  • 1. Data: 2010-09-21 19:05:34
    Temat: Silnik BLDC
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Taki sobie silnik, ze streamera, ale bardzo podobne byly w FDD
    http://jfox.republika.pl/el/P1020077.JPG

    Silnik jest starej daty - ma trzy czujniki magnetyczne.

    Ale najbardziej mnie zaintrygowala ta meandrowata sciezka dookola
    rdzenia.
    Mimo kilku koncow - mam wrazenie ze jest to jedna sciezka.
    Chyba rodzaj uzwojenia i czujnika - bo kilkadziesiat mV sie
    indukuje.

    A co mnie dziwi - biegunow w rdzeniu jest jak widac 12. Biegunow w
    magnesie - 16.
    A ta sciezka ma 5 meandrow miedzy biegunami rdzenia.
    Czyli na caly okrag byloby 60, ale kilku nie ma.

    Czyli jeden biegun magnesu obejmuje prawie 4 meandry.
    Co nie ma sensu jesli chodzi o indukowanie napiecie.

    Wiec o co chodzi - wieksza czestotliwosc im potrzebna ?

    kosc sterujaca BA6982FS - niestety Rohm byl zawsze kiepski w pdf
    :-(

    J.

  • 2. Data: 2010-09-22 08:18:54
    Temat: Re: Silnik BLDC
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 21-09-2010 o 21:05:34 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > rdzenia.
    > Mimo kilku koncow - mam wrazenie ze jest to jedna sciezka.
    jednej by nic nie mieli, to będą trzy albo nawet pięć, wtedy jest pięć
    faz z przerwą która określa początek obrotu.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2010-09-22 09:23:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "janusz_kk1" <j...@o...pl> napisał w
    napisał(a):
> [...]

    > jednej by nic nie mieli, to będą trzy albo nawet pięć, wtedy
    > jest pięć
    >faz z przerwą która określa początek obrotu.

    Na 5 nie wyglada, trzy byc moze - musze sie dokladniej przyjrzec.
    Ale jesli nie jedna, to raczej tylko dwie.

    Co i tak nie wyjasnia moich watpliwosci - czemu tak gesto ?

    No i po co by im byly jakies cewki pomiarowe, skoro maja hallotrony
    ?
    Chyba ze nie maja, a ja zle interpretuje te kosteczki po prawej
    stronie miedzy nabiegunnikami,

    No i jak mialoby dzialac to okreslanie poczatku obrotu, jesli
    magnes jest symetryczny ?

    Hm, musze sobie wirnik jeszcze obejrzec, byc moze jest tam jakis
    wystep na magnesie - ale to chyba wspolpracujacy z elementem H4 w
    lewym gornej czesci za meandrem. Co to nawet opisany jest IND+/- na
    punktach testowych.

    A ta ciekawa sciezka ma punkty testowe FGI+ FGI- i gdzies obok
    poniewieraja sie punkty FGI.
    Ktos kojarzy skrot ?

    J.

  • 4. Data: 2010-09-22 11:32:38
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On 22 Sep., 11:23, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]

    [...]

    > No i po co by im byly jakies cewki pomiarowe, skoro maja hallotrony

    Hallotrony przełączają uzwojenia i tyle (oczywiście nie dosłownie,
    tylko sygnał z nich popycha sterownik o blok dalej).
    Natomiast sygnał z tej ścieżki pozwala precyzyjniej (= z większą
    częstotliwoscią niż 3x na biegun) określać prędkość obrotową i pozycję
    wirnika. Niepotrzebne to silnikowi do kręcenia się, tylko regulatorowi
    obrotów do pilnowania prędkość i ew. "pseudoenkoderowi" który liczy
    okresy tego sygnału od przejścia przez index i określa położenie
    wirnika (nie mam pojęcia, czy coś takiego było wykorzystywane w FDD, w
    streamerze już prawie na pewno nie).

    Marek

  • 5. Data: 2010-09-22 13:09:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl>
    >Natomiast sygnał z tej ścieżki pozwala precyzyjniej (= z większą
    >częstotliwoscią niż 3x na biegun) określać prędkość obrotową i
    >pozycję
    >wirnika.

    Czyli mowisz ze to tylko taka forma enkodera o wiekszej
    rozdzielczosci ? Pewnie tak.

    Choc cos mnie jeszcze niepokoi - musze to sobie rozrysowac, ale czy
    nie ma tak ze to pole jakos sie znosi - biegun magnesu ma 22.5
    stopnia, meander 6 stopni na dwie "polfale" - jakos tak nie bardzo
    pasuje.
    No chyba ze nie bez powodu jest tam kilka kawalkow i sa dobrze
    rozmieszczone.

    J.

  • 6. Data: 2010-09-22 19:42:30
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    J.F. wrote:

    > Choc cos mnie jeszcze niepokoi - musze to sobie rozrysowac, ale czy nie
    > ma tak ze to pole jakos sie znosi

    Może znosi się pole od stojana, a nie znośi od magnesów?
    Weź sobie łojscyloskop i zakręć wirnikiem i zobacz, a jak masz możliwość
    uruchomić ten silnik, to go uruchom bez wirnika, albo z zablokowanym
    (wiem, że nie pójdzie, ale kilka cykli powinien wykonać rozruchowych nie
    bacząc na czujniki).

    mirek.

  • 7. Data: 2010-09-22 20:11:19
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 Sep 2010 21:42:30 +0200, Mirek wrote:

    >Może znosi się pole od stojana, a nie znośi od magnesów?
    >Weź sobie łojscyloskop i zakręć wirnikiem i zobacz,

    Zakrecilem i zobaczylem.
    Ale teraz powinna sie zgodzic teoria z praktyka :-)

    J.

  • 8. Data: 2010-09-22 21:50:11
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    J.F. wrote:

    > Zakrecilem i zobaczylem.
    > Ale teraz powinna sie zgodzic teoria z praktyka :-)

    Aha - zobaczyłeś coś dziwnego i teraz trzeba do tego dorobić teorię? ;)
    Ja tak jeszcze pomyślałem, że ten magnes mógłby też być dziwnie
    magnesowany - osobne nabiegunniki na krawędzi dla tej nibycewki.

    Mirek.

  • 9. Data: 2010-09-23 09:10:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości

    > Aha - zobaczyłeś coś dziwnego i teraz trzeba do tego dorobić
    > teorię? ;)

    W zasadzie to zobaczylem cos normalnego - ladna sinusoide.
    Ale czasem chce miec czlowiek pewnosc ze wszystko rozumie, a tu
    niestety - ciezko zmierzyc czestotliwosc krecac palcem :-)

    > Ja tak jeszcze pomyślałem, że ten magnes mógłby też być dziwnie
    > magnesowany - osobne nabiegunniki na krawędzi dla tej nibycewki.

    Tez o tym pomyslalem ... i chyba nie jest. Ale zbadanie spinaczem
    moze byc mylace.

    J.

  • 10. Data: 2010-09-23 20:40:09
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    J.F. wrote:
    > Ale zbadanie spinaczem moze
    > byc mylace.

    Spróbuj opiłkami na papierze... ale też może być problem.
    A indukuje podczas całego obrotu? Może te przerwy mają znaczenie - jedną
    można tłumaczyć przepustem dla ścieżek, druga pewnie czemuś służy. Może
    jest tylko jedna para biegunów (wielkości jednego meandra) na obwodzie.

    Mirek.