  • 1. Data: 2017-08-10 08:26:31
    Temat: Kiedy dyski wyjda z uzytku?
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Przy goleniu refleksja mnie naszła - zastanawiajłem się, czy i jak za naście/dziesiąt
    lat odczytam dane - że być może dyski dożyją do ostatnich dni z wielu nas (no nie
    wiem, czy to dobra, czy zła wiadomość ;-))
    W komputerach ciągle coś się zmienia i trudno połączyć ze sobą części z różnych lat
    rozwoju technologicznego. A dyski się trzymają. Jedyna zmiana (owszem istotna, ale są
    przejściówki) to złącze ISA na złącze Sata. Zasilanie jak było 5V/12V tak nadal jest.
    Rozmiar 3 1/2'' jak był tak i jest. Pierwszy raz na twardym dysku pracowałem 25 lat
    temu, pamiętam, że Caviar, nie pamiętam pojemności (co za różnica, skoro przeciętny
    dokument w Wordzie miał wóczas 2 KB (dwa kilobajty), w następnym komputerze był 40 MB
    chyba też WD (Corel był dyskożerny i szybko zjadł tę pojemność ;-), później 8 GB
    Seagate (dopiero co go podłączałem dla skopiowania danych). Wygląda na to, że
    kuśtykając z laseczką(*) czy przy balkonikach będziemy w kieszeni piżamy mieli całe
    nasze życie na twardym 3 1/2'' ;-))

    (*) Rodzaj laseczki zależy od portfela - stary czy nowy ;-))

  • 2. Data: 2017-08-10 10:53:13
    Temat: Re: Kiedy dyski wyjda z uzytku?
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 10 Aug 2017 08:26:31 +0200, ąćęłńóśźż wrote:

> [...]
    > części z różnych lat rozwoju technologicznego. A dyski się trzymają.
    > Jedyna zmiana (owszem istotna, ale są przejściówki) to złącze ISA na

    Gdzie Cię trzymali ostatnie kilka lat? :-)
    Pojawił się jak spałeś Thunderbolt, M.2 i U.2.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 3. Data: 2017-08-10 13:24:07
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 10.08.2017 o 08:26, ąćęłńóśźż pisze:

    trzymają. Jedyna zmiana (owszem istotna, ale są przejściówki) to złącze
    ISA na złącze Sata. Zasilanie jak było 5V/12V tak

    PATA na SATA. Oba te standardy też w międzyczasie ewoluowały i z
    początkowych kilkunastu megabajtów na sekundę zrobiło się 600.

    nadal jest. Rozmiar 3 1/2'' jak był tak i jest. Pierwszy raz na twardym
    dysku pracowałem 25 lat temu, pamiętam, że Caviar, nie

    I wygląda na to, że to już schyłek tej technologii. Jak z 5 lat temu
    pojawiły się pierwsze dyski 3.5" z talerzami o pojemności 1TB, tak są
    standardem do dzisiaj. Ceny też już nie spadają tak jak kiedyś

  • 4. Data: 2017-08-10 14:33:04
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-08-10 o 10:53, Roman Tyczka pisze:

    > Gdzie Cię trzymali ostatnie kilka lat? :-)
    > Pojawił się jak spałeś Thunderbolt, M.2 i U.2.

    A były jeszcze różne SCSI, że nie wspomnę o MFM na "szelkach".
    Mam nawet jeden co najmniej zabytek SCSI 5 i1/4" o wysokości 2U i wadze
    pewnie kilku kilogramów.
    Mam też kilka MFM. Większość typu "21" - jeśli ktoś jeszcze pamięta
    zafiksowane typy dysków w BIOS-ach.

    A z teraźniejszych to by wypadało wspomnieć też o SAS.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2017-08-10 15:30:51
    Od: Tomasz Holdowanski <m...@U...poczta.onet.pl>

    Deep inside the Matrix, convinced that Thu, 10 Aug 2017 08:26:31 +0200
    is the real date, ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow> has written something
    quite wise. But (s)he wasn`t the one.

