  • 31. Data: 2011-11-11 16:03:10
    Temat: Re: Rury PE wodociagowe do powietrza z kompresora
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 Nov 2011 09:14:28 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Tanie i proste były.

    Ale jakos komuna ich wszedzie nie wciskala, tylko raczej w "uzytecznosci
    publicznej". W domach mieszkalnych ciagle byly tradycyjne spluczki.

    Ciekawe czemu.

    > Może nie mam wielkiego pojęcia o instalacjach, ale jestem pewien że
    > instalacja tryskaczowa obowiązkowo musi mieć naczynie wzbiorcze o

    Ale u nas nie ma tryskaczy. Tzn w domu nie masz, w starej szkole nie miales
    - w nowszych budynkach sie zdarza. A mowilismy o udarach w zwyklej
    instalacji wodociagowej.

    > określonej pojemności i ciśnieniu. To musi zadziałać niezależnie od
    > zasilania w prąd i wodę, niezależnie od pomp i elektroniki
    > sygnalizacyjnej.

    brzmi rozsadnie ... ale czy taki zbiornik nie bylby zbyt duzy ?
    Jak to jest np duza galeria handlowa, setka sklepikow - ile trzeba wody
    zeby je zalac ?
    Czy rezerwa jest projektowana na zalanie tylko mniejszego obszaru ?

    J.

  • 32. Data: 2011-11-12 14:07:39
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "venioo" <p...@o...eu> napisał w wiadomości
    >A moze tajemnica tkwi w tym, ze mimo wszystko nie ma ciala idealnie
    >sztywnego? I tak jak woda jednak jest scisliwa (fakt, 1000bar - 5%) tak
    >samo cala instalacja sie rozszerza i kurczy. Na takiej duzej dlugosci rur i
    >srednicy jak w wodociagach to jakos po prostu "sie rozchodzi" na calej
    >dlugosci rur, do tego dochodza zbiorniki wyrownawcze itp.

    Własnie! -Dodać nalezy, ze przy ciśnieniach jakie realnie wystepują w
    typowej domowej sieci wodociągowej to sadzę, że wodę można traktowac jako
    płyn w zasadzie niesciśliwy, a więc nawet dość wyraźne skoki ciśnienia mogą
    szybko być niwelowane poprzez choćby nieznaczne zmiany wymiarów (poddawanie
    się) przewodów instalacji.
    (Z tym, że nie jestem inzynierem sanitarnym;-)

  • 33. Data: 2011-11-12 20:50:21
    Od: venioo <p...@o...eu>

    W dniu 2011-11-12 15:07, p 47 pisze:

> [...]
    > wymiarów (poddawanie się) przewodów instalacji.
    > (Z tym, że nie jestem inzynierem sanitarnym;-)

    Do tego akurat mam w domu krany typu "dzwignia" jak ktos tu nazwal, i
    one wcale nie dzialaja na zasadzie binarnej leci-nie leci. Tam jednak
    zawor pozwala na delikatna regulacje przeplywu, wiec nie mozemy tu mowic
    o naglym odcieciu przeplywu przy nie wiadomo jakim cisnieniu.

    --
    venioo
    GG:198909

  • 34. Data: 2011-11-14 01:01:50
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    j.googlegroups.com...
    On Nov 10, 3:26 pm, "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Hm, komuna znala i te "syfony" (srednica chyba mniejsza) i gornopluki,
    > i w koncu dolnopluki. Skoro je stosowano, to widac dobre byly.

    Tanie i proste były. Na lotniskach teraz stosuje się takie sprężynowce
    powszechnie, chociaż nowe, więc ładne, porządnie działające. Na pewno
    bardziej niezawodne niż czujniki optyczne/zbliżeniowe itp w
    umywalkach. Wczoraj myłem ręce na przylotach w Lutonie, nawet
    zdziwiłem się przez moment że to w ogóle działa przy typowym
    brytyjskim ciśnieniu w sieci rzędu jednego bara. No ale to sprężyna
    odbija, nie ciśnienie, więc działałoby nawet na beczce od
    deszczówki...

