  • 11. Data: 2009-12-30 14:35:00
    Temat: Re: Strojenie kanałów OTAKE COLOR 7090VT
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:hhfckj$sdo$1@news.onet.pl...
    > Jakie klawisze masz przy telewizorze?

    Na samym TV są tylko:
    ON/OFF
    Volume (+/-)
    Program (+/-)
    Fine Tuning (+/-)
    i przełącznik S-Video/coś innego.

    Wszystko robi się tylko i wyłącznie z pilota.

    > Skoro naciskasz preset i search potem i coś znajduje to wszystko wyglada
    > OK.
    > Oczywiście skoro kablówka, to co chwilę masz jakiś kanał. Przecież skan
    > jest po kolei po paśmie. Pewnie wtedy miga numer kanału i możesz go
    > zmienić z pilota lub chanel +/- no i na koniec pewnie jakieś store/memo.

    Opiszę jak to u mnie działa (w opisie kanał oznacza te numerki 0..99, a
    częstotliwość to faktyczny kanał TV):
    Wybieram program 1 (pod 1-ką mam TVP1 w kablu na 199,25MHz (K09)).
    Programowi 1 jest przypisany kanał (nie telewizyjny) nr 88.
    Wchodzę w Preset (na ekranie widzę 1-kę, a pod nią 88).
    Naciskam Search - leci od 88 do 99 i potem od 0 dalej zatrzymując się na
    tych na których coś jest.
    Tyle, że po drodze trafia np. na 6, 17, 76, 86, 92 wszystkie ustawione na
    183,25MHz (K07), 7, 77, 87, 93 wszystkie ustawione na 191,25MHz itd. Na
    wielu nic nie odbiera, na wielu jest to samo.
    Skutek jest taki że tą metodą mogę wybrać tylko 22 różne działające kanały.
    Możliwe, że głowica nie wszystko może, ale wśród odbieranych są np. S09 i
    S11, a S10 nie ma (a sygnał jest na nich wszystkich).

    Dlatego przypuszczam, że istnieje jakaś metoda przestrojenia np. któregoś z
    tych 6, 17, 76, 86, 92 na inną częstotliwość, lub jakaś metoda, aby on sobie
    sam wyszukał wszystko co widzi i jakoś tam (wszystko mi jedno jak)
    poprzypisywał do tych 0..99.
    No i o tą metodę pytam. Dalej już sobie poradzę.

    Poza tematem:
    Inna ciekawa właściwość tego TV to ta, że S01 (111,25MHz) można odebrać
    tylko na dziewiczych programach - którym nigdy nie przestawiono kanału z 0
    na coś innego. Jak przestawię na 1, a potem na 0 to już nie widzi tego S01 i
    Fine Tuning nic nie da. Dziwne to ale prawdziwe. Dlatego, mimo, że mogę
    ustawić tylko 22 programy, Discowery które akurat mam na S01 odbieram na
    programie 33 (wszystkie wcześniejsze były kiedyś ruszane).

    P.G.

  • 12. Data: 2009-12-30 16:38:43
    Od: "Remek" <b...@t...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał:

    > potrzebowałem nazwać jeszcze warstwę pośrednią i dlatego użyłem do niej
    > słowa kanały zostawiając słowo częstotliwości dla kanałów TV.

    Co za bzdury. Jaką warstwę pośrednią???

    > Ja to widzę tak:
    > 1. Przy normalnym użytkowaniu wybiera się jeden z 50 programów do
    > oglądania.
    > 2. Druga warstwa to 100 kanałów.
    > 3. Do każdego z 50 programów można przypisać jeden z tych 100 kanałów.

    > Aby było jasne, że przez Kanał rozumiem jeden z tych 100 zaprogramowanych
    > (na jakieś częstotliwości) kanałów.

    > Przy takim nazewnictwie należy wprowadzić określenie na to co ja nazwałem
    > kanałami - przyjmijmy słowo Numerki.

    Nie ma co przyjmować, czy wymyślać swojego nazewnictwa. Fachowcy już to
    wymyślili i nazwali. W związku z tym proponuję stosować znany, wspólny
    język. Inaczej nie ma możliwości porozumienia.

    > Nie sądzę, abym cokolwiek wyjaśnił więcej niż za pierwszym razem.

    Też tak sądzę. Szczególnie, że usiłujesz się mądrować, zamiast wykazać chęć
    zrozumienia czegokolwiek. 30 lat naprawiałem telewizory i coś niecoś o nich
    wiem, ale skoro Ty wiesz lepiej, to radź sobie sam.

