  • 1. Data: 2012-07-13 04:29:44
    Temat: Taki generator liczby losowych
    Od: " M.M." <m...@W...gazeta.pl>

    Hej

    W generatorach liczb losowych zwykle raz się inicjuje generator zarodkiem, a
    potem wiele razy generuje kolejne liczby pseudo-losowe. Chyba będę potrzebował
    generatora w którym inicjacji dokonuje się bardzo często, np. raz na 5-10
    wygenerowanych liczb. Zarodkami mogą być kolejne liczby naturalne, albo
    liczby pseudo-losowe z innego generatora - to jest obojętne, byle generator
    zarodków był deterministyczny. Czego proponujecie użyć? Co się dobrze
    sprawuje przy generowaniu krótkich (rzędu 100-300 bitów) ciągów liczb
    pseudo-losowych?

  • 2. Data: 2012-07-13 06:57:39
    Temat: Re: Taki generator liczby losowych
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <s...@o...pl>

    Dnia 13-07-2012 o 04:29:44 M.M. <m...@w...gazeta.pl> napisał(a):

    > Zarodkami mogą być kolejne liczby naturalne, albo
    > liczby pseudo-losowe z innego generatora - to jest obojętne, byle
    > generator zarodków był deterministyczny.

    Czym, w praktyce, będzie to się różniło od generowania kolejnych liczb
    jednym generatorem?

    Suma dwóch generatorów pseudolosowych, z których pierwszy generuje zarodki
    drugiemu jest w rzeczywistości generatorem pseudolosowym z pojedynczym
    zarodkiem.

    Pozdrawiam -- Spook.

  • 3. Data: 2012-07-13 10:37:59
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Friday, July 13, 2012 3:29:44 AM UTC+1, M.M. wrote:
> [...]
    > zarodków był deterministyczny. Czego proponujecie użyć? Co się dobrze
    > sprawuje przy generowaniu krótkich (rzędu 100-300 bitów) ciągów liczb

    Dlaczego odrzuciles najprostsze rozwiazanie, czyli wygenerowanie dlugiego ciagu liczb
    losowych i podzielenie go na krotkie kawalki?

    RW

  • 4. Data: 2012-07-13 11:48:46
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-07-13 04:29, M.M. pisze:
> [...]
    > liczby pseudo-losowe z innego generatora - to jest obojętne, byle generator
    > zarodków był deterministyczny. Czego proponujecie użyć?

    I po raz trzeci: Po co? Przecież żadnego sensu to nie ma.

    > Co się dobrze
    > sprawuje przy generowaniu krótkich (rzędu 100-300 bitów) ciągów liczb
    > pseudo-losowych?

    Porządny generator liczb losowych użyty do wygenerowania 300bitów.
    A potem do następnych 300 bitów...

    pzdr
    bartekltg

  • 5. Data: 2012-07-14 23:54:17
    Od: " M.M." <m...@N...gazeta.pl>

    Dziękuję wszystkim za zainteresowanie

    > Czym, w praktyce, będzie to się różniło od generowania kolejnych liczb
    > jednym generatorem?
    Może jakością? Może niektóre generatory liczb pseudo-losowych zachowują się
    przyzwoicie dopiero gdy się "rozbujają" podczas dłuższego generowania? Może
    niektóre generatory dla niektórych zarodków zachowują się źle? Nie wiem - pytam.

    > Suma dwóch generatorów pseudolosowych, z których pierwszy generuje zarodki
    > drugiemu jest w rzeczywistości generatorem pseudolosowym z pojedynczym
    > zarodkiem.
    To zależy z jakiego punktu widzenia. Myślę nad pewnym schematem obliczeń
    rozproszonych. Na zdalnych maszynach będę obliczał coś w związku z liczbami
    pseudo-losowymi. Na "maszynie centralnej" będę chciał odtworzyć stan maszyny
    zdalnej tylko na podstawie zarodka. Wszystko po to aby nie przesyłać całego
    rozwiązania. Chodzi zarówno o odciążenie sieci jak i o uproszczenie sobie
    życia. Jeszcze nie mam co do tego pewności, ale jeśli uda się przesłać
    tylko zarodek to chyba łatwo dostosuję implementację którą mam gotową.

    > Dlaczego odrzuciles najprostsze rozwiazanie, czyli wygenerowanie
    > dlugiego ciagu liczb losowych i podzielenie go na krotkie kawalki?
    Nie odrzuciłem definitywnie, ale na pewno mam obawy że to nie będzie
    najprostsze rozwiązanie.

    > I po raz trzeci: Po co? Przecież żadnego sensu to nie ma.
    Nie ma żadnego sensu z matematycznego punktu widzenia :) Praktyczny
    sens ma: można łatwo odtworzyć stan skomplikowanego
    systemu bez wklepywania całymi godzinami dodatkowego kodu.

    > Porządny generator liczb losowych użyty do wygenerowania 300bitów.
    > A potem do następnych 300 bitów...
    Jaki porządnie się zachowa w (chyba) bilionach krótkich generacji?

