  • 1. Data: 2018-02-25 11:32:40
    Temat: Ściemniacz na triaku i mostek prostowniczy
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Jakie zadanie spełnia mostek prostowniczy na schemacie ściemniacza?
    http://www.electroschematics.com/10115/triac-lamp-di
    mmer-snap-on/

  • 2. Data: 2018-02-25 11:42:05
    Temat: Re: Ściemniacz na triaku i mostek prostowniczy
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 25.02.2018 o 11:32, jedrek pisze:
    > Jakie zadanie spełnia mostek prostowniczy na schemacie ściemniacza?
    > http://www.electroschematics.com/10115/triac-lamp-di
    mmer-snap-on/

    Po prostu przeczytaj, co tam jest napisane. Jako ciekawostkę dodam, że
    ten układ symetryzuje napięcie przy obciążeniu indukcyjnym (które bardzo
    nie lubi składowej stałej).

    P.P.

  • 3. Data: 2018-02-25 12:11:47
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Paweł Pawłowicz"
    > Po prostu przeczytaj, co tam jest napisane.

    Nie chodzi o czytanie, ale rozwinięcie tego co tam jest napisane.
    Bo z czytania wynika, że diak nie zawsze zaskoczy jak włączyliśmy na zejściu
    połówki sinusa i że potem po przejściu przez zero w kolejnej połówce układ
    podstawowy lubi zgłupieć (żarówka przez chwilę zaświeci na innym kącie
    wyzwalania aby po chwili wrócić na właściwy tor) i po to dodali ten mostek i
    dwa rezystory. Tylko co dalej?
    To są opisy typy: dodaliśmy, nie wnikaj w szczegóły i co to konkretnie robi,
    tak ma być.
    Serwisówki do sprzętu RTV też często podobnie są pisane, jak nie jesteś
    wtajemniczony w pewne tematy to nie rozumiesz tego co przeczytałeś.
    U mnie ściemiacze głupieją, że nie zawsze w ogóle wystartują i trzeba po
    kilka razy włączyć i wyłączyć aż zaskoczy (zwłaszcza skręcone na minimum) -
    aż się wstrzelimy w odpowiedni punkt okresu.
    Wnioskuję, że ten układ ma to ponoć eliminować.
    Często opis jest ubogi (ten zaliczamy do tych ubogich), żeby każdy zrozumiał
    co autor miał do przekazania i potrzebne jest rozwinięcie zagadnienia celem
    zrozumienia.

  • 4. Data: 2018-02-25 13:04:35
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 25.02.2018 o 12:11, jedrek pisze:
> [...]
    > Często opis jest ubogi (ten zaliczamy do tych ubogich), żeby każdy
    > zrozumiał co autor miał do przekazania i potrzebne jest rozwinięcie

    OK. W standardowym ściemniaczu jeśli suwak potencjometru ustawisz na
    "tuż przed włączeniem" to na kondensatorze pozostaje napięcie. W
    następnym półokresie napięcie musi się rozładować, i dopiero kondensator
    ładuje się napięciem o przeciwnym znaku. Jeśli trochę przesuniesz suwak
    tak, aby triak się włączył, kondensator rozładuje się przez diak i
    bramkę triaka i w następnym półokresie nie będzie problemu z
    przeładowywaniem. Teraz możesz zmniejszyć moc lampy i nadal będzie ona
    świecić. To znaczy, że zakres najmniejszych mocy lampy dostępny jest
    tylko przy zmniejszaniu mocy, przy kręceniu potencjometrem "od zera"
    jest niedostępny.

    P.P.

  • 5. Data: 2018-02-25 13:35:31
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

> [...]
    > świecić. To znaczy, że zakres najmniejszych mocy lampy dostępny jest
    > tylko przy zmniejszaniu mocy, przy kręceniu potencjometrem "od zera"

    Też mnie trochę dziwi ten układ. Jak już dali mostek, to aż się prosi
    o zastąpienie triaka MOSFETem/IGBT, diaka Atmelkiem w obudowie 8-pinowej
    (najlepiej w 12-woltowej wersji HV i/lub z wbudowaną diodą Zenera, są
    takie), przejście z trybu forward na reverse phase control i cieszenie
    się niskim EMI przy dowolnym kącie wyzwalania, a nie takim, jaki się
    kondensatorowi uwidzi.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2018-02-25 16:53:47
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 25 Feb 2018 13:35:31 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Też mnie trochę dziwi ten układ. Jak już dali mostek, to aż się prosi
    > o zastąpienie triaka MOSFETem

    Ale układ pochodzi z zamierzchłych czasów kiedy to dopiero co wymyślono
    triak a układy scalone raczej nie wychodziły poza 74xx :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2018-02-27 09:42:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 25 Feb 2018 13:35:31 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
    > Też mnie trochę dziwi ten układ. Jak już dali mostek, to aż się prosi
    > o zastąpienie triaka MOSFETem/IGBT, diaka Atmelkiem w obudowie 8-pinowej

    Nie dali mostka. No dobra, dali, ale malej mocy.

    Oczywiscie mozna zrobic nowoczesnie ... ale okazuje sie ze stare
    konstrukcje jakos sie Chinczykom oplacaja.

    Ale czy to nie Ty pisales, ze mosfet plonie szybko ?

    J.

  • 8. Data: 2018-02-27 16:17:14
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Paweł Pawłowicz"
    > OK. W standardowym ściemniaczu jeśli suwak potencjometru ustawisz na "tuż
    > przed włączeniem" to na kondensatorze pozostaje napięcie.

    Suwak czy raczej jak uruchomiliśmy ściemniacz w poprzednim cyklu gdzieś poza
    przejściem sinusa przez zero to wtedy zostaje szczątkowa jakaś energia w
    kondensatorze, bo nie przekroczyliśmy napięcia przebicia diaka i zaczynają
    się schody.
    W związku z tym jak włączymy sobie np na 30stopniu sinusa sieci (połówka
    przeciwna do tej, która nam naładowała częściowo kondensator) to zamiast
    ładować już kondensator, to tracimy czas na wypompowanie z kondensatora
    przeciwnie zgromadzonej energii.
    I z wiązku z tym jak się wstrzelimy na starcie tak nieszczęśliwie w tą "złą"
    połówkę to już ściemniacz się nie uruchomi, czyli strzelamy włącznikiem do
    czasu aż złapiemy prawidłową połówkę, która pociągnie w dobrą stronę
    zgromadzoną energię aby w końcu wyzwolić triaka.
    Tak to rozumiem po dłuższym namyśle.

  • 9. Data: 2018-02-27 16:21:17
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Piotr Wyderski" news:p6uaio$jic$1@node1.news.atman.pl

> [...]
    > takie), przejście z trybu forward na reverse phase control i cieszenie
    > się niskim EMI przy dowolnym kącie wyzwalania, a nie takim, jaki się

    To poproszę taki schemat, z opisem co to dokładnie robi żeby zrozumieć
    układ, ze wsadem do atmela.
    I taki mosfet pracuje jak klucz w zasilaczu impulsowym i składa sinusa z
    paczek impulsów czy jak?

  • 10. Data: 2018-02-27 16:26:10
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Jak już się w wątku zebrały spece od ściemniaczy to może mi ktoś powiedzieć
    co daje dodatkowy kondensator na linii zasilania bramki triaka?
    Czyli podstawowy układ taki:
    https://obrazki.elektroda.pl/31_1174075098.gif

    A ten rozbudowany to:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/sci
    emniacz_1_168.gif
    Czyli zamiast jednego kondensatora mamy rozbicie na C1 i C2
    Co daje to rozbicie?