    From: Baro <d...@p...ru>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Różnice w obwodzie koła rowerowego
    Date: Tue, 10 Mar 2009 18:12:47 +0100

    Witam

    Na pręgierzu wywiązała się dyskusja, dotycząca występowania różnic w
    obwodzie koła podczas jazdy rowerem obciążonym i "nieobciążonym".

    Czy ustawiając licznik rowerowy lepiej posługiwać się pomiarem "z terenu"
    to znaczy przy pomocy miarki zbadać ile faktycznie przejeżdża koło podczas
    obrotu, czy też można zastosować do tego wzór na obwód okręgu.

    Na początku wydawało mi się to bez znaczenia, bo przecież zewnętrzny obwód
    opony się nie zmieni... ale zaraz pomyślałem, że promień koła obciążonego
    jest nieco mniejszy, gdyż oś obrotu znajduje się nieco bliżej ziemi niż w
    przypadku koła nieobciążonego, więc obwód też będzie mniejszy.

    Jak to właściwie jest? którą metodę pomiaru lepiej zastosowac do uzyskania
    danych wpisywanych do licznika rowerowego?

    Różnica, nawet mała, da po pewnym czasie zauważalną niezgodność co do
    faktycznie przejechanych kilometrów i tych, które pokazuje licznik rowerowy