  • 1. Data: 2009-05-23 18:23:10
    Temat: Sapphire Radeon Toxic HD4850 - zmiana chłodzenia
    Od: Nazgul <...@v...pl>

    Witam.
    Od pewnego czasu posiadam kartę jak w tytule postu jednakże doszedłem do
    wniosku, że chłodziarkę Zalmana (VF900 bodaj) jaką otrzymałem w
    fabrycznym zestawie należało by zamienić na coś lepszego - Po pierwsze
    dlatego, że Zalman ten dość głośno szumi a po drugie i ważniejsze - w
    max stresie temperatura pamięci dochodzi mi do niemal 100 st. co uważam
    za niezbyt normalne i gdyby nie to pewnie sam szum do ingerencji by mnie
    nie zmusił.

    Rozważam trzech kandydatów:
    a) Accelero Twin Turbo
    b) Coolink GFXChilla
    c) Scythe Musashi

    Prosił bym o za i przeciw tych coolerów i ewentualne uwagi osób które
    już zmieniały chłodzenie na Toxicu. Np czy odklejać radiatorki z pamięci
    i naklejać nowe czy lepszy nawiew zapewni obniżenie temperatur bez
    konieczności ich zmiany?

    Z góry dzięki za sugestie...
    --
    "Komunizm to ustrój, w którym lud pracujący miast i wsi będzie zjadał
    owoce swojej pracy ustami swoich przedstawicieli"

  • 2. Data: 2009-05-23 19:31:12
    Od: Zwolenniczak <t...@y...pl>

    Nazgul pisze:

    > max stresie temperatura pamięci dochodzi mi do niemal 100 st. co uważam
    > za niezbyt normalne i gdyby nie to pewnie sam szum do ingerencji by mnie
    > nie zmusił.
    Tak w kwestii formalnej, GPU Diode (MemIO) to jest temperatura
    kontrolera pamięci w rdzeniu RV770.

  • 3. Data: 2009-05-23 19:47:14
    Od: Nazgul <...@v...pl>

    Zwolenniczak pisze:

    > Tak w kwestii formalnej, GPU Diode (MemIO) to jest temperatura
    > kontrolera pamięci w rdzeniu RV770.

    No, to IMO tym bardziej...

  • 4. Data: 2009-05-23 20:10:13
    Od: "Gil" <g...@g...pl>

    Nazgul <...@v...pl> napisał(a):

    > No, to IMO tym bardziej...

    Na twoim miejscu to bym poszukał najnowszego biosu do tej karty. Te fabryczne
    to były niedopracowane. Potem napisano wiele takich biosów gdzie temp. są w
    stresie 20 stopnie mniejsze (ja flashowałem Saphhire 4870).
    Tylko uważaj, bo bios musi byc dokładnie do twojej karty (ważna ilość pamięci
    a nawet kolor laminatu!) bo kartę uwalisz.
    Obudowa też powinna być dobrze wietrzona z dużym wiatrakiem 18-25 cm nad kartą.
    Wymian chłodzenia na to proponujesz chyba nie ma sensu.

  • 5. Data: 2009-05-23 21:41:16
    Od: Nazgul <...@v...pl>

    Gil pisze:

> [...]
    > Obudowa też powinna być dobrze wietrzona z dużym wiatrakiem 18-25 cm nad kartą.
    > Wymian chłodzenia na to proponujesz chyba nie ma sensu.

    Jeśli chodzi o chłodzenie w obudowie - no problem. Dwa wiatraki 120 mm -
    nawiewny na dyski od przodu i wyciągowy nad grafiką z tylu. Za sugestie
    dot. BIOS dzięki, zaraz będę szukał a co do zmiany chłodzenia na co
    najmniej cichsze - co zatem proponujesz skoro moje typy uważasz za
    bezsensowne?

  • 6. Data: 2009-05-23 22:03:50
    Od: "Gil" <g...@g...pl>

    Nazgul <...@v...pl> napisał(a):

    > Je=B6li chodzi o ch=B3odzenie w obudowie - no problem. Dwa wiatraki 120 m=
    > m -=20
    > nawiewny na dyski od przodu i wyci=B1gowy nad grafik=B1 z tylu. Za sugest=
    > ie=20
    > dot. BIOS dzi=EAki, zaraz b=EAd=EA szuka=B3 a co do zmiany ch=B3odzenia n=
    > a co=20
    > najmniej cichsze - co zatem proponujesz skoro moje typy uwa=BFasz za=20
    > bezsensowne?

    Nie napisałem, że twoje typy są bezsensowne ale wymiana samego tylko
    chłodzenia karty niewiele da.
    Masz kartę która sie bardzo grzeje a z wentylacją szału nie ma wbrew temu co
    napisałeś. To jest karta do gier i obudowa powinna być dostosowana do tego.
    Czyli pożądny boczny nawiew na kartę. Można niby i bez ale sam piszesz, że
    masz 100 stp na karcie.

  • 7. Data: 2009-05-23 22:31:44
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Nazgul pisze:
> [...]
    > max stresie temperatura pamięci dochodzi mi do niemal 100 st. co uważam
    > za niezbyt normalne i gdyby nie to pewnie sam szum do ingerencji by mnie

    Arcica TwinTurbo montowałem zamiast domyślnego chłodzenia (te "tunelowe"
    z wentylatorem odśrodkowym na końcu, z wydmuchem na zewnątrz obudowy). W
    trybach 3D temperatura spadła z ~10st w dół, hałas z "przeraźliwego
    wycia" zamienił się na "znośny szum". Ale nie mam porównania do Zalmana
    (który w mojej opinii niestety jest tylko wybajerzonym świecidełkiem,
    hałasującym i z marną sprawnością nieadekwatną do zamieszania/ceny, więc
    też nie powinno być gorzej po zmianie na AC)

    Obecnie z utęsknieniem czekam na Arcica dla 4870x2 :) Ma być pod koniec
    maja, ciekawe kiedy w PL...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173