  • 101. Data: 2011-06-03 09:23:57
    Temat: Re: Sprawdzenie stopu...
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 3, 1:35 am, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Pozostaje tez problem na jakiej podstawie odrzucac.

    Łojezu, ja chciałem na podstawie wyniku próby warsztatowej, Wiesław
    Bicz dorzucił (świetny moim zdaniem) pomysł próby nieniszczącej...
    Generalnie mi raczej chodziło o niedopuszczanie do produkcji niż
    odrzucanie. Domyślam się że oni mają co robić z rurą która się nie
    chce giąć, pewnie pójdzie na znaki. Zupełnie innym problemem jest
    zgodność dostarczonego towaru z zamówieniem i poświadczenie jego
    zgodności z normą. To też może być podstawa do odrzucenia jakiejś
    konkretnej partii, ale to nie będzie działało w druga stronę- zgodność
    z normą nie zapewni przydatności do produkcji.
    Selekcja partii z półki w hurtowni to najpewniejszy sposób- nic nie
    trzeba odrzucać, po prostu nie bierzemy, jedziemy do innej hurtowni i
    tyle.
    Podtrzymuję moją prywatną teorię, że zbyt gruboziarnista struktura
    powoduje duże utwardzenie materiału przez zgniot, nagle granica
    plastyczności zostaje przekroczona w całym przekroju materiału, nie ma
    elastyczności, wszystko się zgniata nie tak jak należy. Dlatego
    pytałem Krzysztofa w poprzednim wątku na ten temat w marcu jakie ma
    wyniki badań własności mechanicznych, ale bez odpowiedzi to ja zgadnąć
    nie dam rady.
    Konrad

  • 102. Data: 2011-06-03 10:26:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com>

> [...]
    >Generalnie mi raczej chodziło o niedopuszczanie do produkcji niż
    >odrzucanie. Domyślam się że oni mają co robić z rurą która się nie

    Czy mi sie wydaje czy gdzies napisal ze jednak nie maja - magazyny
    pelne zlych rur, a robic nie ma z czego :-)

    No to tu sie nie zrozumielismy - bo ja mialem na mysli odrzucanie
    dostawy. Krzysiek chyba tez. Przeciez pisal ze proba warsztatowa
    nie ma problemu - wstawia sie w gietarke i po chwili wiadomo czy
    sie nadaje czy nie.
    Ale do zwrotu zlej rury potrzebna mu jest solidna podstawa ..
    prawna, a nie proba warsztatowa.

    Zwrocilby pare razy dostawe ... to albo przestali by mu dostarczac
    buble, albo przestali dostarczac cokolwiek :-)

> [...]
    >nie
    >trzeba odrzucać, po prostu nie bierzemy, jedziemy do innej

    Nie wiem ile oni tego biora - moze to i dobry sposob, ale jakze
    nieelegancki prawno-organizacyjnie-technicznie. No i co bedzie jak
    zabraknie dobrego towaru w hurtowniach ?

    Tu by raczej nalezalo dotrzec do stabilnego producenta, czy
    solidnego dostawcy - zeby dostarczyl rure od tego samego,
    stabilnego producenta.

    >Podtrzymuję moją prywatną teorię, że zbyt gruboziarnista struktura
    >powoduje duże utwardzenie materiału przez zgniot [...]

    Tylko co z tego dalej - maja szukac w normie odpowiednio
    ziarnistej, a potem zwracac partie dostawcy po obejrzeniu pod
    mikroskopem, zamawiac u WB reczny przyrzad do pomiaru, czy
    zamawiac jakis piec do wyzarzania czy gietarke na goraco ?

    J.

  • 103. Data: 2011-06-03 11:09:12
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2011-06-03 12:26, J.F. pisze:

> [...]
    > potem zwracac partie dostawcy po obejrzeniu pod mikroskopem, zamawiac u
    > WB reczny przyrzad do pomiaru, czy zamawiac jakis piec do wyzarzania czy

    Wszystko zależy od tego, jak bardzo szkodliwa jest obecna sytuacja.

