  • 1. Data: 2019-04-26 09:15:41
    Temat: Radiotelefon LTE
    Od: Marek <f...@f...com>

    Pytam tutaj bo chyba ktoś z ham radio tu bywa i mógłby mi wyjaśnić w
    czym ten wynalazek jest lepszy od telefonu? Z zawoalowanych opisów
    wynika , że to zwykły telefon GSM różniący się tym, że wykorzystuje
    połączenie IP (VoIP?) w LTE do transmisji głosu (po co??), gadać
    można wciskając przycisk nośnej (ale nie trzeba bo i tak słychać
    obie strony, sic!).
    Niestety wyczuwam BS, urządzenie kosztuje nawet 5tys a
    funkcjonalnie na oko nie różni się od telefonu.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2019-04-26 10:41:13
    Temat: Re: Radiotelefon LTE
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 26/04/2019 08:15, Marek wrote:
> [...]
    > sic!).
    > Niestety wyczuwam BS,  urządzenie kosztuje nawet 5tys  a funkcjonalnie

    W LTE nie ma bezpośredniej implementacji usług głosowych. Wszelkie
    połączenia głosowe wykonywane są przez VoIP. Jest tam też opcja PTT
    (Push to Talk), która o ile pamiętam była też w 3G ale trochę na innych
    zasadach.

    tutaj usługa dostępna w UK wraz z urządzeniami

    https://www.2cl.co.uk/products/2cl-talk/

    są też telefony konsumenckie z opcją PTT. O ile wiem to usługa jest
    relatywnie popularna w USA.

    c.

  • 3. Data: 2019-04-26 11:27:45
    Od: "HF5BS" <v...@i...pl>

    "Marek" <f...@f...com> wrote in message
> [...]
    > przycisk nośnej (ale nie trzeba bo i tak słychać obie strony, sic!).
    > Niestety wyczuwam BS, urządzenie kosztuje nawet 5tys a funkcjonalnie na

    Mam Alcatel U5, ma wbudowane VoLTE.

  • 4. Data: 2019-04-26 12:11:00
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 26-04-2019 o 09:15, Marek pisze:
> [...]
    > sic!).
    > Niestety wyczuwam BS,  urządzenie kosztuje nawet 5tys  a funkcjonalnie

    Lepsiejszość:
    - jesteś cały czas na nasłuchu, nie musisz odbierać połączenia za każdym
    razem,
    - nadawanie nie wymaga oczekiwanie na zestawienie połączenia - naciskasz
    PTT, mówisz i wszyscy z grupy Cię słyszą,
    - masz PTT i w eter idzie tylko to co chcesz powiedzieć,
    - full duplex, w czasie nadawania słyszysz innych,
    - nadawanie jednej stacji nie blokuje możliwości nadawania innej stacji,
    - zasięg globalny sieci LTE - możesz być w grupie z użytkownikami
    odległymi o dziesiątki/setki/tysiące kilometrów,
    - masz zamkniętą grupę użytkowników - akwizytorzy nie będą dzwonić i
    zawracać głowę i Twoi pracownicy nie będą dzwonić prywatnie,
    - dedykowane idiotoodporne urządzenia,
    - odpada konieczność występowania o pozwolenia radiowe, budowa masztów
    do radiotelefonów stacjonarnych, przekaźników itp.

    Gorszość:
    - zasięg lokalny sieci LTE - nie ma zasięgu (środek lasu, wnętrze hali,
    garaż podziemny), to nie pogadasz nawet z kolegą 50 metrów obok,
    - wymaga karty SIM, coś się wysypie w bazie danych u operatora i leży
    cała Twoja sieć łączności,
    - wymaga dużo infrastruktury pod zarządem zewnętrznych firm - w czasie
    klęsk żywiołowych awaria zasilania lokalnego BTS lub
    radiolinii/światłowodu wyłącza Twoją sieć łączności na danym terenie
    - urządzenia są droższe od zwykłych radiotelefonów i telefonów komórkowych,
    - nie wiem jak jest z jakością połączenia przy słabym zasięgu, w
    zwykłych radiotelefonach analogowych w zaszumionej rozmowie coś
    zrozumiesz i domyślisz się reszty, w VoIP będzie raczej "czkawka",
    - nie wiem jak jest z opóźnieniami w takich połączeniach. Czy są one
    pomijalne, czy też mogą być i kilku lub kilkunastosekundowe.

    Z tego co czytam, to wygląda to na najlepsze do tej pory połączenie
    właściwości radiotelefonów i sieci komórkowej. Brakuje tylko możliwości
    bezpośredniej łączności pomiędzy radiotelefonami w przypadku braku
    zasięgu sieci LTE.