    Remek

  • 13. Data: 2009-12-30 20:13:00
    Od: Wmak <w...@g...pl>

    Spróbuj zapytać na forum Elektroda, np w dziale dla początkujących:
    http://tinyurl.com/ylsldvn
    W archiwum Elektrody nie ma instrukcji do tego telewizora ale może
    ktoś ją ma albo pamięta procedurę.
    Może będziesz się musiał zarejestrować (nie pamiętam regulaminu) -
    spróbuj, może ktoś na forum albo prywatnie odpisze.

  • 14. Data: 2009-12-31 07:41:29
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Remek" <b...@t...pl> napisał w wiadomości
    > Nie ma co przyjmować, czy wymyślać swojego nazewnictwa. Fachowcy już to
    > wymyślili i nazwali. W związku z tym proponuję stosować znany, wspólny
    > język. Inaczej nie ma możliwości porozumienia.

    Prawda, tylko, co ma zrobić człowiek (nie fachowiec TV), który chce się
    zapytać, a nie zna fachowej nazwy na te numerki 0...99 w odróźnieniu od tych
    0...49.
    Wydało mi się że wyraźne zdefiniowanie jak co nazywam jest lepszym
    rozwiązaniem od tworzenia wątku w celu dowiedzenia sią jaka jest fachowa
    nazwa na te numery 0...99 (szczerze mówiąc to w ogóle nie przyszło mi do
    glowy tworzenie takiego wątku, ani szukanie tego terminu przez google).
    A że kanały TV można też jednoznacznie określić częstotliwościami, a ten
    telewizor jak uruchomi się przeszukiwanie to przeszukuje te 0...99 więc nie
    widziałem (i nadal nie widzę) nic aż tak zdrożnego w nazwaniu ich kanałami.

    > Też tak sądzę. Szczególnie, że usiłujesz się mądrować,

    Czy ja wiem, czy mądrkować. Z Twojej odpowiedzi wyraźnie wynikało, że muszę
    jakoś inaczej ponazywać to co nazwałem kanałami aby mieć szansę na bardziej
    rzeczową odpowiedź.
    Więc to zrobiłem. Wyraziłem jedynie wątpliwość, czy faktycznie jest to aż
    tak ważne, i czy wnosi cokolwiek do meritum mojego pytania.

    > zamiast wykazać chęć zrozumienia czegokolwiek.

    Czego konkretnie nie chcę zrozumieć ?

    > 30 lat naprawiałem telewizory i coś niecoś o nich wiem, ale skoro Ty
    > wiesz lepiej, to radź sobie sam.

    Skąd wniosek, że wiem lepiej. Z faktu, że pytam wynika wręcz coś dokładnie
    odwrotnego.

    Może jednak byś zdradził tę fachową nazwę na to, co ja nazwałem warstwą
    pośrednią (nieopatrznie używając też nazwy kanały, a potem numerki).
    Przypuszczam, że nie jestem jedyną osobą, która nie zna tej nazwy.

    Rozumiem, że na uzyskanie od Ciebie informacji, jak można te moje kanały
    poprzestrajać na inne częstotliwości nie mam co liczyć.

    P.G.

  • 15. Data: 2009-12-31 07:49:27
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > A próbowałeś naciskać po 2 naraz, przytrzymywać któryś dłużej??

    Teraz już mogę powiedzieć, że próbowałem i nic.

    Kombinowałem chyba ze wszystkimi klawiszami, które podejrzewam o związek z
    przestrajaniem.
    Pojedynczo - długo i podwójnie krótko i długo.
    Nie próbowałem z tymi do regulacji głośności, kontrastu, nasycenia, obsługi
    telegazety i numerami 0...9.
    P.G.

  • 16. Data: 2009-12-31 23:33:27
    Od: "Remek" <b...@t...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał:

    > Prawda, tylko, co ma zrobić człowiek (nie fachowiec TV), który chce się
    > zapytać, a nie zna fachowej nazwy na te numerki 0...99 w odróźnieniu od
    > tych 0...49.

    Czytać i starać sie zrozumieć.

> [...]
    > telewizor jak uruchomi się przeszukiwanie to przeszukuje te 0...99 więc
    > nie widziałem (i nadal nie widzę) nic aż tak zdrożnego w nazwaniu ich

    Prawda. Wydawało Ci się, że definiowanie swojego nazewnictwa jest dobrym
    rozwiązaniem. Tylko wytłumacz mi skąd ja mam widzieć co masz pod tymi
    nazwami i o co naprawdę chodzi?

