  • 1. Data: 2015-10-19 11:52:15
    Temat: Max napięcie zaporowe tranzystora bipolarnego
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Hej,

    Może pytanie głupie, ale mówią że nie ma głupich pytań (tylko głupi
    ludzie), a ja nigdzie nie mogę tego znaleźć...

    Mamy tranzystor bipolarny, np. BC807 (PNP). Datasheet podaje maksymalne
    napięcie przy otwartej bazie w kierunku przewodzenia (Uce) -45V i spadek
    przy nasyceniu, również w kierunku przewodzenia (Ucesat). A co z napięciem
    w kierunku zaporowym? Jakie jest maksymalne napięcie zaporowe (niezależnie
    od stanu bazy), przy którym tranzystora jeszcze nie przebije?

    Nie mogę tego znaleźć w datasheecie...
    http://www.nxp.com/documents/data_sheet/BC807_BC807W
    _BC327.pdf

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2015-10-19 12:24:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gof" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >(niezależnie
    >od stanu bazy), przy którym tranzystora jeszcze nie przebije?

    Czyli co - praca inwersyjna ?
    Rzadko tak sie uzywa, to i rzadko parametry podaja.

    Natomiast .. dla BC108/178 to bylo ok 9V, i podejrzewam, ze tu jest
    podobnie.

    J.

  • 3. Data: 2015-10-19 12:28:44
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Gof" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > w kierunku zaporowym? Jakie jest maksymalne napięcie zaporowe (niezależnie
    > od stanu bazy), przy którym tranzystora jeszcze nie przebije?

    Stosowało się kiedyś odwrotnie wpięty tranzystor jako zenerkę. To były
    napięcia rzędu 9V.
    P.G.

  • 4. Data: 2015-10-19 20:47:28
    Od: c...@g...com

    Oczywiście że się podaje: Ueb0. Rozpatrz sobie tranzystor jako dwie diody i zobacz
    która jak jest spolaryzowana.

  • 5. Data: 2015-10-20 10:42:26
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Stosowało się kiedyś odwrotnie wpięty tranzystor jako zenerkę. To były
    > napięcia rzędu 9V.

    Czyli go nie przebija (nie uszkadza), o ile nie popłynie za wysoki prąd,
    tylko po prostu zaczyna przewodzić jak zenerka... ok, tak może być, dzięki
    :)

  • 6. Data: 2015-10-20 12:23:22
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Gof wrote:

    > Czyli go nie przebija (nie uszkadza), o ile nie popłynie za wysoki prąd,
    > tylko po prostu zaczyna przewodzić jak zenerka... ok, tak może być, dzięki

    Jeszcze większa ciekawostka jest taka, że jak emiter podłączysz do masy,
    a bazę do takiego potencjału dodatniego, by złącze PN zaczęło zenerować,
    to na kolektorze dostaniesz niewielkie napięcie *ujemne*. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2015-10-20 12:27:06
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Wyderski wrote:

    > Jeszcze większa ciekawostka jest taka, że jak emiter podłączysz do masy,
    > a bazę do takiego potencjału dodatniego, by złącze PN zaczęło zenerować,
    > to na kolektorze dostaniesz niewielkie napięcie *ujemne*. :-)

    Argh! Baza do masy, emiter zasilasz. Niespecjalnie wiadomo, jaki jest
    tego mechanizm. :-)

    Pozdrawiam, Piotr