  • 51. Data: 2013-08-29 10:11:02
    Temat: Re: SCRUM umarł, niech żyje SCRUM
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2013-08-28 20:29, Wojciech Muła pisze:

    > Zero planu dalekosiężnego - mając specyfikację wiemy, co trzeba
    > robić, przynajmniej w zarysie. Widać ścieżkę/ścieżki krytyczne.
    >
    > Nie wykorzystywaliśmy tej wiedzy, bo fetysz "inkrementu" kazał
    > robić oderwane od siebie kawałki.

    Inkrementacja nie musi oznaczać oderwanych kawałków. Przyrost wartości
    ze sprintu na sprint czasem może być mniej widoczny dla końcowego
    użytkownika, ale dla klienta może objawić się w następnych sprintach -
    mniejszymi kosztami zmian. Prowadzenie backlogu to na prawdę
    nietrywialne zadanie.

    > Gdybyśmy robili "warstwowo" (co było oczywiste, że to jedyna
    > sensowna droga), to nie byłoby co pokazać na review - takie
    > słyszałem wyjaśnienia. No i się robiło "pionowo" i się
    > refaktoryzowało kod napisany sprint wcześniej.

    Zaraz - czy to znaczy, że przestoje wynikały z czekania na implementację
    elementów funkcjonalności w różnych warstwach? Jeśli tak, to albo
    zawiódł podział na zespoły (odpowiadały za oddzielne warstwy?), albo
    komunikacja między zespołami - wracamy do jakiegoś ogólnego widoku
    i planowania na poziomie między zespołami.

    > Znalazłem lepszy sposób - poszedłem późno spać, przez co przez
    > cały dzień byłem senny i przetrwałem spotkania w letargu.

    I masz pretensje, że Scrum nie chce działać? 8-)

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 52. Data: 2013-08-30 22:41:11
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Wednesday, August 28, 2013 10:37:03 PM UTC+2, Andrzej Jarzabek wrote:

    > W jakim sensie?

    W takim, że podczas release planningu zespół programistów wykonuje
    prace analityczne. Raz, że nie ma kompetencji, dwa, że robi to w
    ograniczonym czasie.

    Czyste marnowanie czasu programistów.

    > Uważasz, że programiści nie potrzebują wiedzieć do czego
    > służy produkt, jaka jest przewidywana funkcjonalność, jaki jest plan
    > wprowadzenia do produkcji?

    Wystarczy wiedza ogólna, a jak ktoś potrzebuje znać szczegóły,
    to niech sobie przeczyta specyfikację.

    > Nie ma czegoś takiego, jak "oficjalny certyfikat" Scrum. Każdy,
    > dosłownie każdy może wystawiać "certyfikaty Scrum".

    A scrum.org prowadzony przez twórcę Scruma jest koszerny?
    I certyfikaty przez nich wydawane są coś warte?

    w.

  • 53. Data: 2013-08-30 22:55:24
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Thursday, August 29, 2013 10:11:02 AM UTC+2, Paweł Kierski wrote:
> [...]
    > użytkownika, ale dla klienta może objawić się w następnych sprintach -
    > mniejszymi kosztami zmian. Prowadzenie backlogu to na prawdę

    Inkrement to jest potencjalnie sprzedawalny produkt - tak to ujmują
    w Scrum Guide. Więc nie ma możliwości np. napisania warstwy np. zapisu
    do bazy, czy komunikacji sieciowej i zakończenia na tym sprintu.
    Musi zaistnieć, coś co można pokazać klientowi, choćby to było skrajnie
    idiotyczne.

> [...]
    > komunikacja między zespołami - wracamy do jakiegoś ogólnego widoku
    > i planowania na poziomie między zespołami.

    To był jeden zespół, który wziął sobie taki a nie inny zestaw tasków,
    żeby dało się zaprezentować ów "inkrement". Mimo ewidentnego idiotyzmu
    takiego podejścia - istniały "mniej" ważne taski, które można było
    wykonać niezależnie. Ale one nie dawały inkrementu.

    > I masz pretensje, że Scrum nie chce działać? 8-)

    Spotkania toczyły się spokojnie bez mojego aktywnego udziału. :)

    w.

