  • 1. Data: 2018-07-19 21:25:09
    Temat: Szybkie znalezienie zestawu branek w obwodzie
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    Knuth pisał, że jego program znalazł, 10 czy 11 bramek, mniej o jedną
    niż myślał że obwód potrzebuje.
    Ale jak widzę, problem ma wielką złożoność, już przy 4 bramkach szuka
    ponad 4 minuty w wersji release.
    Bo mam przynajmniej 5 typów - OR, NOR, AND, NAND i XOR, jedno wejście to
    4-10 możliwości + podwojenie, bo może być NOT, cała bramka to 200-400
    możliwości.
    Choć widzę, że bramki są symetryczne, to zmniejsza trochę ilości
    możliwości, ale nie tak bardzo , o połowę a nie o pierwiastek.

  • 2. Data: 2018-07-19 21:31:10
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 19.07.2018 o 21:25, Borneq pisze:
    > Knuth pisał, że jego program znalazł, 10 czy 11 bramek, mniej o jedną
    > niż myślał że obwód potrzebuje.
    > Ale jak widzę, problem ma wielką złożoność, już przy 4 bramkach szuka
    > ponad 4 minuty w wersji release.
    może inaczej:
    Convert truth tables to circuits.mp4
    https://www.youtube.com/watch?v=8sja1RXR_Iw

    tworzy dalekie od minimalnego, potem to trzeba w jakiś sposób
    zminimalizować,

  • 3. Data: 2018-07-19 22:48:33
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Thursday, July 19, 2018 at 9:25:12 PM UTC+2, Borneq wrote:
    > Knuth pisał, że jego program znalazł, 10 czy 11 bramek, mniej o jedną
    > niż myślał że obwód potrzebuje.

    To wygląda na ciekawy problem, ale post wygląda na taki ze środka dyskusji a nie z
    początku. Możesz opisać o co tu chodzi? Czego szukasz i w czym?

  • 4. Data: 2018-07-19 23:03:21
    Temat: Re: Szybkie znalezienie zestawu bramek w obwodzie
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 19.07.2018 o 22:48, Maciej Sobczak pisze:

    > To wygląda na ciekawy problem, ale post wygląda na taki ze środka dyskusji a nie z
    początku. Możesz opisać o co tu chodzi? Czego szukasz i w czym?

    Jest ciekawa rzecz: Digital Electronics Deeds
    są przykłady
    ćwiczeń:https://www.digitalelectronicsdeeds.com/lear
    ningmaterials/labtopics.html

    Jedno z nich trudne:
    https://www.digitalelectronicsdeeds.com/learningmate
    rials/LM/T015/015070_Design_Progr_Logic_Gate/Index.h
    tm

    Mam znaleźć ileś bramek, by pasowały do tabeli prawdy.
    Jak teraz widzę, najpierw tworzy się zgrubne przybliżenie - obwód który
    ma wielokrotnie więcej niż trzeba, potem przekształca się algebraicznie?

  • 5. Data: 2018-07-20 09:54:40
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Borneq <b...@a...hidden.pl> wrote:

    > Mam znaleźć ileś bramek, by pasowały do tabeli prawdy.
    > Jak teraz widzę, najpierw tworzy się zgrubne przybliżenie - obwód który
    > ma wielokrotnie więcej niż trzeba, potem przekształca się algebraicznie?

    W technikum robiliśmy to metodą Karnaugha.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_Karnaugha

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 6. Data: 2018-07-20 21:46:33
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 20.07.2018 o 09:54, Adam Wysocki pisze:
    > W technikum robiliśmy to metodą Karnaugha.
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_Karnaugha

    Dzięki za namiar, są dwie metody, to znaczy jedna odmiana tej samej do
    ręcznego a druga do maszynowego obliczenia.
    Czas wykładniczy i dokładne rozwiązanie, podstawa 3 ro zawsze nie
    kilkaset. Poza tym wzmiankowana jest metoda niedokładna heurystyczna,
    szybsza Espresso.