    Jeśli jeszcze do zniesienia, to kierujący firmą mogą ją olewać, jeśli
    nie, to muszą podjąć jakąś decyzję. To nie musi być proste, bo:

    1. Zamawianie lepszych rur o bardziej stabilnych parametrach może być
    zbyt kosztowne i oznacza stały wzrost kosztów.
    2. Selekcja wymaga umówienia się z dostawcą, że na to się zgodzi i
    opracowania metody, która też coś będzie kosztować, ale jednorazowo.
    3. Obróbka cieplna? Nie mam zdania, za mało się znam na tym. Też pewnie
    trzeba zrobić mały projekt badawczy i powoduje stałe koszta.
    4. Ulepszenie procesu gięcia? Też nie potrafię odpowiedzieć, bo nie
    wiem, czy takie szanse istnieją. Na pewno wiąże się to z jakimiś
    wydatkami na poszukanie lepszej metody.
    5. Zmiana gięcia na inną technologię: pewnie wyobrażalne, ale za mało
    wiem o uwarunkowaniach. Koszta na starcie mogą być duże potem nawet spaść.

    Z moich doświadczeń wynika, że warto szukać nowych rozwiązań, zmniejszać
    koszta i po prostu "nie spoczywać na laurach". Taką filozofię stosują
    naprawdę konkurencyjne firmy i dobrze na tym wychodzą.
    Wiedzą bowiem, że nie robiąc tego mogą się nagle znaleźć w sytuacji,
    kiedy konkurent dysponujący lepszą techniką po prostu ich zmiecie z
    rynku. Produkcja prostych rzeczy wydaje się być odporna na takie rzeczy,
    ale to często tylko złudzenie.

    W mojej działalności spotykam się na przykład z takimi przypadkami, że
    potencjalny klient dzwoni do mnie, że jego odbiorca powiedział, że teraz
    ma kontrolować wszystkie wyroby, bo "nawet Chińczycy już tak robią".
    Producent ma oczywiście zgryz, bo kontrola oznacza konieczność zrobienia
    specjalnego urządzenia do tego celu, co oczywiście nie jest błahą
    sprawą, ale na dodatek jeszcze często nie wie o tym, że kontrola pokaże
    ile i jakich błędów powstaje w czasie produkcji i zmusi do wielu
    kłopotliwych działań.

    W przypadku stalowych barierek i znaków drogowych może się zdarzyć
    natomiast coś takiego, że potencjalny odbiorca przyjdzie i powie, że
    widział "w Chinach" rewelacyjnie piękne i trwałe znaki i barierki za pół
    ceny i tylko takie teraz chce, albo niech sobie....

    W. Bicz

  • 104. Data: 2011-06-03 11:12:51
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 3, 11:26 am, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > mikroskopem,  zamawiac u WB reczny przyrzad do  pomiaru, czy
    > zamawiac jakis piec do wyzarzania czy gietarke na goraco ?

    Jak zostanę doradcą i postanowię brać odpowiedzialność za swoje rady,
    popierając to odpowiednią fakturą, to zacznę odpowiadać na takie
    pytania. Narazie nie zamierzam, a to jest forum a nie biuro wszelkiego
    pocieszenia.
    Konrad

  • 105. Data: 2011-06-03 11:44:14
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Fri, 03 Jun 2011 13:09:12 +0200, Wieslaw Bicz napisał(a):

    3. Obróbka cieplna? Nie
    > mam zdania, za mało się znam na tym. Też pewnie trzeba zrobić mały
    > projekt badawczy i powoduje stałe koszta.

    bez sensu

    4. Ulepszenie procesu gięcia?

    w tym kierunku staram się kierować działania.

    Nie chcę przerywać w sumie ciekawej dyskusji, ale tymczasowo problem
    został rozwiązany poprzez przejście na rury o grubszej ściance, a dzięki
    temu może łatwiej będzie nakłonić szefa do zakupu lepszej klasy sprzętu...

    > 5. Zmiana gięcia na inną technologię: pewnie wyobrażalne, ale za mało
    > wiem o uwarunkowaniach. Koszta na starcie mogą być duże potem nawet
    > spaść.

    na pewno spadną - materiałowe powinny spaść o blisko połowę... :->

    > Z moich doświadczeń wynika, że warto szukać nowych rozwiązań, zmniejszać
    > koszta i po prostu "nie spoczywać na laurach". Taką filozofię stosują
    > naprawdę konkurencyjne firmy i dobrze na tym wychodzą.

    u nas tak właśnie się dzieje, aczkolwiek głównie w innej działce
    działalności

    > Produkcja
    > prostych rzeczy wydaje się być odporna na takie rzeczy, ale to często
    > tylko złudzenie.

