  • 21. Data: 2017-08-14 10:54:19
    Temat: Re: Sensowny SSD 120-128GB
    Od: Tomasz Holdowanski <m...@U...poczta.onet.pl>

    Deep inside the Matrix, convinced that Fri, 11 Aug 2017 16:09:37 +0200
    is the real date, Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>
    has written something quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    >Tak dobrze(>400) to nie będzie, podałeś wartość max.

    Zdaję sobie z tego sprawę, traktuję to bardziej jako parametr
    odsiewający jakieś dziwne konstrukcje o niskich parametrach.

    >To wartość dla dysku wyjętego z pudełka(dla QD32), dysk po pewnym
    >czasie mocno zwolni, bo włączy się garbage collector(zwłaszcza przy
    >zapisie), zobacz sobie na benchmarkach w sieci.
    >Można z tym walczyć zostawiając 25-50% niespartycjonowanego
    >miejsca(dodatkowy over provisioning).

    Hm. Czyli nie wolne miejsce wewnątrz partycji, ale pozostawiony spory
    obszar w ogóle poza partycjami? Ciekawe.

    >Tu masz wykresy dla dysku, wpływ spare area(25% vs 0%) na IOPS dla
    >random write QD32:
    >http://www.anandtech.com/show/7006/sandisk-extreme-
    ii-review-480gb/2
    >Poza tym, liczy się też queue depth(QD).
    >Powinieneś poszukać dysku, który ma najlepsze wartości IOPS dla
    >QD1-QD4, lub testy typu "real world use".
    [...]
    >O ile pamiętam, to Samsung 850 EVO/PRO miał najlepsze IOPS dla małych
    >QD(1-4).

    Widzę że Samsungi są chwalone :)
    Ja zaś zreflektowałem się do czego najczęściej będzie służył laptop do
    którego ma iść ten SSD, i stwierdziłem że cokolwiek ze średniej półki
    tam włożę, i tak będzie o kilka rzędów wielkości lepsze od tego
    kieratu który tam był. Tak że ten problem mam z głowy, a teraz
    spokojnie poczytam sobie co wsadzić do blaszaka. Dzięki!

    Pozdrawiam,
    Mordazy.

    --
    REMOVE-IT. from my address when replying.

    THE ONLY THING WORTH WAITING FOR
    IS A WORLD-WIDE DISASTER.

  • 22. Data: 2017-08-14 11:01:37
    Od: Tomasz Holdowanski <m...@U...poczta.onet.pl>

    Deep inside the Matrix, convinced that Fri, 11 Aug 2017 19:33:56 +0200
    is the real date, ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow> has written something
    quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    >128 GB to sobie mozna pendraka kupić ;-)

    A ile wytrzyma jako dysk systemowy?
    Gdyby były dostępne nowe ssd 30-60GB w cenie po kilkadziesiąt zł,
    miałbym zastosowanie dla przynajmniej kilku sztuk.

    >Czemu od razu zakładasz, że win10 się utrzyma?

    Wręcz przeciwnie, mam nadzieję, że się nie utrzyma :P Nikomu
    niepotrzebny, wciśnięty na siłę system...

  • 23. Data: 2017-08-20 23:10:22
    Od: MB <M...@h...com>

    W dniu 14.08.2017 o 11:01, Tomasz Holdowanski pisze:
    > A ile wytrzyma jako dysk systemowy?
    > Gdyby były dostępne nowe ssd 30-60GB w cenie po kilkadziesiąt zł,
    > miałbym zastosowanie dla przynajmniej kilku sztuk.

    W starym laptopie (Toshiba CT3110) 8 GB Compact Flash (Sandisk Extreme
    ze wsparciem dla UDMA w przejściówce na IDE) działa mi lata. Tyle że
    siedzący tam fabrycznie Win95OSR2 wyleciał dawno temu jeko nieużywalny,
    a używane sporadycznie starsze distro mało pisze po dysku.

    Wracając do tematu 120-128 GB SSD na system - od 2011 r. używam do tego
    Samsunga 830 128 GB i nie mogę złego słowa powiedzieć po 19,5 TB
    zapisanych, 27.415 godzinach pracy. Tyle że oczywiście nie kupi się już
    takiego nowego, a i to nie miałoby sensu, bo przez 6 lat wyszły nowsze
    i szybsze modele.

    Nie wiem po co komu większy jako dysk systemowy, chyba po to by gorzej
    backupy się robilo. I tak wolne jest cały czas 50-60 GB z tych 128.
    Jako jedyny dysk wiadomo że to się nie nadaje (potrzebne byłoby minimum
    2TB, co przy cenie takich pojemności SSD odpada), ale jako SSD pod
    system jak najbardziej. Uzupełnione macierzą 4x1TB RAID0 na wszystkie
    popierdółki które w razie W i tak są do ponownego pobrania z
    chmury/downloadu ma to się całkiem dobrze.

    > Wręcz przeciwnie, mam nadzieję, że się nie utrzyma :P Nikomu
    > niepotrzebny, wciśnięty na siłę system...

    Od nowych wersji OSa ze względu na wymagania softu i tak nie uciekniesz.
    Wspomniany Samsung830 128 GB karmił u mnie kolejno Win7 HP, Win 8.1 PRO
    i teraz od ~2 lat Win10 PRO x64. Wszystko jako kolejne upgrade
    (pierwotna instalacja w 2011 r. i jak pisałem - nadal 50-60 GB wolnego
    na dysku systemowym). Jezeli coś muszę upychać kolanem to miejsce na
    4 TB partycji RAID0 z HDD mechanicznych. Wiadomo - te wszystkie
    steamy/originy/uplaye/gogi itp. zapełniają miejsce błyskawicznie, a w
    ogólnym rozrachunku i tak nie ma czasu w to grać.

    --
    /MB