  • 1. Data: 2020-12-31 15:14:39
    Temat: Softstart i klatkowa pompa
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Czy softstart do elektronarzędzi, taki np:

    https://allegro.pl/oferta/miekki-start-wolny-rozruch
    -lagodny-soft-rezystor-5617380363

    Coś pomoże w przypadku pompy c.o. z silnikiem klatkowym, na duży prąd
    rozruchu?

    Mam do wybory albo zmienić ups, który nie zawsze wytrzymuje obciążenie
    rozruchu albo stosować takie druciarstwo.

    Nie chodzi o powolny start, a jedynie zmniejszenie udaru zwarciowego do
    akceptowalnej wielkosci. Nada się czy nie ma to sensu?

  • 2. Data: 2020-12-31 22:45:04
    Temat: Re: Softstart i klatkowa pompa
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-12-31 o 15:14, heby pisze:
> [...]
    >
    > Nie chodzi o powolny start, a jedynie zmniejszenie udaru zwarciowego do
    > akceptowalnej wielkosci. Nada się czy nie ma to sensu?

    Jest jak stoi napisane przeznaczony do silnika komutatorowego.
    A ponieważ nie wiadomo co jest w środku, to może przez pierwszy moment
    dawać prąd stały na wyjściu. Więc w tym przypadku do odrzucenia.

    Może taki byłby dobry, choć droższy i do polutowania?
    https://allegro.pl/oferta/ar116-softstart-do-silniko
    w-transformatorow-kit-8140424820

  • 3. Data: 2020-12-31 23:23:24
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 31.12.2020 o 15:14, heby pisze:
    > Cześć.
    >
    > Czy softstart do elektronarzędzi, taki np:
    >
    > https://allegro.pl/oferta/miekki-start-wolny-rozruch
    -lagodny-soft-rezystor-5617380363

    Pierwszy link po wpisaniu oznaczeń z obudowy:
    https://www.youtube.com/watch?v=1ou-mj6_G0w
    Od 11 minuty facet to rozbiera.
    Triak BTA16-600 sterowany jakimś scalaczkiem.
    Zapewne układ "ściemniacza" z RC na wejściu sterującym.

    Ja bym tak jak Kolega "t-1" optował za rezystorem szeregowym zwieranym
    przekaźnikiem.
    Jak ma być ładnie i nie tanio to przekaźnik czasowy na szynę DIN, ładna
    obudowa itd. +/- 150 PLN.

    --
    AWa.

  • 4. Data: 2021-01-01 00:20:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/12/2020 23:23, Andrzej W. wrote:
    > Ja bym tak jak Kolega "t-1" optował za rezystorem szeregowym zwieranym
    > przekaźnikiem.

    Pewnie tak się stanie. Dzięki.

    > Jak ma być ładnie i nie tanio to przekaźnik czasowy na szynę DIN, ładna
    > obudowa itd. +/- 150 PLN.

    To tylko głupia pompka ;)

  • 5. Data: 2021-01-01 22:51:50
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    -lagodny-soft-rezystor-5617380363

    > Coś pomoże w przypadku pompy c.o. z silnikiem klatkowym, na duży prąd
    To ile mocy ma ta pompka że ups ma problem?

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2021-01-02 00:37:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 31 Dec 2020 15:14:39 +0100, heby napisał(a):
> [...]
    >
    > Mam do wybory albo zmienić ups, który nie zawsze wytrzymuje obciążenie
    > rozruchu albo stosować takie druciarstwo.

    Nie wiesz co w srodku siedzi ?

    Jesli jakis triakowy regulator ... ciekawe jak to sobie radzi z
    prostokatami z UPS.

    > Nie chodzi o powolny start, a jedynie zmniejszenie udaru zwarciowego do
    > akceptowalnej wielkosci. Nada się czy nie ma to sensu?

    A jakiej mocy ta pompa?
    Bo jakis wentylator kiedys testowalem, taki z 50-100W .. niewiele sie
    roznil prad rozruchowy od pracy ... moze to bardziej skutek wlaczenia
    w zlym momencie (w przejsciu przez zero ?)

    J.

  • 7. Data: 2021-01-02 18:52:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 31 grudnia 2020 o 15:14:41 UTC+1 heby napisał(a):
> [...]
    >
    > Nie chodzi o powolny start, a jedynie zmniejszenie udaru zwarciowego do
    > akceptowalnej wielkosci. Nada się czy nie ma to sensu?
    Słowo kluczowe to termistor rozruchowy. Od dłuższego czasu używam czegoś takiego do
    silnika i działa.

  • 8. Data: 2021-01-02 19:16:45
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

    W dniu 02.01.2021 o 00:37, J.F. pisze:
> [...]
    > roznil prad rozruchowy od pracy ... moze to bardziej skutek wlaczenia
    > w zlym momencie (w przejsciu przez zero ?)

    Tam na 100% jest triak.
    Wyraźnie jest w aukcji napisane że do urządzeń komutatorowych.
    Tutaj potrzeba jest rezystora ok 47R 25W zwieranego ok 2-3 sekundy
    po podaniu zasilania.
    Ale prostokątne napięcie nie nadaje się do silnika klatkowego.
    Musi być UPS z "czystym sinusem" na wyjściu a nie "aproksymowany sinus".

    --
    pzdr, j.r.

  • 9. Data: 2021-01-03 18:40:17
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 02.01.2021 00:37, J.F. wrote:

    > moze to bardziej skutek wlaczenia
    > w zlym momencie (w przejsciu przez zero ?)

    A możliwe. że stany nieustalone nie mają tu znaczenia.
    Widziałem rozwaloną takę pompę - cud, że to w ogóle działało.
    Możliwe, że soft-start zadziała, ale pompa nie ruszy.

    --
    Mirek.