> [...]

    określonej pojemności i ciśnieniu. To musi zadziałać niezależnie od
    zasilania w prąd i wodę, niezależnie od pomp i elektroniki

    Nie. Instalacja p.poż musi przede wszystkim zapewnić odpowiednią wydajność.
    Takiej wydajności nie zapewni żadne naczynie wzbiorcze.
    W instalacjach p.poz dużych obiektów oprócz zasilania z sieci wodociągowej
    są wybudowane i utrzymywane rezerwuary o odpowiedniej pojemności obługiwane
    przez pompy napędzane stacjonarnymi silnikami spalinowymi. Wszystkie te
    urządzenia podlegają dozorowi i muszą być regularnie testowane. Co ciekawe
    najsłabszym ogniwem tych systemów są układy chłodzenia silnikó spalinowych -
    nie ma tam klasycznych chłodnic (ciecz - powietrze) tylko wymienniki
    ciecz-ciecz które ulegają zapychaniu powodując uszkodzenia diesli na skutek
    przegrzania. Strona otwarta takiego wymiennika jest właśnie zasilana ze
    zbiornika rezerwuarowego p.poż w którym pływa syf kiła i mogiła zpychając i
    niszcząc wymiennik. A wymienniki taki to rzecz droga - materiałowo to sama
    miedź + marże + koszty wymiany serwisowej...... W końcu serwisy i obsługa
    też muszą z czegoś żyć...

  • 35. Data: 2011-11-14 10:22:16
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Nov 14, 1:01 am, "Jackare" <1...@1...tralala.com> wrote:
> [...]
    >
    > Nie. Instalacja p.poż musi przede wszystkim zapewnić odpowiednią wydajność.
    > Takiej wydajności nie zapewni żadne naczynie wzbiorcze.

    Tryskacze instalowane w domach jednorodzinnych w UK są podłączone do
    naczynia wzbiorczego umieszczonego w nieużywanej pustce pod dachem.
    Konrad

  • 36. Data: 2011-11-14 21:47:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Nov 2011 21:50:21 +0100, venioo napisał(a):
> [...]
    > zawor pozwala na delikatna regulacje przeplywu, wiec nie mozemy tu mowic
    > o naglym odcieciu przeplywu przy nie wiadomo jakim cisnieniu.

    Ale pozwala tez na zamkniecie w ulamku sekundy.

    Mam przed bateria podlaczona pralke - no i macajac waz od pralki czuje sie
    ten impuls przy zamykaniu wyplywu. Ale slabiutki jest.

    J.

  • 37. Data: 2011-11-14 22:38:27
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    Tryskacze instalowane w domach jednorodzinnych w UK są podłączone do
    naczynia wzbiorczego umieszczonego w nieużywanej pustce pod dachem.
    Konrad

    Niestety w PL nie ma obowiązku montowania instalacji p.poż w budynkach
    mieszkalnych jednorodzinnych nad czym ubolewam.
    Wymóg dotyczy budynków użytowych o określonych parametrach powierzchni czy
    kubatury.
    --
    Jackare

  • 38. Data: 2011-11-14 22:53:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 14 Nov 2011 23:38:27 +0100, Jackare napisał(a):
> [...]
    >
    > Niestety w PL nie ma obowiązku montowania instalacji p.poż w budynkach
    > mieszkalnych jednorodzinnych nad czym ubolewam.

    A co, instalatorem jestes, a tu taki rynek sie marnuje ?

    J.

  • 39. Data: 2011-11-14 23:50:42
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    > A co, instalatorem jestes, a tu taki rynek sie marnuje ?

    dokładnie - taki potencjał idzie na zmarnowanie. Trzeba polobbować za
    odpowiednimi zmianami w prawie :)

  • 40. Data: 2011-11-15 10:10:36
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 14 Lis, 23:50, "Jackare" <1...@1...tralala.com> wrote:
    > dokładnie - taki potencjał idzie na zmarnowanie. Trzeba polobbować za
    > odpowiednimi zmianami w prawie :)

    Ale w UK też nie ma obowiązku. Tutaj w całym mieście nie ma ani
    jednego domu z piorunochronem, ale tryskacze ludzie czasem zamawiają.
    To chyba raczej nie lobbying ma znaczenie, a marketing. W Polsce
    nieużytkowych poddaszy jest mniej, więc kłopot by był z
    umiejscowieniem naczynia, ale z drugiej strony ciśnienie w sieci
    wodociągowej jest o wiele wyższe. Wszystko się da sprzedać, tylko
    trzeba pomyśleć jak...
    Konrad