat w gniazdku.

> [...]
    > to bedzie realizowana funkcjonalnosc jednoczesnego nagrywania i
    > ogladania kanalow z roznych transponderow?

    można użyć rozgałęźnika satelitarnego, da Ci to możliwość nagrywania
    z innego transpondera, ale TYLKO w obrębie jednego z pasm
    tj. VL, VH, HL i HH.

    > Czy sa jakies wady lub ograniczenia takiej zbiorczej instalacji w
    > porownaniu do zwyklej prywatnej anteny z podwojnym konwerterem?
    >
    > pozdrawiam

    no tak, tu masz dostarczony jeden sygnał, a w przypadku konwertera
    typu twin dwa sygnały.
    zapytaj konserwatora czy nie ma wolnych portów, mozna doprowadzić
    drugi sygnał jednym kable przy pomocy odpowiedniego urządzenia

    --
    pozdrawiam. pawell32
    Fedora 11, Gnome, Compiz-Fusion

  • 3. Data: 2010-01-14 14:55:31
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Mieszkam na osiedlu majacym 500 mieszkan, w kazdym z nich
    > jest
    > pojedyncze gniazdo "zbiorczej instalacji satelitarnej"

    Sadze ze na kazdym budynku jest antena, a wewnatrz
    rozprowadzona instalacja miltiswitchowa. Innej opcji w
    zasadzie nie widze. Jeden zestaw odbiorczy i rozprowadzanie
    kablami sygnalu SAT jest bez sensu MZ.

    > Czy to oznacza, ze taki sygnal moge rozdzielic pomiedzy 2
    > dekodery
    > (lub wiecej)?

    Nie. Tzn. mozesz rozdzielic spliterem, ale na obu dekoderach
    bedziesz mógl ogladac programy tylko z jednego pasma.

    > W jaki sposob nalezaloby go rozdzielic (przy pomocy
    > najprostrzych
    > rozgaleznikow calkowicie pasywnych?)?

    J.w. Nie ma to wiekszego sensu. Jesli jednak chcialbys miec
    choc taki prosty wariant o jakim napisalem wczesniej to
    zalóz zwykly rozgaleznik RTV-SAT (nie R-TV). Musi miec pelne
    pasmo, czyli najczesciej 5 Mhz - 2000 MHz. Zwróc na to
    uwage, bo moga Ci wcisnac tylko SAT, wtedy utnie Ci pasmo
    RTV ;-)

    > Czy jesli tak rozdzielony sygnal podlacze do 2 wejsc
    > dekodera PVR C+
    > to bedzie realizowana funkcjonalnosc jednoczesnego
    > nagrywania i
    > ogladania kanalow z roznych transponderow?

    Nie.

    > Czy sa jakies wady lub ograniczenia takiej zbiorczej
    > instalacji w
    > porownaniu do zwyklej prywatnej anteny z podwojnym
    > konwerterem?

    Nie ma ograniczen, a MZ jest to zdecydowanie lepszym
    rozwiazaniem niz czaszka na kazdym balkonie. Na dodatek do
    multiswitcha wpuszczasz tez sygnal terresteryczny,
    najczesciej po jakims w miare przyzwoitym wzmacniaczu
    wielozakresowym. Daje to jeszcze te zalete, ze wyrównujesz
    poziom sygnalu poszczególnych stacji naziemnych i oczywiscie
    nie ma potrzeby nastepnego lasu anten na dachu ;-). Narzekac
    moga jedynie milosnicy innych satelitów niz Astra i Hot Bird
    :-).

    Reasumujac:
    Jesli masz zamiar podlaczyc dodatkowy tuner to pogadaj z
    administratorem czy jest mozliwosc doprowadzenia nastepnego
    kabla od multiswitcha. Jedynie to da Ci pelna funkcjonalnosc
    :-)

  • 4. Data: 2010-01-14 16:56:43
    Od: "Cezar" <c...@B...pl>

    > Nie.

    To zalezy ...
    Jesli transpondery sa na tej samej polaryzacji i pasmie to tak,

    c.

  • 5. Data: 2010-01-14 18:02:32
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > To zalezy ... Jesli transpondery sa na tej samej
    > polaryzacji i pasmie to tak,

    Fakt, masz racje :-). W myslach zaklebilo mi sie ze chodzi o
    kanaly z róznych pasm :-)