    Pod tym podpisuję się oboma rękami. Dziś nawet rozmawiałem na ten temat z
    przedstawicielem współpracującej firmy dostarczającej nam niektóre
    półprodukty... :-> Do tego dochodzi czynnik ludzki. Człowiek nie jest
    sobie w stanie wyobrazić jak banalne czynności potrafi spieprzyć
    szeregowy pracownik produkcyjny na skutek olewactwa i tomiwisizmu.
    Ostatnio było to np. przynitowanie kawałka plastiku do okucia za pomocą
    nitów zrywalnych - cała partia skopana... :->

> [...]
    > widział "w Chinach" rewelacyjnie piękne i trwałe znaki i barierki za pół
    > ceny i tylko takie teraz chce, albo niech sobie....

    weź mi nic nie mów na temat chińskiej produkcji i certyfikatów... Co krok
    to słyszę różne opowieści z pierwszej ręki, mam też własne
    doświadczenia.... :-/ Poza tym specyfika zamówień w tej branży jest taka,
    że import od tak odległego producenta w zasadzie nie wchodzi w grę...

    --
    pzdr
    meping

  • 106. Data: 2011-06-03 11:53:46
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 3, 12:44 pm, Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>
    wrote:
    > Ostatnio było to np. przynitowanie kawałka plastiku do okucia za pomocą
    > nitów zrywalnych - cała partia skopana... :->

    Działanie zapobiegawcze: zabrać mu klucz do szafki z nitownicą :-)
    Konrad

  • 107. Data: 2011-06-03 12:33:57
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Fri, 03 Jun 2011 04:53:46 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

    > Działanie zapobiegawcze: zabrać mu klucz do szafki z nitownicą :-)

    to nie u mnie, tylko u dostawcy - ja to charytatywnie poprawiałem :-D. Z
    resztą u nas od czasu wejścia CE i wprowadzenia stanowiska kontrolera
    jakości na skutek kilkukrotnego uwalenia premii niektórym osobom jakoś
    zaczęły trochę funkcjonować moduły myślenia nad tym co się robi u
    pracowników produkcyjnych :-> Powoli i czasem ociężale, ale zawsze... :D

    --
    pzdr
    meping

  • 108. Data: 2011-06-03 21:24:40
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Chajęcki" <k...@g...com> napisał w
    wiadomości news:is8b8u$hp$1@inews.gazeta.pl...

    > ja tylko nieśmiało przypomnę (nieśmiało, bo moim pytaniem niezłego flejma
    > wywołałem) iż przyczyną mojego pytania był fakt, że rury z dwóch partii
    > od tego samego dostawcy posiadające taki taki sam certyfikat gięły się
    > zupełnie inaczej... :-)
    >
    > --

    A ja tylko też nieśmiało przypomnę, ze kilkakrotnie podkreslałem ważność
    pytania, czy ktokolwiek sprawdzał, czy gatunek poswiadczony tym certyfikatem
    kupowanej stali gwarantował (teoretycznie), że te rury będa się giąć wg
    zyczenia.
    No i na to ZASADNICZE pytanie nie otrzymałem odpowiedzi...
    Po raz chyba już 4-y zatem powtarzam;- jesli potwierdzony certyfikatem
    gatunek kupowanej stali nie jest tym, który ma wyspecyfikowane,
    gwarantowane takie własności, ze wynika z tego jednoznacznie, że wykonana z
    niego rura powinna się giąć wg waszych zyczeń bezproblemowo to badania
    materiałowe na zgodnośc składu materiału z certyfiikatem są MZ całkowicie
    bezsensowne! To bowiem, ze rury z pierwszej partii gięły się, a z drugiej
    nie, i że zewnętrznie wydają się one róznić oznaczać może KAŻDĄ z 4-ech
    niżej wymienionych sytuacji:
    1.obie partie spełniają normę z certyfikatu,- pierwsza partia, ta co się
    gięła miała odchyłkę w granicach tolerancji normy w "korzystnym" dla gięcia
    zakresie, druga juz nie,
    2. żadna z partii nie spełniała normy, skład pierwszej umozliwiał gięcie,
    drugiej nie,
    3. pierwsza partia nie spełniała normy i dlatego się gięła, druga juz normę
    trzymała, a to wykluczyło giecie;-)
    4. pierwsza partia spełniała normy i dlatego się gięła, druga juz normy nie
    trzymała, a to wykluczyło gięcie.

    Jedynie gdy występuje sytuacja nr 4 badania zgodności materiałowej z
    certyfikatem pozornie!wydaje się mieć sens, pozornie bo po zastanowieniu
    jest potwierdzenie wystapienia sytuacji nr 4 nie wykluczy w przyszłości
    wystapienia sytuacji nr 1.

