  • 1. Data: 2019-04-29 12:41:46
    Temat: Świetlówki T5 4W a TC-SEL, zamienność stateczników, świetlówka-"żarówka" kompaktowa 5W
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Czy stateczniki do "Zawijanych" świetlówek z rodziny TC-xx
    Czyli np takich rur
    https://www.schrack.pl/sklep/swietlowka-kompaktowa-t
    c-sel-11w-840-2g7-li5v020181.html
    mogą być stosowane zamiennie ze statecznikami do zwykłych prostych rurek T5?

    Czyli np czy do zwykłej prostej rurki T5 4W zmiast typowe statecznika
    np.
    https://allegro.pl/oferta/statecznik-elektroniczny-1
    x4w-1x6w-1x8w-1x13w-1x16-7237842935

    Można wsadzić np. taki:
    https://allegro.pl/oferta/statecznik-elektroniczny-t
    ridonic-pc-basic-4-16w-7758322614 ?

    Jeżeli założymy, że moc obsługiwanych rurek przez rozważany zamiennik jest
    podobna jak w stateczniku dedykowany dla danego typu rur.
    Czy raczej powstaje problem rodzaju, że np rury TC-SEL przy tej samej mocy
    mają inne parametry napięciowo-prądowe niż rury T5, iloczyn U x I się zgadza
    dla obu, a np. jedna z odmian tych rur pracuje przy prądzie 2x większym a
    odkłada się na niej 2x mniejsze napięcie. Stąd w pewnych okolicznościach
    rura dana będzie prędzej zabijana (?).

    Czy są jakieś przeciwskazania aby ze świetlówki kompaktowej, np. takiej
    https://image.ceneostatic.pl/data/products/12260537/
    f-osram-5w-25w-e14-duluxstar-mini-twist-400832133463
    3.jpg
    o mocy 5W wydłubać elektronikę-statecznik i zasilić nim świetlówkę 4W T5?
    Nadwyżka mocy 1W będzie jakimś problemem? W sumie typowe stateczniki
    dedykowane do T5 obsługują bez zmian w układzie wachlarz mocy 4-13W (nawet
    do 16W).
    Płyteczkę taką można mieć za kilka zł, a statecznik dedykowany elektroniczny
    za 40zł, stąd pytanie, bo taniej wychodzi wydłubać ze świetlówki
    kompaktowej.

  • 2. Data: 2019-04-29 12:54:10
    Od: ń <k...@t...sie>

    Można, rozwiązanie niezwykle popularne od lat wśród akwarystów robiących sobie
    pokrywy i oświetlenie do zbiorników, gdy stateczniki
    elektroniczne były drogie (i jak widać nadal są drogie).

  • 3. Data: 2019-04-29 18:39:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup
> [...]
    tc-sel-11w-840-2g7-li5v020181.html
    >mogą być stosowane zamiennie ze statecznikami do zwykłych prostych

    Nie pomoge, bo ja sie nawet nie potrafie doczytac, czemu T5 musza miec
    stateczniki elektroniczne ...
    ale jesli ktos robi specjalne stateczniki do TC, to moze one sa
    specjalne ? :-)

> [...]

    >Jeżeli założymy, że moc obsługiwanych rurek przez rozważany zamiennik
    >jest podobna jak w stateczniku dedykowany dla danego typu rur.

    Tylko jakiej - skoro one sa 4 do 16W ?
    Jak on w ogole rozpoznaje moc rury ... a moze nie rozpoznaje, tylko
    jakos sprytnie dobrana ch-ka pradowo-napieciowa, ze pasuje do
    wszystkich ?

    I patrzac na parametry - sa nieco inne dla tych TC jak dla T5.
    Moze to powoduje, ze sie nie bardzo nadaja ?

> [...]
    >prądzie 2x większym a odkłada się na niej 2x mniejsze napięcie. Stąd
    >w pewnych okolicznościach rura dana będzie prędzej zabijana (?).

    Ja raczej widze 10% roznicy, ale byc moze z tym automatycznym doborem
    mocy wyjdzie i 2x

    J.

  • 4. Data: 2019-04-29 20:18:08
    Od: ń <k...@t...sie>

    Można dać układ (zapłonnik, statecznik) większej mocy, a nie warto dawać mniejszej
    mocy niż rurka.
    Jak pisałem temat rozpracowany przez akwarystów naście lat temu.