  • 6. Data: 2012-07-17 18:49:16
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-07-14 23:54, M.M. pisze:
    > Dziękuję wszystkim za zainteresowanie

    > Może jakością?

    Nie.

    > Może niektóre generatory liczb pseudo-losowych zachowują się
    > przyzwoicie dopiero gdy się "rozbujają" podczas dłuższego generowania? Może

    Nie.
    Przemyśl, jak działa generator. Nie ma tam żadnego rozbujania;)

    > niektóre generatory dla niektórych zarodków zachowują się źle? Nie wiem - pytam.

    Tak. Niektóre. Dlatego lepiej brać dobry generator:)

> [...]
    > życia. Jeszcze nie mam co do tego pewności, ale jeśli uda się przesłać
    > tylko zarodek to chyba łatwo dostosuję implementację którą mam gotową.

    Użyj po prostu dobrego generatora.
    Z zadanego generatora z jakimś ustalonym zarodkiem generujesz
    wysylane do podstacji zarodki. Nie ma co przekombinowywać.

    > Nie odrzuciłem definitywnie, ale na pewno mam obawy że to nie będzie
    > najprostsze rozwiązanie.

    Hint: to jest proste rozwiązanie. Musiałeś coś przekombinować.

    > Nie ma żadnego sensu z matematycznego punktu widzenia :) Praktyczny
    > sens ma: można łatwo odtworzyć stan skomplikowanego
    > systemu bez wklepywania całymi godzinami dodatkowego kodu.

    I aby to zrobić nie musisz nic kombinować
    z niestandardowymi generatorami.

    > Jaki porządnie się zachowa w (chyba) bilionach krótkich generacji?

    Tak samo jak w kilku bilionowych generacjach.

    pzdr
    bartekltg

  • 7. Data: 2012-07-17 20:29:15
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-07-17, bartekltg <b...@g...com> wrote:

    > Nie.

    Oczywiście że może.

    > Nie.
    > Przemyśl, jak działa generator. Nie ma tam żadnego rozbujania;)

    Widać z daleka, że nie widziałeś na oczy wielu generatorów
    pseudolosowych. W kilku należy pierwsze ileś bitów odrzucić (choć bywa,
    że nie z powodu kiepskiej jakości danych). O takich sprawach uczą na
    kursie kryptografii na studiach.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 8. Data: 2012-07-17 22:46:17
    Od: " M.M." <m...@N...gazeta.pl>

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

    > Przemyśl, jak działa generator. Nie ma tam żadnego rozbujania;)
    Do tej pory najczęściej używałem złożenia trzech generatorów
    Fibonacciego z opóźnieniem (pierwszy generator decydował czy następną
    liczbę generować drugim czy trzecim - podobno takie coś jest bardzo
    dobrym generatorem). Generator fibonacciego z opóźnieniem
    pracuje na tablicy N ostatnich elementów, gdzie N ma długość opóźnienia.
    Jeśli podczas inicjacji do tej tablicy dostaną się kiepskie
    liczby, to jedyna nadzieja w "rozbujaniu". De facto może rozbujanie
    generatora nie będzie żadnym problemem...

    > Tak. Niektóre. Dlatego lepiej brać dobry generator:)
    Jeszcze szybkie pytanie, które są dobre a które złe?
    Z tego co wiem, mersenne twister uchodzi za najlepszy, bo w
    jego przypadku udowodniono jaka jest długość okresu. Ale słabo znam
    ten generator, może też ma jakieś specyficzne problemy?

  • 9. Data: 2012-07-17 23:20:19
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Tuesday, July 17, 2012 5:49:16 PM UTC+1, bartekltg wrote:

    > &gt;
    > &gt;&gt; Dlaczego odrzuciles najprostsze rozwiazanie, czyli wygenerowanie
    > &gt;&gt; dlugiego ciagu liczb losowych i podzielenie go na krotkie kawalki?
    > &gt; Nie odrzuciłem definitywnie, ale na pewno mam obawy że to nie będzie
    > &gt; najprostsze rozwiązanie.
    >
    > Hint: to jest proste rozwiązanie. Musiałeś coś przekombinować.

    OK, moze OP chce zrownoleglic obliczenia i wtedy dzielenie dlugiej serii na kawalki
    nie ma sensu.

    RW

  • 10. Data: 2012-07-17 23:21:31
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Tuesday, July 17, 2012 7:29:15 PM UTC+1, Stachu &#39;Dozzie&#39; K. wrote:

> [...]
    > pseudolosowych. W kilku należy pierwsze ileś bitów odrzucić (choć bywa,
    > że nie z powodu kiepskiej jakości danych). O takich sprawach uczą na

    Super, ale nie kazdy RNG jest uzywany do kryptografii, np. osoba ktora bedzie bawila
    sie w odrzucanie pierwszych bitow w liczbach losowych uzywanych do calkowania Monte
    Carlo, traci czas. Wazniejsze sa wtedy inne wlasnosci generatora.

    RW