  • 1. Data: 2022-10-18 10:57:40
    Temat: Standardy kolorów
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Z instalacji domowej 230V/16A zostanie wyprowadzony kabel do zewnętrznego
    gniazdka (np. kosiarka, mielarka drewna lub inne narzędzia jednofazowe).
    Kabel ten jeszcze w pomieszczeniu będzie przechodził przez rozłącznik.

    Chciałbym w tym rozłączniku zrobić dwie kontrolki: istnienie zasilania na
    wejściu (czyli czy nie pierdyknął bezpiecznik) i istnienie zasilania na
    wyjściu - czyli czy jest napięcie na gniazdku zewntęrznym.

    Pytania:

    1/
    jakie kolory kontrolek dać na wejście i na wyjście?
    Są jakieś unormowania?

    2/
    Odłączać też zero robocze i zero ochronne?
    Tutaj i tak będzie mostek, bo w budynku jest stary TN-C.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2022-10-19 19:02:48
    Temat: Re: Standardy kolorów
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:1x7jp7j2npyzd.14ht3ojbig8za.dlg@40tude.net>
    user Adam pisze tak:

    > 1/
    > jakie kolory kontrolek dać na wejście i na wyjście?
    > Są jakieś unormowania?

    w maszynach które buduję wszystkie
    power ok są zielone
    a problem czerwone

    chyba lampki na szynę 35mm też daje się zielone

    > 2/
    > Odłączać też zero robocze i zero ochronne?
    > Tutaj i tak będzie mostek, bo w budynku jest stary TN-C.

    Jeśli nie ma prawdziwego ochronnego to ja bym odcinał wszystkie
    przewody żeby faza nie miała szansy wyleźć z domu na ten niby ochronny.

    --
    Piter

    poczekaj kawalerze! cyganka powróży przyszłość
    waszego czołgu.

  • 3. Data: 2022-10-19 20:23:44
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 19 Oct 2022 18:02:48 +0100, PiteR napisał(a):

    > in <news:1x7jp7j2npyzd.14ht3ojbig8za.dlg@40tude.net>

    > w maszynach które buduję wszystkie
    > power ok są zielone
    > a problem czerwone
    >
    > chyba lampki na szynę 35mm też daje się zielone

    Dzięki.
    Też tak myślałem - zielona = zasilanie na wejściu
    czerwona = puszczenie napięcia na zewnątrz do gniazdka.

    Gniazdo zewnętrzne ma być zasilane wyłącznie na czas pracy.

    > Jeśli nie ma prawdziwego ochronnego to ja bym odcinał wszystkie
    > przewody żeby faza nie miała szansy wyleźć z domu na ten niby ochronny.

    Też racja. Dzięki.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2022-10-19 22:39:50
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-10-19 o 20:23, Adam pisze:

    > Dzięki.
    > Też tak myślałem - zielona = zasilanie na wejściu
    > czerwona = puszczenie napięcia na zewnątrz do gniazdka.
    żółta- ostrzeżenie że jest napięcie,
    czerwona -alarm.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2022-10-19 23:24:26
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 19 Oct 2022 22:39:50 +0200, Janusz napisał(a):

    > żółta- ostrzeżenie że jest napięcie,
    > czerwona -alarm.

    Też godne zastanowienia się.
    Ewentualnie można pójść w mniej typowe, np biała i niebieska, ale wolę
    bardziej tradycyjnie. Może oprócz neona, bo słabo widać.
    Zresztą to i tak będzie tylko dla mnie i dla brata, i tak nakleję opisy.

    Jeszcze tylko muszę sobie przypomnieć, jak się liczy opornik dla LED.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2022-10-19 23:54:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Też godne zastanowienia się.
    > Ewentualnie można pójść w mniej typowe, np biała i niebieska,
    > ale wolę bardziej tradycyjnie.