  • 54. Data: 2013-08-31 11:44:18
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 30/08/2013 21:41, Wojciech Muła wrote:

    > W takim, że podczas release planningu zespół programistów wykonuje
    > prace analityczne. Raz, że nie ma kompetencji, dwa, że robi to w
    > ograniczonym czasie.

    No ale w release planning wcale nie chodzi o to, żeby programiści
    wykonywali pracę analityków. Chodzi o to, żeby wiedzieli jaki jest plan
    - kiedy biznes chciałby zrobić release i co z grubsza powinno się w nim
    znaleźć i żeby ewentualnie mogli zwrócić uwagę na problemy, zadać
    pytania itd.

    > Wystarczy wiedza ogólna, a jak ktoś potrzebuje znać szczegóły,
    > to niech sobie przeczyta specyfikację.

    Ale dlaczego uważasz, że release planning odbywa się na poziomie
    "szczegółów" a nie "wiedzy ogólnej"? W XP idea jest właśnie taka, że na
    release planning ustala się do poziomu user stories lub nawet grubiej.

    Osobnym pytaniem jest na jakim poziomie operuje analityk i specyfikacja
    przez niego tworzona. Często analitycy znają się na dziedzinie programu,
    rozumieją potrzeby biznesowe, widzieli kilka programów wykonujących
    podobne funkcje, ale niekoniecznie znają się dobrze na inżynierii
    oprogramowania, w sensie jak projektować funkcjonalność, usability,
    bezpieczeństwo, administrację produktem - i przede wszystkim jak radzić
    sobie z problemem wieloznaczności specyfikacji pisanej w języku
    naturalnym. Dlatego też często zlecenie analitykowi pisanie specyfikacji
    na poziomie "jeśli użytkownik zrobi to, to program zrobi to" jest nie
    tylko kosztowne pod względem czasu pracy analityków, ale też wytworzone
    w ten sposób specyfikacje bywają bardzo problematyczne.

    > A scrum.org prowadzony przez twórcę Scruma jest koszerny?
    > I certyfikaty przez nich wydawane są coś warte?

    Zatrudniliście scrum.org do wdrażania Scrumu?

    Moja odpowiedź jest taka, że nie mam podstaw, żeby się konkretnie
    wypowiadać o tej czy innej firmie, ale właśnie jedynym sensownym
    indykatorem tego, co jest sensowne, jest firmowanie tego przez kogoś,
    kogo się uważa za sensowną osobę mówiącą sensowne rzeczy (w książkach, w
    artyułach, na konferencjach). Osobiście nie jestem jakimś szczególnie
    wielim fanem Scruma i nie siedzę bardzo w tym środowisku siedzę, więc
    oprócz samych Schwabera i Sutherlanda kojarzę tylo Mike'a Cohna (z
    ludzi, których uważam za sensownych). Przy czym w takich przypadkach
    trzeba uważać na "degrees of separation" - jeśli zatrudniasz (dajmy na
    to) scrum.org do wdrożenia u siebie Scruma to masz dobrą szansę na
    sensowną usługę, jeśli robisz u nich certyfikację to pewnie masz dobrą
    szansę na sensowny kurs z którego wiele możesz wynieść; jeśli zarudniasz
    konsultantów, którzy są certyfikowani przez scrum.org to może masz nieco
    lepszą szansę że zrobią to sensownie, niż w przypadku ludzi z ulicy, ale
    za bardzo bym na to nie liczył.

  • 55. Data: 2013-09-02 09:50:00
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2013-08-30 22:55, Wojciech Muła pisze:

> [...]
    > do bazy, czy komunikacji sieciowej i zakończenia na tym sprintu.
    > Musi zaistnieć, coś co można pokazać klientowi, choćby to było skrajnie

    Może za krótkie sprinty?

> [...]
    > takiego podejścia - istniały "mniej" ważne taski, które można było
    > wykonać niezależnie. Ale one nie dawały inkrementu.

    Spróbowałbym w takim razie z dłuższymi sprintami.

    Wniosek - za duże zespoły? 8-)

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net