    A zatem jedyną prawidłową , rozsadną , inżynierska drogą rozwiazania twojego
    problemu jest:
    1.ustalić, sprecyzować jakie cechy powinien mieć kupowany półfabrykat (rury)
    2. ustalić, jaki gatunek stali zapewnia te żądane parametry
    3. kupować półwyrób w powyższym gatunku, bo jesli spełnia on normy
    określone w swojej klasie/gatunku to powinien mieć opisywane w owej normie
    (potwierdzonej certyfikatem) własności.
    4. jeśli jednak jakaś dostawa nie wykazuje tych cech (np źle się gnie) to
    reklamować u dostawcy, bo oznacza to jednoznacznie, że nie ma ona parametrów
    które wg normy miec powinna.

    To wszystko.

    Oczywiście możesz tez przed zagięcviem na zaginarce kawałka rurki
    przeprowadzić na nim pełne badania składu materiału, struktury, a jeszcze
    przedtem ustalić jak te rozmaite parametry (kazdy z dodatków, wielkość
    ziarna itp itd) wpływa na zdolność gięcia. Od biedy nawet można się
    habilitować;-)

    I jak dobrze pójdzie nasz Konradek z podobnym dziecięcym zachwytem zauważy,-
    ot zwykła barierka w cenie srebra;-)).

  • 109. Data: 2011-06-03 21:33:07
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Chajęcki" <k...@g...com> napisał w
    wiadomości news:isahed$ddd$2@inews.gazeta.pl...
    > Dnia Fri, 03 Jun 2011 13:09:12 +0200, Wieslaw Bicz napisał(a):

    (...)

> [...]
    > doświadczenia.... :-/ Poza tym specyfika zamówień w tej branży jest taka,
    > że import od tak odległego producenta w zasadzie nie wchodzi w grę...

    To tym bardziej nie rozumiem, dlaczego (skoro sami nie potraficie dobrać
    stali) nie zwróciliscie się do dostawcy/dostawców (jak piszecie krajowych) z
    pisemnym zapytaniem ofertowym na dostawy ODPOWIEDNICH rur dla stosowanego u
    was gięcie. Jesli dostawca złoży w odpowiedzi ofertę (a pisałes, ze
    jesteście poważnym odbiorcą) i później oferowany przez NIEGO (a więc przez
    NIEGO dobrany!) gatunek rur nie będzie się giął jak należy w warunkach przez
    was jemu przedstawionych w tym zapytaniu ofertowym to, niezaleznie od tego
    przyczyny (na dobrą sprawę was nie obchodzacej) będziecie mieli prawo do
    złożenia reklamacji a w skrajnym przypadku do dochodzenia wyrównania strat!
    Czy naprawde u was nikt w realnym świecie nie żyje?!

  • 110. Data: 2011-06-04 20:09:04
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Fri, 03 Jun 2011 23:33:07 +0200, p 47 napisał(a):

    > To tym bardziej nie rozumiem, dlaczego (skoro sami nie potraficie
    > dobrać stali) nie zwróciliscie się do dostawcy/dostawców (jak piszecie
    > krajowych)

    nigdzie nie napisałem, że kupowaliśmy chińskie rury. Produkcja wygrodzeń
    to niewielki procent naszej produkcji. Ze wschodu mieliśmy tylko stal z
    Indii (od krajowego importera), do której nie było zastrzeżeń, a wręcz
    przeciwnie. Za to mieliśmy złe doświadczenia z innymi materiałami, od
    czasu do czasu mam kontakt z osobami z innych firm (i branż) zajmującymi
    się działkami związanymi z zapewnieniem jakości produkcji i słyszę to i
    owo. Rzadko słyszy się pochlebne opinie, za to nagminnie o naciąganych
    certyfikatach, o przekrętach przy ich uzyskiwaniu, o nietrzymaniu
    parametrów, itd.

> [...]
    > obchodzacej) będziecie mieli prawo do złożenia reklamacji a w skrajnym
    > przypadku do dochodzenia wyrównania strat! Czy naprawde u was nikt w

    owszem, żyje, ostatnie dostawy były składane po konsultacji z ich
    specjalistą. Jedna partia była o.k., kolejna do d... , choć na papierze
    to samo. Stąd padło moje pytanie o możliwości porównania materiału z
    dwóch partii.

    --
    pzdr
    meping