> [...]
    kuśtykając z laseczką(*) czy przy balkonikach będziemy w kieszeni piżamy mieli całe

    Dyski mechaniczne zaczną wychodzić z użytku, kiedy cena za megabajt
    na SSD zacznie się zbliżać do ceny za megabajt na talerzach. Pewnie
    zostaną jeszcze długo w jakichś niszowych zastosowaniach albo "z
    przyzwyczajenia" (patrz zakup dyskietek 3.5 cala do ZUSu nie tak dawno
    temu :P). Ale to jeszcze potrwa, co bardziej świadomi użytkownicy będą
    używać obu rodzajów tam gdzie ich zalety będą przeważać nad wadami...

    A co do odczytywania danych... no cóż, w idealnym świecie można byłoby
    pójść np. do biblioteki i tam starszy pan z logiem Commodore albo
    Atari na spranej koszulce odszukałby w magazynie odpowiedni sprzęt z
    odpowiedniego roku, z odpowiednim systemem :P

    A w nieidealnym, czyli realnym? regularna migracja danych na nowsze
    nośniki, z retencją powiedzmy 2-3 generacje w tył, i strategiczny
    zapas urządzeń i oprogramowania. Ja mam szczelnie zapakowane stare
    napędy 5.25, zip, ls120... Napęd do płacht już raz uratował czyjąś
    skórę :)

    Pozdrawiam,
    Mordazy.

    --
    REMOVE-IT. from my address when replying.

    THE ONLY THING WORTH WAITING FOR
    IS A WORLD-WIDE DISASTER.

  • 6. Data: 2017-08-10 15:48:25
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2017-08-10 08:26, ąćęłńóśźż wrote:
    > Przy goleniu refleksja mnie naszła - zastanawiajłem się, czy i jak za
    naście/dziesiąt lat odczytam dane - że być może dyski dożyją do ostatnich dni z wielu
    nas (no nie wiem, czy to dobra, czy zła wiadomość ;-))

    Pierwszy raz podobne rzeczy słyszałem jeszcze w latach 90 ))) Zmiany
    technologiczne nie odbywają się z dnia na dzień. Że dzisiaj dajmy na to
    interfejs SATA jest, a jutro go już nigdzie nie ma. Po prostu trzeba
    odejść od wielowiekowego postrzegania jedności danych i nośnika na
    którym są zapisane. I archiwizować nie dyski, tylko ich zawartość -
    pilnując dokonujących się zmian technologicznych.

    Nawet jeżeli kiedyś system plików zostanie zastąpiony czymś innym,
    funkcja przechowywania danych nie zaniknie i można będzie w porę te
    swoje zbiory skonwertować...

  • 7. Data: 2017-09-03 02:16:35
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-08-10 o 13:24, knrdz pisze:
    > wygląda na to, że to już schyłek tej technologii.

    Tak a propos: nowy rekord mikro-karty, 400 MB:
    http://next.gazeta.pl/next/7,151243,22309311,sandisk
    .html#TRNajCzytSST
    Nie wierzę jednak jednemu:
    /Producent objął produkt 10-letnią gwarancją/
    - hm, a czy gwarancja obejmuje samo urządzenie, czy też i ewentualną
    utratę danych, która wszak może być baaardzo kosztowna!

    Bo jeśli tylko to pierwsze, to z punktu widzenia producenta - nie jest
    jakimś wielkim problemem "dopłacenie" do raz sprzedanego, a padniętego
    produktu, poprzez wymianę go na nowy! Wszak *bieżące* koszty produkcji
    są w okolicach ceny piasku! Tak naprawdę na cenę większości wyrobów
    czysto elektronicznych zdecydowanie największy wpływ mają tzw. "koszty
    stałe", czy też "globalne":
    1. opracowanie technologii
    2. przetestowanie (baaardzo nieraz kosztowne!)
    3. budowa fabryki, czy też adaptacja starej
    4. budowa maszyn (często istniejące są niewystarczające)
    5. Opłacenie najróżniejszych patentów, czy innych "Know-how"

    Te koszty są niezmienne, czyli: nie ma dla nich znaczenia ile
    egzemplarzy produktu finalnego udało się sprzedać. I jest kwestią
    "strategii marketingowej", to, czy sprzedawać się będzie jak najtaniej,
    idąc "na ilość", czy też celować się będzie w użytkowników bardzo
    zamożnych, i ustali się cenę wysoką. Wtedy sprzeda się mniej
    egzemplarzy, ale wyższa cena pozwoli (być może) wyjść z zyskiem.

