  • 1. Data: 2015-10-19 12:24:19
    Temat: Sterowanie pompy triakiem
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Hej,

    Jest pompa do oczka wodnego ok. 200W. Ona ma duży elektromagnes, który
    przyciąga i puszcza stalową kotwicę z częstotliwością 50 Hz (czyli nie
    ma elementów iskrzących, nie jest to silnik komutatorowy). Chciałbym tą
    pompę włączać i wyłączać triakiem.

    Pierwsze pytanie - wiem że nie należy włączać obciążeń indukcyjnych w
    zerze. Należy to robić w szczycie? To nie problem, bo układ sterujący
    i tak będzie miał informację o aktualnej fazie zasilania, po prostu chcę
    się upewnić.

    Drugie pytanie - czy jeżeli użyję triaka BTA16/600BW (snubberless), to
    naprawdę nie muszę stosować gasików ani żadnych innych obwodów
    przeciwprzepięciowych do ubicia szpilki przy rozłączaniu? Taki triak
    będzie w stanie wziąć to na siebie przy tej mocy pompy?

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2015-10-19 13:14:01
    Temat: Re: Sterowanie pompy triakiem
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Gof wrote:

> [...]
    > zerze. Należy to robić w szczycie? To nie problem, bo układ sterujący
    > i tak będzie miał informację o aktualnej fazie zasilania, po prostu chcę

    Tylko problem, że triaka nie wyłączysz w szczycie. Tj. on się
    zasadniczo wyłączy w zerze prądu, z zasady działania, ale zero
    prądu wcale nie musi być w maksimum napięcia. Ten elektromagnes
    nie jest indukcyjnością idealną i prąd płynący przez składową
    rezystancyjną może Ci z powodzeniem podtrzymać triak. Niespecjalnie
    więc będziesz wiedział, czy rzeczywiście wyłączyłeś pompę. IMHO
    zapomnij o triaku i zastosuj dwa przeciwbieżne MOSFETy sterowane
    np. VOM1271, albo w ogóle użyj gotowego SSR.

    Niezależnie czego użyjesz, zabezpiecz się przed napięciem samoindukcji.
    Tu nie wiem, co doradzić, bo transili na 230V chyba nie ma, a warystory
    się zużywają.

    > Drugie pytanie - czy jeżeli użyję triaka BTA16/600BW (snubberless), to
    > naprawdę nie muszę stosować gasików ani żadnych innych obwodów
    > przeciwprzepięciowych do ubicia szpilki przy rozłączaniu?

    Z praktyki powiem Ci, że u mnie szpilki potrafią triak *włączyć*.
    Oświetlenie mam sterowane triakami i dopóki nie miałem filtru
    sieciowego, to migałem lampą w pokoju np. odkurzaczem albo szlifierką
    kątową. Zapomnij o triakach, to elementy z poprzedniej epoki.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 3. Data: 2015-10-19 14:12:36
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Piotr Wyderski pisze:

    > Tylko problem, że triaka nie wyłączysz w szczycie. Tj. on się
    > zasadniczo wyłączy w zerze prądu, z zasady działania, ale zero

    Prądu? A nie napięcia?

    [..]

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 4. Data: 2015-10-19 14:43:52
    Od: Michał Czarkowski <m...@p...onet.pl>

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Triak

  • 5. Data: 2015-10-19 14:48:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Gof,

> [...]
    > pompę włączać i wyłączać triakiem.
    > Pierwsze pytanie - wiem że nie należy włączać obciążeń indukcyjnych w

    Tak.

> [...]
    > przeciwprzepięciowych do ubicia szpilki przy rozłączaniu? Taki triak
    > będzie w stanie wziąć to na siebie przy tej mocy pompy?

    Rozłączenie następuje w zerze prądu i teoretycznie nie wymaga to
    snubbera. Ale ja teorii w tej kwestii nie do końca ufam i dałbym
    jednak RC.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2015-10-19 14:52:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

> [...]
    > zapomnij o triaku i zastosuj dwa przeciwbieżne MOSFETy sterowane
    > np. VOM1271, albo w ogóle użyj gotowego SSR.

    Przesadzasz. Bez względu na to, jak bardzo złożoną impedancję
    przedstawia obciążenie, to zawsze wystąpią przy zasilaniu napięciem
    przemiennym zera prądu. I triak się w tych zerach wyłączy bez
    problemu. Napięcie wyłączenia nie ma znaczenie.
    Napięcie włączenia jest o tyle krytyczne, że dla stosunkowo dużej
    indukcyjności cewki próba włączenia w zerze będzie oznacza saturację
    rdzenia i bardzo duży prąd udarowy, który trwa znacznie dłużej niż
    udar prądowy z pojemności pasożytniczych.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2015-10-19 15:01:09
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Przesadzasz. Bez względu na to, jak bardzo złożoną impedancję
    > przedstawia obciążenie, to zawsze wystąpią przy zasilaniu napięciem
    > przemiennym zera prądu.

    No wystąpią. Tylko nie za bardzo wiesz, kiedy. Zarówno z powodu
    dziwnej impedancji, jak i odkształconego zasilania. Nad MOSFETami
    masz znacznie większa kontrole, niż nad triakiem, a SSR je zawierające
    są stosunkowo tanie. To po co się męczyć?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2015-10-19 16:29:55
    Od: s...@g...com

    użytkownik Piotr Wyderski napisał:
    > Zapomnij o triakach, to elementy z poprzedniej epoki.
    >
    > Pozdrawiam, Piotr

    W takim razie dlaczego w markowym sprzęcie siedzą fazowe regulatory
    obrotów na triakach, w takim odkurzaczu 2kW, coś nas czarujesz.

    Przypominam tylko:
    educypedia.karadimov.info/library/an1003.pdf

    plus jakieś zabezpieczenie na wejście, dławik i transil
    380-420V, super zabezpieczenia idą tam gdzie jest potrzeba,
    w sprzęcie domowym jest po taniości.

  • 9. Data: 2015-10-19 16:45:33
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

> [...]
    > przemiennym zera prądu. I triak się w tych zerach wyłączy bez
    > problemu. Napięcie wyłączenia nie ma znaczenie.

    Nie do końca. Popatrz na datasheeta triaka BTA16 z indeksem B:
    (dV/dt)c Tj = 125°C 10 V/?s
    Jeśli narost napięcia po przejściu prądu przez zero będzie większy niż
    ta wartość, to nośniki nie zdążą zrekombinować i triak nie wyłączy się
    (czy też włączy się ponownie, z punktu widzenia użytkownika nie ma to
    znaczenia). A 10V/us to wcale nie tak dużo.
    Dwie uwagi:
    Istnieją triaki "high commutation", na przykład BTA216.
    Indeks "c", od "commutation" oznacza parametr przy wyłączaniu struktury.

    Pozdrawiam,
    P.P.

  • 10. Data: 2015-10-19 16:47:42
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    [...]
    > Rozłączenie następuje w zerze prądu i teoretycznie nie wymaga to
    > snubbera. Ale ja teorii w tej kwestii nie do końca ufam i dałbym
    > jednak RC.

    I tu się w pełni zgadzam :-)

    P.P.