    > szukanie tego terminu przez google

    A to bardzo dobre rozwiązanie. Nie widzę innej możliwości jak jednolite
    przyjęte nazewnictwo. Jeśli przestaniesz upierać sie przy tworzeniu własnej
    teorii odbioru TV i spróbujesz zrozumieć co Ci piszą fachowcy, to może cos z
    tego będzie.

    > Więc to zrobiłem. Wyraziłem jedynie wątpliwość, czy faktycznie jest to aż
    > tak ważne, i czy wnosi cokolwiek do meritum mojego pytania.

    Jest ważne, aby używać wspólnego języka.

    > Może jednak byś zdradził tę fachową nazwę na to, co ja nazwałem warstwą
    > pośrednią (nieopatrznie używając też nazwy kanały, a potem numerki).
    > Przypuszczam, że nie jestem jedyną osobą, która nie zna tej nazwy.

    Nie wiem ani w ząb co to za warstwa posrednia. Podejrzewam, że moze chodzić
    o numer kanału, który jest wyświetlany po wybraniu opcji programowania, ale
    to tylko domysły.

    > Rozumiem, że na uzyskanie od Ciebie informacji, jak można te moje kanały
    > poprzestrajać na inne częstotliwości nie mam co liczyć.

    Kanały - umowny podział zakresu częstotliwości przyznanemu telewizji.
    Program - w tym przypadku oznacza pozycję programatora w odbiorniku.

    Kanał możesz przyporządkować/zapisać pod odpowiednia pozycją w pamięci
    programatora.

    Wydaje się, że nie uzyskasz odbioru wszystkich kanałów jeśli Twoja kablówka
    nadaje również w paśmie S, ponieważ ten model TV nie ma tego pasma
    (hyperband).

    Pisz coś więcej (łopatologicznie) co po kolei robisz i co masz na
    wyświetlaczu.

    Remek

  • 17. Data: 2010-01-02 13:10:10
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Pisz coś więcej (łopatologicznie) co po kolei robisz i co masz na
    > wyświetlaczu.

    Telewizor nie ma wyświetlacza. Po wybraniu programu jego numer jest
    wyświetlany przez chwilę w prawym górnym rogu ekranu.

    Poniżej kopia fragmentu z mojego posta z 30.12.
    Zgodnie z sugestią zmieniam używane tam pojęcie kanał na pozycja pamięci:
    ---- zmodyfikowany cytat --------------
    Opiszę jak to u mnie działa (w opisie pozycja pamięci oznacza te numerki
    0..99):
    Wybieram program 1 (pod 1-ką mam TVP1 w kablu na 199,25MHz (K09)).
    Programowi 1 jest przypisana pozycja pamięci nr 88.
[...]

    poprzypisywał do tych 0..99 pozycji pamięci.
    No i o tą metodę pytam. Dalej już sobie poradzę.
    ----------- koniec cytatu -----------------

    Zgodnie z sugestią Konop-a próbowałem naciskać poszczególne klawisze dłużej
    lub po dwa na raz i po dwa dłużej i nic mi się nie udało (ale to jeszcze nie
    koniec prób - baterie w pilocie słabe i długie przyciskanie mogło nie być
    widziane przez TV).
    Dziś zrobię pilotowi operację (obudowa składa się obecnie z 5 kawałków
    wszystko zaklejone taśmą) i jeszcze raz spróbuję.

    Moje przypuszczenie, że powinno się jakoś dać inne kanały przypisać do
    pozycji pamięci bierze się z 2 przesłanek:
    - występowanie tego samego kanału w wielu pozycjach pamięci.
    - brak kanałów leżących bezpośrednio między innymi (brak S10, gdy jest S09 i
    S11).
    Gdyby nie to uznałbym, że przeszukiwanie po pozycjach pamięci wyczerpuje
    możliwości tego TV.

    Wg schematu scalak opisany jako pamięć ma 10 nóg - w moim pojęciu jest to
    nietypowe (nie pamiętam, abyśmy do picco-GALa wkładali jakiś EEPROM inny niż
    8 lub 14 nóg).
    Gdyby:
    - był w podstawce (nie wiem, nigdy go nie szukałem),
    - dane katalogowe były gdzieś dostępne (można by też próbować podejrzeć
    komunikację).
    - zawartość nie była jakoś zawile utajniona,
    wiedząc jaki kanał gdzie jest miałbym szansę zrobić tam swój porządek.

    Ale to są działania w ramach głupiego "uparłem się" nie mające za wiele
    wspólnego z rozsądkiem.