    W latach 90-tych popularne były sieci trunkingowe analogowe. Dużo firm
    prywatnych z nich korzystało, ponieważ koszty połączeń w NMT i GSM były
    zaporowe. Po roku 2000 ceny GSM spadły i dużo firm zrezygnowało z
    trunkingu i rozdało swoim pracownikom terenowym telefony GSM.
    W GSM była też przewidziana podobna funkcjonalność radiotelefonu -
    usługa PTT. Plus GSM miał ją wdrożyć w Polsce, ale chyba ostatecznie nic
    z tego nie wyszło. Miałem Nokię z tą funkcją, ale żadna sieć nie
    wspierała wtedy tej usługi.
    Działało to na zasadzie SMS-a głosowego. Po naciśnięciu przycisku PTT
    nagrywała się wypowiedź, która była wysyłana pakietowo do członków
    grupy. Coś jak automatyczne wysyłanie MMS z ostatnim nagraniem z
    dyktafonu. Niestety czas dodarcia do odbiorców był nieustalony i
    komunikat docierał do odbiorców po sekundzie lub po kilku minutach.

    yabba

  • 5. Data: 2019-04-26 12:18:34
    Od: yabba <g...@g...com>

> [...]
    > sic!).
    > Niestety wyczuwam BS,  urządzenie kosztuje nawet 5tys  a funkcjonalnie

    Co do ceny to są i 10 razy tańsze:

    https://www.inradio.pl/sklep/radiotelefony-profesjon
    alne/2372/tyt-ip-77-detail

    yabba

  • 6. Data: 2019-04-26 12:23:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 26 Apr 2019 12:11:00 +0200, yabba
    <g...@g...com> wrote:
    > - wymaga karty SIM, coś się wysypie w bazie danych u operatora i
    > leży
    > cała Twoja sieć łączności,

    Czy to PTT wymaga specjalnego abonamentu, zwykłego typu "internet"
    czy dedykowanego apn M2M z "widzącymi" się wzajemnie IP?

    --
    Marek

  • 7. Data: 2019-04-26 14:34:10
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    A czy do tego nie wystarczy zwykły smartfon z odpowiednią aplikacją
    (różniącą się od typowego komunikatora tylko tym, że mikrofon i
    transmisja aktywuje się po naciśnięciu przycisku)? Jedyny problem to
    brak przycisku PTT ale można by go rozwiązać urządzeniem z przyciskiem
    na BT, na pewno tańszym niż 5 tysięcy.

    --
    SW3
    ----

  • 8. Data: 2019-04-26 17:22:34
    Od: "HF5BS" <v...@i...pl>

    "SW3" <s...@p...fm.invalid> wrote in message
> [...]
    >aktywuje się po naciśnięciu przycisku)? Jedyny problem to brak przycisku
    >PTT ale można by go rozwiązać urządzeniem z przyciskiem na BT, na pewno

    U siebie w telefonach mam coś takiego, jak wifi direct. Wydaje mi się, że
    stosowną apką dało by się to opędzić. Takie lokalne P2P, gdze wszystko paść
    może... tylko nie wiem, jak z wekszą grupą, niż 2 osoby. Może zasięg
    kiepawy... Ale teoretycznie, stawiając porządny router w centrum obszaru,
    można by go powiększyć. teoretycznie, nie potrzebuje to połączenia z netem.

  • 9. Data: 2019-04-26 21:17:23
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 26-04-2019 o 12:23, Marek pisze:

    > Czy to PTT wymaga specjalnego abonamentu, zwykłego typu "internet" czy
    > dedykowanego apn M2M z "widzącymi" się wzajemnie IP?

    Nie wiem, nie używałem.
    Ale można przypuszczać, że jest wymóg na posiadanie IP dla każdego
    radiotelefonu z jednej wspólnej podsieci, więc wymaga to dedykowanego APN.

    yabba

  • 10. Data: 2019-04-27 03:31:59
    Od: "HF5BS" <v...@i...pl>

    "yabba" <g...@g...com> wrote in message
    > Ale można przypuszczać, że jest wymóg na posiadanie IP dla każdego
    > radiotelefonu z jednej wspólnej podsieci, więc wymaga to dedykowanego APN.

    Ale jakby zrobić coś w stylu OpenBTS, gdzie jak potrzebujemytylko
    komunikacji wewnętrznej... Tylko tu raczej musielibyśby dostać przydział
    częstotliwości, a w BT (mały zasięg...), czy WiFi (tu już może być znacznie
    większy, zwłaszcza z zadedykowanym AP stojącym gdzieś wysoko). Za to BT, czy
    WiFi widzę bez konieczności przydzialu częstotliwości.