    Zaś "koszty bieżące" produkcji pojedynczego egzemplarza mogą być
    śmiesznie małe, i najczęściej - są. Czyli opłaty za surowce, energię
    elektryczną, czy pensje pracowników produkcyjnych, i tę odrobinę stafu
    wyższego szczebla, produkcję nadzorującego.

    Z tych wszystkich powodów wymiana jakiegoś "padaka" nie znaczy dla
    fabryki wiele. Już wyższe (i to sporo) są koszty... przesyłki! No bo nie
    może to często iść z bieżącymi dostawami do sklepów, lecz potrzeba to-to
    wysłać specjalnym kurierem.

  • 8. Data: 2017-09-03 23:34:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "JaNus" 59ab49e2$0$656$6...@n...neostrada.pl

    > /Producent objął produkt 10-letnią gwarancją/
    > - hm, a czy gwarancja obejmuje samo urządzenie, czy też i ewentualną
    > utratę danych, która wszak może być baaardzo kosztowna!

    Trafne pytanie, zważywszy na słowa zawarte w tym artykule:

    Karta spełnia wymagania certyfikatu
    A1 App Performance Class, co oznacza,
    że można instalować na niej aplikacje
    ze sklepu Google Play, a te będą się
    wczytywać się z dużą prędkością.

    Ponowna instalacja aplikacji może być kosztowna... ;)

  • 9. Data: 2017-09-03 23:42:00
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

> [...]
    >    ze sklepu Google Play, a te będą się
    >    wczytywać się z dużą prędkością.
    >
    > Ponowna instalacja aplikacji może być kosztowna... ;)

    Czy to oznacza, że nie da się na niej zapisywać nic innego?

    --
    Powiedzenie oddające ducha Ameryki:

    "Cokolwiek robisz
    - rób to dobrze!"

  • 10. Data: 2017-09-04 02:24:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "BaSk" 59ac7727$0$5154$6...@n...neostrada.pl

    > Czy to oznacza, że nie da się na niej zapisywać nic innego?

    Pewnie można, ale bez gwarancji, skoro certyfikat A1 obejmuje
    aplikacje... ;) Trochę jak z wodoszczelnością -- kranówa czy
    deszczówa (tym bardziej jeziorówa) nie jest wodą w rozumieniu
    normy IPxy stanowiącej podstawę gwarancyjną... ;)

    Co Ci po gwarancji -- skoro musisz oddać kartę wraz z tym, co
    jest na niej zapisane? (adresami, hasłami itd...) Niby możesz
    to szyfrować... Ale nawet jeśli odważysz się (oddasz padniętą
    kartę) jaką masz pewność, że po kilku latach karta nie będzie
    zbyt mocno uszkodzona mechanicznie?... ;)

    Ja

    - jedną (mikroSD 8 GB Samsunga za chyba 2 dychy) straciłem,
    bo stała się readonly, a zaszyfrowana nie była

    - inną (SD 4GB SanDiska za 100 pln) postrzępiłem :) notebookowym
    czytnikiem tak mocno, że posypały się z niej drzazgi

    - a kolejną (SD 8GB otrzymaną w prezencie od konkurenta SanDiska
    na widok zdrzazgowanej SanDiskowej) też dość mocno uszkodziłem
    mechanicznie (uzupełniłem straty żywicą epoksydową i jest ;) OK)

