  • 1. Data: 2010-09-20 07:41:06
    Temat: 2 wentylatory...
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Mam taki dziwaczny może problem...
    Otóż potrzebuję podłączyć do wyjścia na wentylator (z płyty D945GSEJT) dwa
    wentylatory.
    Niestety ta płyta ma jedno wyjście, no a ja potrzebuję dwa. Ale mało tego -
    jeden wentylator jest większy, i ma
    kontrolę obrotów (i to jest powiedzmy "główny"). A drugi potrzebuję
    mniejszy( bez czujnika) , który najlepiej coby chodził "podpięty"
    razem z większym. No i się zastanawiam, co będzie jak to zepnę razem ?
    Domyślam się, że wyjście na płycie jest PWM. Ale jak toto waszym zdaniem
    zniesie 2 obciążenia (i to pewnie różne) - znaczy połączone równolegle...
    Może ktoś coś takiego robił ? Bo płytę mam jedną, i jakbym coś uwalił, to
    cały plan terminowy by mi diabli wzięli... A robota pilna jak cholera...

  • 2. Data: 2010-09-20 08:21:47
    Temat: Re: 2 wentylatory...
    Od: "Kostek Wycirowski" <k...@u...de>

    "sundayman" <s...@p...onet.pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
    > cały plan terminowy by mi diabli wzięli... A robota pilna jak cholera...

    zemu tego nieregulowane nie podepniesz bezpośrednio do molexa?

  • 3. Data: 2010-09-20 08:26:55
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > zemu tego nieregulowane nie podepniesz bezpośrednio do molexa?

    Bo nie chcę, żeby chodził na "full". Niby mogę zamiast do 12V podłączyć do 5
    ( o ile pójdzie) , ale tak miałbym (teoretycznie) oba regulowanie...

  • 4. Data: 2010-09-20 08:34:08
    Od: "Kostek Wycirowski" <k...@u...de>

    > Bo nie chcę, żeby chodził na "full". Niby mogę zamiast do 12V podłączyć do
    > 5 ( o ile pójdzie) , ale tak miałbym (teoretycznie) oba regulowanie...
    Ja miewałem do jednego gniazda na płycie głównej podpięte trzy wentylatorki
    i nie było żadnych problemów. Tyle, że bez regulacji.

  • 5. Data: 2010-09-20 08:48:42
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-09-20 10:34, Kostek Wycirowski pisze:

    > "sundayman" <s...@p...onet.pl> schrieb im Newsbeitrag

    Małe szanse. Lepiej między 5 a 12 lub do 12 przez rezystor kilkadziesiąt
    ohm.

    MD

  • 6. Data: 2010-09-20 09:01:52
    Od: "Marek S" <s...@o...pl>

    Jednego do płyty a drugiego przez opornik od 50-150 Ohm do zasilania i
    gitara
    Marek S

  • 7. Data: 2010-09-20 13:26:04
    Od: "Kostek Wycirowski" <k...@u...de>

    "Marek S" >
    > Małe szanse. Lepiej między 5 a 12 lub do 12 przez rezystor kilkadziesiąt
    > ohm.

    Nie daj cię boże wpinać miedzy 5 a 12 V. Jak nie wiesz czemu to zewrzyj te
    dwa wejścia, abędziesz wiedział co twój zasilacz zrobi jak silniczek
    wiatraka dostanie zwarcia.

  • 8. Data: 2010-09-20 16:11:17
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Nie daj cię boże wpinać miedzy 5 a 12 V. Jak nie wiesz czemu to zewrzyj te
    > dwa wejścia, abędziesz wiedział co twój zasilacz zrobi jak silniczek
    > wiatraka dostanie zwarcia.

    Nie, tego bym nie zrobił raczej... Znalazłem w internecie opis (już nie mam
    linka), jak człowiek miał zbliżone pytanie (tyle, że w jego przypadku
    chodziło
    o 2 takie same wentylatorki). I wg. schematu "równolegle podlączyć
    zasilanie, a czujnik z jednego" ponoć jest ok, o ile nie przekracza się
    prądu wyjściowego płyty.
    No spróbuję chyba... Żadnych rezystorów nie chcę, bo to ma chłodzić a nie
    grzać :).
    Teoretycznie, chyba powinno to działać - jeśli wyjście na płytcie jest
    jakimś kluczem do masy, sterowanym przez PWM, to imho w dość szerokim
    zakresie powinno
    mu być "rybka" co tam jest podłączone...
    Niedawno sam robiłem coś takiego na atmedze 162, miałem spory wentylator
    sterowany PWM, i w sumie moje obawy wynikają głównie z tego,
    że to PWM na płycie musi być pewnie podobne jak zrobiłem ja (czyli dość
    szybkie, ponad 20kHz, żeby nie piszczało)...Właściwie, to powinienem sobie
    to podejrzeć, żeby raz na zawsze było wiadomo...

  • 9. Data: 2010-09-20 18:14:00
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    sundayman wrote:

> [...]
    > cały plan terminowy by mi diabli wzięli... A robota pilna jak cholera...

    wiesz, to jest wyjscie przeznaczone na _silnik_. silnik moze sie zablokowac.
    silnik pobiera duzo pradu przy starcie...

    moze na zabezp. przed kompletnym zwarciem bym nie liczyl, ale na 99% nic sie
    nie stanie jak troche toto przeciazysz :) btw. wiatraki tez masz 'mniejszy i
    wiekszy' ;) czyli pobor pradu maja rozny... zajrzyj do instrukcji plyty czy
    producent jakos szczegolnie przestrzega przed podlaczaniem 'za duzych' i
    tyle. podejrzewam ze znajdziesz wzmianke o 'overcurrent protected' i tyle.

  • 10. Data: 2010-09-20 18:59:27
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > tyle. podejrzewam ze znajdziesz wzmianke o 'overcurrent protected' i tyle.

    producent napisał "1A max"