  • 1. Data: 2013-06-28 20:20:19
    Temat: Silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem.
    Jak się szacuje/liczy/dobiera silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny
    ? Chodzi o wytwarzanie stałego momentu hamującego, np. 1Nm@500 1/min
    przez dłuższy czas, a nie zatrzymanie maszyny. Hamulce proszkowe są
    fajne, ale muszą pracować w poziomie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2013-06-28 21:46:23
    Temat: Re: Silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 28 czerwca 2013 20:20:19 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
> [...]
    > ? Chodzi o wytwarzanie stałego momentu hamującego, np. 1Nm@500 1/min
    > przez dłuższy czas, a nie zatrzymanie maszyny. Hamulce proszkowe są

    A to koniecznie musi być indukcyjniak? Tzn masz już sprzęt i szukasz dupereli, czy
    możesz coś zmienić?

    L.

  • 3. Data: 2013-06-28 21:55:29
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-06-28 21:46, Lisciasty pisze:

    > A to koniecznie musi być indukcyjniak? Tzn masz już sprzęt i szukasz dupereli, czy
    możesz coś zmienić?

    Na razie mam maszynę z hamulcem proszkowym i przekładnią kątową i tej
    przekładni chciałbym się pozbyć z uwagi na żywotność. Maszyna indukcyjna
    jako hamulec korci mnie trwałością. Z tego względu odpadają maszyny
    komutatorowe.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2013-06-28 23:12:04
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 28 czerwca 2013 21:55:29 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
> [...]
    > przekładni chciałbym się pozbyć z uwagi na żywotność. Maszyna indukcyjna
    > jako hamulec korci mnie trwałością. Z tego względu odpadają maszyny

    Paanie, komutatory to ze Zbyszkiem z Bogdańca na niedźwiedzia chadzały (a może to
    były komtury, memoria trochę fragilis tego...).
    Najprościej użyć prądnicy z magnesami trwałymi, jeżeli chcesz podłubać to można
    samemu, kupujesz małego indukcyjniaka, toczysz wirnik na wzór tego wyjętego, osadzasz
    neodymy i wio, opornik i działa. W zasadzie można stoczyć oryginalny wirnik i
    zamocować magnesy, to nie musi być jakieś precyzyjne bo obroty niewielkie.
    Chyba że uprzesz się na indukcyjniaka, może da się toto zamodelować i coś policzyć,
    kufa czy ja jeszcze pamiętam QuickFielda? :>

    L.

  • 5. Data: 2013-06-29 00:32:56
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-06-28 23:12, Lisciasty pisze:

> [...]
    > działa. W zasadzie można stoczyć oryginalny wirnik i zamocować
    > magnesy, to nie musi być jakieś precyzyjne bo obroty niewielkie.

    Magnesy stałe i opornik dadzą siłę zależną od obrotów.
    (dobrze kombinuje, napięcie ~ obroty. Napięcie ~ natężenie,
    natężenie ~ moment :))

    > Chyba że uprzesz się na indukcyjniaka, może da się toto zamodelować i
    > coś policzyć, kufa czy ja jeszcze pamiętam QuickFielda? :>

    Dziwne, nie mogłem na szybko znaleśc przyzwoitego modelu
    (matematycznego, uproszczonego) generatora indukcyjnego.

    Z magensami stałymi można próbować spuszczać stały prąd,
    w kocu grupa elektroniczna, parę tranzystorów to nie problem;)
    No, może z mocą;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 6. Data: 2013-06-29 07:47:20
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-06-29 00:32, bartekltg pisze:

    > Magnesy stałe i opornik dadzą siłę zależną od obrotów.
    > (dobrze kombinuje, napięcie ~ obroty. Napięcie ~ natężenie,
    > natężenie ~ moment :))

    Opornik da się sterować PWMem. I tak przydałby się kawałek automatyki do
    pilnowania obciążenia.

    > Dziwne, nie mogłem na szybko znaleśc przyzwoitego modelu
    > (matematycznego, uproszczonego) generatora indukcyjnego.

    Ciekawa koncepcja, ale z uwagi na magnesy klejone samodzielnie
    nadmiernie prototypowa :) Gotowca chciałbym, a najlepiej ze 6.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2013-06-29 08:13:00
    Od: "KS" <...@o...pl>

    Witam,

    Nigdy nie liczyłem, ale jeśli znajdziesz silnik którego znamionowy moment i
    obroty są bliskie Twoim warunkom pracy (hamowania) to powinno działać.
    Będziesz musiał zasilic uzwojenia prądem stałym, najlepiej jakis PWM i
    kontrolować prąd.Są specjalne układy do hamowania slników indukcyjnych.
    Jesli parametry masz inne, np. dużo pracuje (hamuje) na niskich obrotach to
    pomyśl o obcym chłodzeniu albo/i o pomiarze teperatury silnika hamującego.

  • 8. Data: 2013-06-29 09:16:48
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 29 czerwca 2013 07:47:20 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

    > Ciekawa koncepcja, ale z uwagi na magnesy klejone samodzielnie
    > nadmiernie prototypowa :) Gotowca chciałbym, a najlepiej ze 6.

    Gotowce są, ale mogą być ciut drogie, chyba żeby dobrze poszukać :P

    http://www.rms.com.pl/obrazki/dokumenty/generatory.p
    df

    L.

  • 9. Data: 2013-06-29 09:23:30
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 29 czerwca 2013 00:32:56 UTC+2 użytkownik bartekltg napisał:

    > Magnesy stałe i opornik dadzą siłę zależną od obrotów.
    > (dobrze kombinuje, napięcie ~ obroty. Napięcie ~ natężenie,
    > natężenie ~ moment :))

    Ja tam gdzieś widziałem obroty na poziomie 500, nie pisał o zmiennych :>

    > Dziwne, nie mogłem na szybko znaleśc przyzwoitego modelu
    > (matematycznego, uproszczonego) generatora indukcyjnego.

    Modele matematyczne mają to do siebie że paroma kliknięciami myszki można z nimi
    zrobić co się chce, ale niekoniecznie to zadziała w rzeczywistości :>

    L.

  • 10. Data: 2013-06-29 09:28:12
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 29 czerwca 2013 08:13:00 UTC+2 użytkownik KS napisał:
    > Nigdy nie liczyłem, ale jeśli znajdziesz silnik którego znamionowy moment i
    > obroty są bliskie Twoim warunkom pracy (hamowania) to powinno działać.

    Znaleźć indukcyjniaka na 500 obr/min może być ciężko, ale faktycznie metodą Macajewa
    chyba najszybciej, bez zbędnego babrania się we wzorach ;)

    L.