    Pytanie - a jak zrobić pierwsze przybliżenie, które będziemy
    optymalizować? Z tego filmiku? czyli wiele AND i OR a może odwrotnie?

  • 7. Data: 2018-07-20 23:14:46
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Mam znaleźć ileś bramek, by pasowały do tabeli prawdy.
    > Jak teraz widzę, najpierw tworzy się zgrubne przybliżenie - obwód który
    > ma wielokrotnie więcej niż trzeba, potem przekształca się algebraicznie?

    Etam. Dzisiaj po prostu użyłbym tej funkcji:

    http://reference.wolfram.com/language/ref/BooleanCon
    vert.html

    Uwaga reklama: właśnie ta funkcja jest podstawą tego narzędzia:

    http://inspirel.com/logicassistant/

    Natomiast w szkole faktycznie kazali to robić ręcznie i przy dużej ilości sygnałów
    nie było to zabawne. :-)

  • 8. Data: 2018-07-21 10:20:08
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 20.07.2018 o 23:14, Maciej Sobczak pisze:
    > http://inspirel.com/logicassistant/

    coś takiego:
    https://www.digitalelectronicsdeeds.com/learningmate
    rials/LM/T015/015070_Design_Progr_Logic_Gate/Index.h
    tm

    F1 F0 A B f
    0 0 0 0 1
    0 0 0 1 1
    0 0 1 0 1
    0 0 1 1 0

    0 1 0 0 1
    0 1 0 1 0
    0 1 1 0 0
    0 1 1 1 0

    1 0 0 0 0
    1 0 0 1 1
    1 0 1 0 1
    1 0 1 1 0

    Jakie będzie pierwsze przybliżenie?

  • 9. Data: 2018-07-21 21:33:09
    Temat: Re: Szybkie znalezienie a drugie pytanie
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 21.07.2018 o 10:20, Borneq pisze:

    > coś takiego:
    > https://www.digitalelectronicsdeeds.com/learningmate
    rials/LM/T015/015070_Design_Progr_Logic_Gate/Index.h
    tm

    Polecam książkę Tadeusz Łuba - Synteza układów logicznych.

    Jeszcze pytanie numer 1.5:
    jak dla tablicy prawdy znaleźć układ nie bramek ale tranzystorów?
    Pytanie numer 2:
    dany jest układ w postaci połączeń, jak znaleźć przedstawienie go na
    płaszczyźnie? Co podobnego do programu Graphviz gdzie jest bardzo trudny
    algorytm, ale trochę się różni, bo diagramy .dot mogą mieć ukośne linie
    a nawet łuki, przy czym preferuje się bez zmian kierunku tych linii i
    bez przecinania, natomiast w układach są linie poziome i pionowe
    zmieniające kierunek, przecinające się i jedne leżące nad drugim.

  • 10. Data: 2018-07-22 12:13:27
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 21.07.2018 o 21:33, Borneq pisze:
    > Pytanie numer 2:
    > dany jest układ w postaci połączeń, jak znaleźć przedstawienie go na
    > płaszczyźnie? Co podobnego do programu Graphviz gdzie jest bardzo trudny

    Odp 2: szukać należy "Electronic Design Automation"
    np.
    https://epdf.tips/electronic-design-automation-synth
    esis-verification-and-test-systems-on-silicon.html

    > Jeszcze pytanie numer 1.5:
    > jak dla tablicy prawdy znaleźć układ nie bramek ale tranzystorów?

    Też ciekawe, nie wiem, czy ktoś się tym zajmował, np najprostszy
    inwerter NOT ma jeden tranzystor, ale jak zastosujemy dla CMOS dla
    tranzystory, to wtedy prąd nie płynie i mamy tylko wysokie/niskie
    napięcie, co oszczędza energię.

    Bardzo podoba mi się https://www.falstad.com/circuit/
    jest tam indeks przykładów po polsku, dobrze przetłumaczony a nie za
    pomocą translatora.