    Byle nie dwukolorowe. Trzeba pamiętać o tym, że przeszło 5% mężczyzn
    to daltoniści. Mam takiego jednego znajomego, zupełnie nie rozróżnia
    kolorów, pracuje ze sprzętem telekomunikacyjnym. Jak się pojawiła moda,
    że ta sama lampka w routerze czy innym sprzęcie może świecić na czerwono
    albo na zielono, klął jak szewc na producentów tych urządzeń. W końcu
    sprawił sobie dwie kolorowe szybki, wszędzie z nimi chodził, przykładał
    na zmianę do świecących ledów i w ten sposób rozpoznawał kolor światła.
    To niesamowite, że za projektowanie elektroniki biorą się ludzie całkiem
    pozbawieni wyobraźni.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2022-10-20 07:12:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 19 Oct 2022 23:54:27 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > To niesamowite, że za projektowanie elektroniki biorą się ludzie
    > całkiem
    > pozbawieni wyobraźni.

    I co, kosztem 5% freaków mają pozbawiać reszcie 95% kolorowych
    światełek?

    --
    Marek

  • 8. Data: 2022-10-20 10:30:15
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Byle nie dwukolorowe. Trzeba pamiętać o tym, że przeszło 5% mężczyzn
    > to daltoniści. Mam takiego jednego znajomego, zupełnie nie rozróżnia
    > kolorów, pracuje ze sprzętem telekomunikacyjnym. Jak się pojawiła moda,

    Mam gdzieś w domu niezłą książkę, dotyczącą m.in. retuszu barwnego w
    fotografii. Co ciekawe, pisał tę książkę daltonista. On też robił
    retusze, opierając się na porównaniach i wykresach barw. Pracuje
    zawodowo jako grafik.

> [...]
    > na zmianę do świecących ledów i w ten sposób rozpoznawał kolor światła.
    > To niesamowite, że za projektowanie elektroniki biorą się ludzie całkiem

    Miewałem w rękach routery, które miały dwu- lub wielo-kolorowe LEDy.
    No i niestety, kolor świecenia często się mijał z opisem.
    W opisach było np. zółte lub czerwone, a ten diabelski wynalazek świecił
    na bursztynowo czy seledynowo. I bądź tu mądry, o co mu chodzi, albo jak
    jakiś Chińczyk widzi kolory.

    Natomiast w temacie mojego odłącznika i kontrolek:
    Znalazłem ciekawy wynalazek. Można to znaleźć (głównie na Allegro) pod
    nazwą "KONTROLKA 230V 400V woltomierz amperomierz LED".
    Dam takiego dziada, podpinając mu woltomierz na wejście i dzięki temu
    jeśli świeci, to znaczy, że rozłącznik jest pod zasilaniem.
    Na wyjściu będzie zwykła kontrolka.
    Przy okazji będę widział pobór prądu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2022-10-20 10:56:30
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 19.10.2022 o 20:23, Adam pisze:
    > Dnia Wed, 19 Oct 2022 18:02:48 +0100, PiteR napisał(a):
    [...]
    > Też racja. Dzięki.

    Możesz też przy gniazdku wrąbać w ziemię półtora metra pręta
    zbrojeniowego i zrobić z tego zero ochronne. Uziom będzie raczej
    gówniany, ale do wyłącznika różnicowoprądowego wystarczy.

    Paweł

  • 10. Data: 2022-10-20 11:10:30
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 20 Oct 2022 10:56:30 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

> [...]
    > zbrojeniowego i zrobić z tego zero ochronne. Uziom będzie raczej
    > gówniany, ale do wyłącznika różnicowoprądowego wystarczy.

    Tak, jak wcześniej pisałem, jest w budynku instalacja dwuprzewodowa TN-C.
    Różnicówek więc nie ma.

    Po liczniku główne zabepieczenie to 3x64A albo 3x128A - teraz nie pamiętam.
    W każdym razie chodziło na raz sporo sprzętu: hydrofory, duża betoniarka,
    duża spawarka, piła mechaniczna, frezarka, piły do drewna itd. Najmniejsze
    silniki to było ok, 2,8kW (trójfazowe).
    Na gniazdko zewnętrzne będzie szło tylko 16A/B - to wystarczy w zupełności.
    Natomiast dodatkowego uziomu w tym przypadku robił nie będę, bo blisko jest
    zwód piorunochronu. Mógłbym niechcący bardziej zaszkodzić, niż pomóc.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam