  • 1. Data: 2016-01-05 13:19:17
    Temat: Stałoprądowe linie przesyłowe wysokich napięć
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    Z czego wynikają mniejsz straty na samej linii przesyłowej, która jest
    stałoprądowa względem powszechnych linii zmiennoprądowych?
    W krótkim artykule w EP 3/2012 na stronie 4, pt. "AC czy jednak może DC?"
    autor pisze, że linia o długości 1600km przy przesyle stałoprądowym ma
    straty 6-8%. Przy przesyle zmiennoprądowym straty wynoszą 12-25%.
    Niestety artykuł nie wyjaśnia z czego te większe straty na linii AC
    wynikają.
    Jakieś prądy wirowe? Inne zjawiska?
    Był ostatnio na fokusie taki dokument o Chinach gdzie była mowa o budowie
    potężnej linii stałoprądowej ultra wysokich napięć. Wyczytałem, że ponoć to
    ultra to 800kV. Czy 800kV to dziś granica? Czy budują linie ponad 1mln V?
    Jak potem to transformują na niższe napięcia? Są takie półprzewodniki na
    takie napięcia? Czy jakieś stosy tysiąca mosfetów łączone szeregowo do
    falownika ultra wysokich napięć?

  • 2. Data: 2016-01-05 13:27:55
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-01-05 o 13:19, jedrek pisze:
> [...]
    > ma straty 6-8%. Przy przesyle zmiennoprądowym straty wynoszą 12-25%.
    > Niestety artykuł nie wyjaśnia z czego te większe straty na linii AC

    pojemność względem ziemi, którą trzeba przeładować z każdą połówką? (nie
    mylić z flaszkami ;))

> [...]
    > budowie potężnej linii stałoprądowej ultra wysokich napięć. Wyczytałem,
    > że ponoć to ultra to 800kV. Czy 800kV to dziś granica? Czy budują linie

    w Europie 440kV to chyba max. mam taką (2x440kV) za oknem :)

    > Jak potem to transformują na niższe napięcia? Są takie półprzewodniki na
    > takie napięcia? Czy jakieś stosy tysiąca mosfetów łączone szeregowo do
    > falownika ultra wysokich napięć?

    wygląda, ze tyrystory
    np https://en.wikipedia.org/wiki/Nelson_River_DC_Transm
    ission_System

    a.

  • 3. Data: 2016-01-05 15:25:36
    Od: Grzegorz Jablonski <g...@e...com>

    On 05.01.2016 13:27, Artur Miller wrote:

    > w Europie 440kV to chyba max. mam taką (2x440kV) za oknem :)

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_elektroenergetyc
    zna_750_kV_Wide%C5%82ka_-_Chmielnicka

    Pozdrawiam,
    GWJ

  • 4. Data: 2016-01-05 15:41:07
    Od: Marvin <n...@s...com>

> [...]
    > ma straty 6-8%. Przy przesyle zmiennoprądowym straty wynoszą 12-25%.
    > Niestety artykuł nie wyjaśnia z czego te większe straty na linii AC

    A to nie jest od tego że przy sinusie przez pewien czas wartość chwilowa
    prądu jest mniejsza od maksymalnej dopuszczalnej? Bo to tak jak różnica
    w mocy między prostokątem a sinusem dla tej samej amplitudy maksymalnej...

    Np. skoro kabel wytrzymuje 1A peak to przy stałym napięciu moc
    największa jest dla DC.

    Oczywiście mogę bredzić....

    Marvin

  • 5. Data: 2016-01-05 16:14:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-01-05 o 13:27, Artur Miller pisze:

> [...]
    > mylić z flaszkami ;))

    > w Europie 440kV to chyba max. mam taką (2x440kV) za oknem :)

    Wyjaśnijcie, proszę, pojęcia "stałoprądowy" i "zmiennoprądowy".
    Chodzi o napięcie stałe i zmienne?

    Toż to już Edison poległ na napięciu stałym.
    Coś się zmieniło od czasów Edisona i Tesli?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2016-01-05 16:21:14
    Od: Gregoriusx <n...@a...com>

    W dniu 2016-01-05 o 16:14, Adam pisze:

    > Toż to już Edison poległ na napięciu stałym.

    Bo nie wymyślił transformatora na takie napięcie.

    > Coś się zmieniło od czasów Edisona i Tesli?

    Pojawiły się przekształtniki dużej mocy.

    --
    Gregorius

  • 7. Data: 2016-01-05 16:39:31
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 05.01.2016 um 15:41 schrieb Marvin:

> [...]
    > w mocy między prostokątem a sinusem dla tej samej amplitudy maksymalnej...
    >
    > Np. skoro kabel wytrzymuje 1A peak to przy stałym napięciu moc

    Tak, możesz ;-)

    To nie ma praktycznie znaczenia. Straty przez moc pozorną spowodowaną
    przez pojemności kabel-ziemia oraz promieniowanie elektromagnetyczne
    powodują większe straty. Też sprawa dielektryka. W instalacjach
    napowietrznych to powietrze ;-), ale w instalacjach kablowych jest
    używany VPE lub PU i tu straty przez prąd przesunięcia są dużo wyższe.
    Np przy kablach morskich granica przesyłu AC jest max 10km. Dlatego
    instalacje kablowe są obecnie prawie zawsze instalacjami stałoprądowymi,
    przynajmniej na dłuższych odcinkach, na liniach lądowych od ca 200km
    koszty linii DC są niższe od AC.
    W Berlinie mamy 380kV AC kablem, ale to jest na trasie ok 20km.
    Najwyższe napięcie obecnie używane to 1.6MV, 2x800kV w Chinach.
    Większość linii lądowych HVDC ma 2x500kV

    Główną wadą systemów DC jest brak możliwości pracy w sieci. Dlatego są
    one stosowane tylko w połączeniach punkt-punkt, ewentualnie gwiazda.

    Waldek

  • 8. Data: 2016-01-05 16:44:14
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

> [...]
    > w mocy między prostokątem a sinusem dla tej samej amplitudy maksymalnej...
    >
    > Np. skoro kabel wytrzymuje 1A peak to przy stałym napięciu moc

    Jeszcze dodam: nie chodzi tu o maksymalny prąd (to też problem, ale
    bardziej przez efekt naskórkowy zmniejszający efektywny przekrój
    przewodu i to asymetrycznie, w zależności od położenia kabla na
    maszcie), ale bardziej o napięcie. Kable muszą mieć izolację
    wytrzymującą przynajmniej sqrt(2) * Unominalne, czyli dla 400kV około
    560kV. Za to izolatory DC muszą mieć większą wytrzymałość, ze względu na
    magazynowanie ładunków w izolatorze (taki trochę wielgachny kondensator
    to jest)

    Waldek

  • 9. Data: 2016-01-05 19:31:40
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-01-05 o 16:21, Gregoriusx pisze:

    > Bo nie wymyślił transformatora na takie napięcie.

    > Pojawiły się przekształtniki dużej mocy.

    Ale nie o przekształtniki czy inne "transformatory" mi chodzi, tylko o
    opór przewodnika dla DC.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2016-01-05 20:06:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup
    .astraweb.com...
> [...]
    >wynoszą 12-25%.
    >Niestety artykuł nie wyjaśnia z czego te większe straty na linii AC

    Ja sie nie znam, ale ponoc przeszkadza tez pojemnosc kabla.
    W liniach napowietrznych znikoma, ale w kablach morskich juz nie.
    Kiedys liczylem, to mi nie wychodzila jakas bardzo wielka.

    Nie wiem czemu, ale pojemnosci energetycy jakos nie lubia ...
    przynajmniej sadzac po cennikach/regulaminach.

    >Jak potem to transformują na niższe napięcia? Są takie półprzewodniki
    >na takie napięcia? Czy jakieś stosy tysiąca mosfetów łączone
    >szeregowo do falownika ultra wysokich napięć?

    Tyrystory. I moze nie tysiace, ale setki.
    Chlodzone woda ze wspolnego zrodla zreszta.

    Haslo do googla - HVDC.

    J.