  • 1. Data: 2011-01-30 14:01:41
    Temat: Technika DSP - demodulacja FSK
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    Witajcie.

    Próbuje zdemodulować sygnał FSK 1200/2200 Hz - szybkość modulacji 1200 bit/s
    Próbowałem zrobić to przy pomocy alg. Goertzla, jednak nie udało mi się to,
    ponieważ ja musze rozpoznać nośną 1200 Hz już po 833us - czyli po czasie
    trwania jednego bitu! Algo Goertzla wymaga większej ilości próbek (więcej
    niż jeden okres) dla poprawnego wykrycia podnośnej.
    Zero-crossing odpada ze względu na SNR.
    Czy ktos z Was może mi podpowiedzieć czego szukać żeby zrobić tani (w sensie
    czasu obliczeń, najlepiej stały przecinek) dyskryminator FSK?

    --
    #begin 755 signature.exe
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 2. Data: 2011-01-30 14:20:00
    Temat: Odp: Technika DSP - demodulacja FSK
    Od: "f" <f...@c...gh>

    Użytkownik "Verox" <a...@b...veroxsystems.com> napisał w
    wiadomości news:slrnikarq5.4rb.antispam_verox@matrix.verox.pl..
    .
> [...]
    > trwania jednego bitu! Algo Goertzla wymaga większej ilości próbek (więcej
    > niż jeden okres) dla poprawnego wykrycia podnośnej.

    Zastanów się czy to jest w ogóle teoretycznie mozliwe

  • 3. Data: 2011-01-30 14:41:00
    Temat: Re: Odp: Technika DSP - demodulacja FSK
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Sun, 30 Jan 2011 15:20:00 +0100, f napisał:

    > Użytkownik "Verox" <a...@b...veroxsystems.com> napisał w
    > wiadomości news:slrnikarq5.4rb.antispam_verox@matrix.verox.pl..
    .

    > Zastanów się czy to jest w ogóle teoretycznie mozliwe

    Takie systemy działają, więc mało że teoretycznie możliwe to
    udowodnione w praktyce ;-). Chyba że coś źle licze:

    Czas 1 bitu = 1/1200 bit/s = 833.33 us To jest raczej jasne i tu błędu nie ma.

    okres podnośnej 1200 Hz = 1/1200 Hz = 833.33 us = czas bitu
    okres podnośnej 2200 Hz = 1/2200 Hz = 454.54 us = 1.8 * czas bitu

    Próbkowanie 16 kHz - próbka co 62.5 us

    podnośna 1200 Hz - 13 próbek/okres
    podnośna 2200 Hz - 7 próbek/okres

    Czyli ZA MAŁO do algo goertzla. Oczywiście moge sie mylić - jeśli tak jest
    proszę o naprostowanie, zaczynam zabawe z DSP :-)

  • 4. Data: 2011-01-30 14:45:00
    Temat: Re: Technika DSP - demodulacja FSK
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 30.01.2011 15:01, Verox pisze:
> [...]
    > ponieważ ja musze rozpoznać nośną 1200 Hz już po 833us - czyli po czasie
    [..]
    > Czy ktos z Was może mi podpowiedzieć czego szukać żeby zrobić tani (w sensie
    > czasu obliczeń, najlepiej stały przecinek) dyskryminator FSK?
    Jedyne co mi przychodzi do głowy to wykrywanie zmiany znaku pochodnej.
    ale to może być strasznie podatne na zakłócenia.

    Michoo

  • 5. Data: 2011-01-30 14:59:15
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Sun, 30 Jan 2011 15:45:00 +0100, Michoo napisał:

    > [..]
    > Jedyne co mi przychodzi do głowy to wykrywanie zmiany znaku pochodnej.
    > ale to może być strasznie podatne na zakłócenia.

    Kiedyś czytałem o czymś z opóźnieniem i mnożeniem, ale za kija nie potrafie
    sobie przypomnieć gdzie i co to było.

  • 6. Data: 2011-01-30 15:07:25
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 30.01.2011 15:59, Verox pisze:
    > Kiedyś czytałem o czymś z opóźnieniem i mnożeniem, ale za kija nie potrafie
    > sobie przypomnieć gdzie i co to było.
    Metoda, którą ja kiedyś opracowałem (może jest jakaś lepsza) to
    sumowanie (z pomocą bufora cyklicznego) ostatnich k różnic między
    kolejnymi próbkami. Ta suma zmienia znak około k/2 próbek za minimum lub
    maksimum. W związku z czym pozwala dość dobrze obliczać czas półokresu o
    ile zakłócenia nie są zbyt duże.

    Michoo

  • 7. Data: 2011-01-30 18:27:21
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 01/30/2011 09:01 AM, Verox wrote:
> [...]
    > Czy ktos z Was może mi podpowiedzieć czego szukać żeby zrobić tani (w sensie
    > czasu obliczeń, najlepiej stały przecinek) dyskryminator FSK?

    Tutaj masz opisany prosty demodulator:
    http://focus.ti.com/lit/an/spra347/spra347.pdf
    Pewnie będziesz musiał trochę zmienić parametry demodulatora, ale
    matematyka wygląda na w miarę dobrze opisaną.

    pzdr.
    j.

  • 8. Data: 2011-01-30 18:44:17
    Od: Mariusz Dabrowski <m...@p...onet.pl>

    Dnia 30.01.2011 Verox <a...@b...veroxsystems.com> napisał/a:
    > Kiedyś czytałem o czymś z opóźnieniem i mnożeniem, ale za kija nie potrafie
    > sobie przypomnieć gdzie i co to było.

    Trzeba opóźnić o ćwierć okresu częstotliwości środkowej (1700Hz).
    Następnie sygnał opóźniony mnożymy przez oryginalny.

    Pozdrawiam,
    Mariusz Dąbrowski

  • 9. Data: 2011-01-30 19:17:02
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 30 Jan 2011 15:20:00 +0100, f wrote:
    >Użytkownik "Verox" <a...@b...veroxsystems.com> napisał w
    >
    >Zastanów się czy to jest w ogóle teoretycznie mozliwe

    Teoretycznie moze nie, ale juz w prehistorycznych czasach modemy
    robily to w pol okresu, a w poznej starozytnosci kluczowano 3429 baud,
    na nosnej cos 1800Hz, w pasmie 3300Hz (teoretycznie) i jeszcze majac w
    kanale probkowanie 8kHz i 8 bit. I rozpoznawano ok 9 bitow na symbol.

    Goertzel tez sie powinien do tego nadawac, tylko trzeba zrozumiec jak
    on dziala i odpowiednio wykorzystac :-)

    J.

  • 10. Data: 2011-01-30 19:44:30
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Sun, 30 Jan 2011 18:44:17 +0000 (UTC), Mariusz Dabrowski napisał:

    > Trzeba opóźnić o ćwierć okresu częstotliwości środkowej (1700Hz).
    > Następnie sygnał opóźniony mnożymy przez oryginalny.

    Dziękuje, po szybkiej symulacji wygląda obiecująco:

    http://idom.verox.pl/pub/delay.jpg