  • 1. Data: 2014-03-21 12:23:40
    Temat: TN-C - odpiąć bolec?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Jest sobie blok, w którym jest mieszkanie. W mieszkaniu jest instalacja
    TN-C (dwużyłowa, ale w kuchni i łazience bolec zmostkowany z neutralnym).
    Zagrożenia - wiadomo (upalenie przewodu neutralnego, powodujące pojawienie
    się fazy na bolcu). Przez 25 lat (wtedy ten blok był wybudowany) nic
    takiego się nie stało, ale może na wypadek, gdyby w końcu miało się stać,
    warto ten bolec odpiąć w cholerę? Jak myślicie? Bo teraz chroni to przed
    przepięciem w urządzeniu, ale jest śmiertelne w przypadku uszkodzenia
    przewodu neutralnego...

    Idealnie byłoby to podpiąć do uziomu, ale nie ma tam takiej możliwości.
    Rury chyba są metalowe, ale głowy nie dam - w pionie są metalowe, ale
    gdzie idą dalej, nie mam pojęcia - da się to jakoś sprawdzić?

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2014-03-21 13:18:50
    Temat: Re: TN-C - odpiąć bolec?
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,
    Przerwy w obwodzie N i L sa pewnie tak samo prawdopodobne, przebicie do
    obudowy chyba bardziej. Kwestia dyskusyjna, czy odpinac, czy nie, pewnie
    glosy beda podzielone.

    > Idealnie byłoby to podpiąć do uziomu, ale nie ma tam takiej możliwości.

    Sprawdz, czy tablica na korytarzu nie ma uziemienia, czesto ma. Jesli
    liczniki sa w mieszkaniach, to za nimi zwykle jest szacht, ktorym da sie
    zrzucic kabel (dawniej nie uszczelniali miedzy pietrami). Czesto tez w
    piwnicy jest bednarka jako szyna wyrownawcza.

    > Rury chyba są metalowe, ale głowy nie dam - w pionie są metalowe, ale
    > gdzie idą dalej, nie mam pojęcia - da się to jakoś sprawdzić?

    Sprawdzic sie da, ale podlaczac sie do nich nie wolno. Mozna ubic
    sasiadow. Natomiast u nas okazalo sie, ze porzadna oznakowana bednarka
    uziemia wanne, co tez ochoczo wykorzystalem.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 3. Data: 2014-03-21 14:51:27
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 21.03.2014 12:23, Adam Wysocki wrote:
> [...]
    > Rury chyba są metalowe, ale głowy nie dam - w pionie są metalowe, ale
    > gdzie idą dalej, nie mam pojęcia - da się to jakoś sprawdzić?

    Nie kombinuj tylko zrób tak jak się należy - przewód PEN *DO BOLCA*, a
    dopiero potem mostek do zacisku neutralnego w gniazdku. Ewentualnie zrób
    tak jak ja sobie poradziłem (ale ja wymieniałem całę instalację),
    wszędzie położyłem przewód trójżyłowy, wszystkie bolce mam podpięte do
    ochronnego i dopiero przy liczniku mam mostek N-PE, więc mam "prawie"
    TN-C-S.
    Teraz na niektórych osiedlach przerabiają instalacje elektryczne w
    pionach na zgodne z nowymi przepisami i na to czekam - jak tylko położą
    w pionie przewód ochronny podłączony gdzieś tam w piwnicy do uziomu to
    rozepnę mostek i podłączę moje PE do prawdziwego PE.

    Jakub Rakus

  • 4. Data: 2014-03-21 15:59:35
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 21 Mar 2014 11:23:40 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

    > gdyby w końcu miało się stać,
    > warto ten bolec odpiąć w cholerę? Jak myślicie
    Nie przeżywaj. Tak jak masz kilkadziesiąt lat było OK więc z dnia na dzień
    nie stało się be. Jak będziesz remontował chatę to sobie wymienisz
    instalację.
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2014-03-21 18:11:56
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu piątek, 21 marca 2014 12:23:40 UTC+1 użytkownik Adam Wysocki napisał:
> [...]
    >

    > --
    >
    > "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"

    Zamiast kombinować jak koń pod górę sprawdź w jakim stanie jest instalacja. daje się
    to zrobić z wystarczającą dokładnością czajnikiem elektrycznym i miernikiem
    uniwersalnym za 15 złotych. Wystarczy pomiar rezystancji pętli zwarcia.