    P.G.

  • 18. Data: 2010-01-03 01:54:45
    Od: "Remek" <b...@t...pl>

> [...]

    > Wchodzę w Preset (na ekranie widzę 1-kę, a pod nią 88).
    > Naciskam Search - leci od 88 do 99 i potem od 0 dalej zatrzymując się na

    Do tej pory rozumiem, że przeszukiwanie dotyczy zaprogramowanych pozycji? A
    chodzi o to, aby na konkretnej pozycji programatora zmienić odbierany kanał?
    Czy dobrze zrozumiałem?

    Remek

> [...]
    > Możliwe, że głowica nie wszystko może, ale wśród odbieranych są np. S09 i
    > S11, a S10 nie ma (a sygnał jest na nich wszystkich).

    Masz może dane kablówki? Kanały/częstototliwości. Powoli dochodzimy do
    sedna. Może coś z tego będzie.

    Remek

  • 19. Data: 2010-01-04 11:14:34
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Do tej pory rozumiem, że przeszukiwanie dotyczy zaprogramowanych pozycji?
    > A chodzi o to, aby na konkretnej pozycji programatora zmienić odbierany
    > kanał? Czy dobrze zrozumiałem?

    Jeśli pod pozycją programatora rozumiesz to samo co pozycja pamięci w TV to
    tak, od samego początku o to chodzi.
    W drugim TV jaki mam przyciskami Tuning i Fine Tuning przestraja się
    bezpośrednio odbieraną częstotliwość dla danego programu (0..49) (nie ma tam
    tej pośredniej warstwy ponumerowanych pozycji pamięci). Gdyby do tego
    drugiego TV użyć określenia pozycja programatora rozumiałbym to jako to samo
    co numer programu - dlatego zacząłem ten akapit od "Jeśli".

    > Masz może dane kablówki? Kanały/częstototliwości. Powoli dochodzimy do
    > sedna. Może coś z tego będzie.

    Tak, choć nie rozumiem dlaczego jest to istotne. Chodzi tylko o to, aby
    zmusić TV do przeszukiwania pasma, lub zacząć przestrajać (szerzej niż Fine
    Tuning) którąś z pozycji.

    Dane są tu:
    http://www.asm.gdansk.pl/?action=komunikaty

    Pilotowi wstawiłem nowe baterie i kilkanaście minut próbowałem wciskać
    wszystko co mi się wydawało jako możliwa kombinacja rozpoczynająca
    przeszukiwanie pasma - bez skutku.
    Jestem coraz bliższy decyzji o rozwiązaniu problemu metodą "przez
    zaniechanie".
    P.G.

  • 20. Data: 2010-01-04 14:57:39
    Od: Wmak <w...@g...pl>

    On 4 Sty, 12:14, Piotr Gałka <p...@C...pl> wrote:

    Zadam pytanie pomocnicze:
    Czy pamiętasz, gdzie ten telewizor był kupowany - w polskim sklepie
    czy import z zachodu?
    Można poznać po bebechach, jeśli masz wiedzę - czy układ fonii wygląda
    na oryginalny, na płycie głównej, czy są jakieś przeróbki - np
    dodatkowa płyteczka z konwerterem foni z 6.5 na 5.5 MHz.
    W latach 80-tych trafił do mnie do przestrojenia jakiś Otake lub Orion
    z Niemiec.
    Fonię przestroiłem ale okazało się, że telewizor odbiera tylko na
    kanałach UHF a na VHF nie daje się dostroić do polskiego rastra
    kanałów.
    W procesorze od syntezy miał na sztywno w ROMie wpisane zachodnie
    częstotliwości kanałów (tylko kanały VHF 2-12, UHF 21-69, (zgodny z
    zachodnią i naszą normą) i trochę kanałów kablowych - S20 w zachodnim
    rastrze.
    Fine tuning działał w bardzo wąskim zakresie rzędu 125kHz.
    Dopytałem w autoryzowanym serwisie - ten sam model na Polskę miał
    montowany inny procesor - z polskim układem kanałów 1-12 i 21-69, bez
    kablówki.
    Za "polski" procesor chcieli jakąś astronomiczną cenę więc telewizor
    poszedł do znajomych właściciela gdzie kablówka Porion nadawała "po
    zachodniemu" a gdy zmuszono ją do przejścia na polskie normy znów
    telewizor przestał poprawnie działać.
    Klient dokupił magnetowid z pełnym zakresem i używał go jako tunera,
    później kontakt straciłem, sprzęt prawdopodobnie wylądował w śmietniku.