    - aż dopiero trzecia (SD 2GB za kilka pln kupiona na chwilę jako
    tymczasowa, tania prowizorka) wytrzymała i trudy czytnika
    w notebooku, i czytnika w aparacie; tkwi od lat w notebooku
    podzielona tak, że mogę z niej

    - albo awaryjnie zbootować Dosa z partycjonerem i nie widzieć
    wówczas tego, co widać na niej w zwyczajnym używaniu, gdy
    komp z niej nie bootuje

    - albo korzystać zwyczajnie i nie widzieć części przeznaczonej
    na bootowanie z niej Dosa

    co daje mi gwarancję ;) nieskasowania plików potrzebnych do awaryjnego
    bootowania, gdy komp pracuje pod Win i gwarancję ;) nieskasowania
    ,,zwyczajnych'' plików w czasie awaryjnej pracy z partycjonerem...

    - i takoż czwarta (SD 8 GB SanDiska chyba za ~80 pln) wytrwała
    pomimo kilkudziesięciu przełożeń aparat-laptop i laptop-aparat
    podczas kilkuletniej (bliżej 10 lat niż 2 lat) eksploatacji...

    Dla mnie gwarancja na kartę jest śmieszna. :)

    Przedstawiciela producenta, który podarował mi kartę nie
    pamiętam, bo dość szybko ;) utraciłem okleinę karty...

    Obok tych kart mam jeszcze kilka ;) innych kart, w tym: 2 GB mikroSD,
    4 GB mikroSD, dwie karty 16 GB mikroSD... Dziś 16 GB to dla mnie już
    mikrowielkość... Za 10 lat zapewne 400 GB też stanowić będzie niewiele...

    Karta 8 GB SD tkwi w aparacie, lecz aparatem nie pstrykam zbyt często
    zbyt wiele -- nawet 2 GB by wystarczyło. Do nowego aparatu zapewne
    taka (8 GB) wielkość byłaby nieco za mała... Szybkość rzędu 20 MB/s
    też w nowych aparatach byłaby zbyt mała...

    Mam też penflaszki -- 256MB, 512MB, 1GB, 2GB, 8GB i 32GB...
    (chyba wszystkie z dożywociem -- jedna z nasadek pękła bardzo dawno)
    256MB jest równie przydatny co 512MB czy 1GB -- jest podzielony
    na partycje... 32GB to akurat tyle, ile mi potrzeba na co dzień...

    Mniej -- to jakby mało, ale akurat wystarczy ;) do tego, by nagrać
    fakturę w PDF i zanieść do punktu ksero, by tam odebrać tę fakturę
    wydrukowaną na papierze... (nawet nie każdy film zmieści się na 8 GB)

    Chciałbym do Asusa wstawić co najmniej 32GB (maksymalnie mogę
    chyba tylko 64GB) ale na razie ceny kart nie zachęcają do kupna...

    Tałzen pln za jedną kartę to dla mnie (IMO nie tylko dla mnie,
    ale ja mam odwagę) abstrakcja. :) Taka karta to dla mnie powód
    do śmiechu... Za kilka stów pln można mieć bardzo dobry telefon...

    Podobnie z laptopem za ten tałzen pln do grania...
    [dla mnie tylko świry tyle płacą za takie zabawki]

    Dla mnie obecnie nawet 32GB w mikroSD to koszt zbyt duży. :)

    -=-

    Kiedyś (ale teraz byłoby podobnie) ktoś mnie zapytał jakoś tak:

    - jaki sprzęt (w domyśle -- komputerowy) bym kupił, gdybym miał
    baaaaaardzo dużo (praktycznie -- nieskończoność) pieniędzy?

    Odparłem, że wtedy kupiłbym najtańszy telefon, dom nad
    (dosłownie -- nad) morzem i samochód koloru morskiego,
    którym jeździłbym po świecie. ;)

    Dom nad morzem:

    DOM
    morze morze morze
    morze morze morze

    [ale jak zma życie -- pewnie wtedy bym kupił dom nad oceanem, nie nad morzem...]