  • 6. Data: 2014-03-21 18:19:38
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu piątek, 21 marca 2014 13:18:50 UTC+1 użytkownik Pawel O'Pajak napisał:
> [...]
    >
    > ******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
    >
    > moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

    Możesz omówić zakaz podłączania się do metalowych ruch w aspekcie obowiązku
    wykonywania połączeń wyrównawczych również do instalacji prowadzonych metalowymi
    rurami.

  • 7. Data: 2014-03-21 19:04:20
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Jakub Rakus pisze tak:

    > Nie kombinuj tylko zrób tak jak się należy - przewód PEN *DO
    > BOLCA*, a dopiero potem mostek do zacisku neutralnego w gniazdku

    Upalenie na wejściu do mieszkania.

    --
    Piter

  • 8. Data: 2014-03-21 19:10:25
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 21.03.2014 o 12:23 Adam Wysocki <g...@s...invalid> pisze:

> [...]
    > się fazy na bolcu). Przez 25 lat (wtedy ten blok był wybudowany) nic
    > takiego się nie stało, ale może na wypadek, gdyby w końcu miało się stać,
    Nie, nadal stanowi ochronę, sprawdz i dokręć śruby w skrzynce, kabli nie
    ruszaj aby nie pękły, to wszystko co możesz zrobić.

    > Idealnie byłoby to podpiąć do uziomu, ale nie ma tam takiej możliwości.
    > Rury chyba są metalowe, ale głowy nie dam - w pionie są metalowe, ale
    > gdzie idą dalej, nie mam pojęcia - da się to jakoś sprawdzić?
    Sprawdzić się da podpinać nie wolno. Rury instalacji nie są uziomem i nie
    wolno do nich niczego podłączać. Jedynie na wejściu do bloku mogą być
    razem spięte uziomem wyrównawczym i podłączone do uziemienia ale tylko tam.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 9. Data: 2014-03-21 19:13:33
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Adam Wysocki pisze tak:

    > może na wypadek, gdyby w końcu miało się stać,
    > warto ten bolec odpiąć w cholerę? Jak myślicie? Bo teraz chroni to
    > przed przepięciem w urządzeniu, ale jest śmiertelne w przypadku
    > uszkodzenia przewodu neutralnego...

    Ja odpinam bolce i wyłamuję szczególnie w gniazdkach "łańcuchowych" w
    pokojach bo się boję, że ktoś będzie tak wtykał gmerał aż urwie N po
    drodze i za tym gniazdkiem zabraknie N.

    --
    Piter

  • 10. Data: 2014-03-21 22:24:48
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2014-03-21 12:23, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    > warto ten bolec odpiąć w cholerę? Jak myślicie? Bo teraz chroni to przed
    > przepięciem w urządzeniu, ale jest śmiertelne w przypadku uszkodzenia

    Jeśli przychodzą ci do głowy tak głupie myśli jak psucie poprawnie
    wykonanego uziemienia, to lepiej zastosuj moją poradę - załóż sobie na
    głowę plastikową torbę i szczelnie zawiąż dookoła szyi...

    TN-C to jest poprawny system uziemienia. To, że obecnie został
    zastąpiony przez TN-S to nie znaczy, że z dnia na dzień stał się
    niebezpieczny. Tak samo jak dzisiejsze samochody są bezpieczniejsze niż
    te sprzed 30 lat, ale to nie znaczy, że wszyscy, którzy jeździli tamtymi
    zginęli.

    Więc niech ci do głowy nie przychodzą głupoty z psuciem uziemienia, bo
    tak możesz zrobić większą szkodę.