  • 1. Data: 2014-10-14 22:19:31
    Temat: S.M.A.R.T Pending Sector i brak problemów z odczytem
    Od: Jacek Politowski <s...@n...istnieje>

    Trafiłem na dysk (160GB Hitachi Deskstar T7K250, mający przepracowane
    69044 godziny), który miał problemy z odczytem. Windows w pewnym
    momencie, w trakcie normalnej pracy, stracił widoczność jednej z jego
    partycji ("menedżer dysków", czy jak to tam się nazywa, widział tylko
    jedną partycję - o prawidłowym rozmiarze - i wolne miejsce, w
    rzeczywistości na dysku były dwie partycje typu MS-DOS z NTFS-em,
    łącznie zajmujące 100% dysku).

    S.M.A.R.T w tym momencie (po reboocie do GRML-a) pokazał następujące
    surowe wartości:

    5 Reallocated_Sector_Ct = 5
    196 Reallocated_Event_Count = 5
    197 Current_Pending_Sector = 6

    Linuksowy fdisk bez problemu zobaczył obie partycje, a filesystemy
    udało się podmontować i odczytać wszystkie pliki (dane na obu
    partycjach zajmowały w sumie około 50-60% powierzchni dysku).

    GNU ddrescue w pierwszym podejściu odczytało prawie całą zawartość
    dysku - poza 4096B (nie pamiętam już dokładnie gdzie te problemy były,
    ale gdzieś w okolicach 140GB). W drugim podejściu ddrescue poradziło
    sobie jednak z tymi 4KB, których za pierwszym razem odczytac mu się
    nie udało.

    Po tej operacji atrybuty odrobinę się zmieniły:
    5 Reallocated_Sector_Ct = 6
    196 Reallocated_Event_Count = 6
    197 Current_Pending_Sector = 6

    Odczytałem jeszcze jednokrotnie całą zawartość dysku - już bez żadnego
    problemu. Długi test S.M.A.R.T również przeszedł wtedy bez problemu.
    Natomiast sektory wisiały nadal w stanie "pending" (atrybuty jak
    powyżej = 6,6,6).

    Dopiero nadpisanie całego dysku zerami spowodowało, że atrybuty
    wyglądają tak, jak się tego spodziewałem po bezproblemowym odczytaniu
    całej zawartości:
    5 Reallocated_Sector_Ct = 6
    196 Reallocated_Event_Count = 6
    197 Current_Pending_Sector = 0

    Do tej pory przekonany byłem, że "pending sectors" to są te, których
    dysk nie potrafi odczytać i zostaną przemapowane przy najbliższym
    zapisie. Tu jednak był już w stanie je odczytać i jak rozumiem
    zremapował - po udanym odczycie przez ddrescue.

    Dlaczego zatem z "pending" zniknęły dopiero po zapisie?

    --
    Jacek Politowski