  • 21. Data: 2004-06-18 12:55:38
    Temat: Re: TeleNet
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Miernik" <m...@c...pl> napisał w wiadomości
    news:20040618122359.36D.1.NOFFLE%miernik@ctnet.pl.lo
    cal...

    > CIR = Committed Information Rate
    > MIR = Maximum Information Rate
    >
    > Czyli jest to maksymalna przepustowość jaką może osiągnąć łącze.

    Dzięki - sądzisz, że ktoś tego nie rozumie ? :)

    Nie tego dotyczy problem !

    pozdr.

  • 22. Data: 2004-06-20 17:17:08
    Od: Neas <n...@u...neas.ws>

    Miernik <m...@c...pl> pisze:

    >A czy na pewno dobrze zrozumiałeś to co kupujesz?
    >Przeczytaj dokładnie umowę, regulamin itp.
    >W przeważającej większości operatorów parametr podawany jako
    >przepustowość (512 / 128 kbps) jest górnym ograniczeniem
    >przepustowości Twojego łącza. Nie jest natomiast w żadnym wypadku
    >powiedziane że takiej przepustowości możesz oczekiwać przez większą
    >lub nawet mniejszą część czasu. Nie można się w takim wypadku oburzać
    >że uzyskujesz przepustowość 30 kbps gdyż jest to zgodne z opisem
    >usługi. Wszak 32 kbps jest mniejsze niż 512 kbps.

    No właśnie, tak się powszechnie uważa, ale czy napewno tak
    jest? (piszę ogólnie, nie odnośnie tej konkretnej firmy)

    Można też rozumować następująco:

    Sprzedawane łącze określone jest jako 'do 512 kbps', czyli jego
    maksymalna przepustowość to 512 kbps. Wyobraźmy sobie teraz,
    że pewna firma sprzedaje samochody, deklarując maksymalną
    prędkość 200 km/h, która nigdy nie jest osiągana, a samochód w
    rzeczywistości porusza się z prędkością, najwyżej 20 km/h. Czy tego
    nie można porównać? Moim zdaniem można, oczywiście analogia nie
    jest idealna, ale coś w tym napewno jest. Skoro łącze określone
    jest jako 'do 512 kbps' to powinno osiągać (chociaż czasem!)
    te 512 kbps lub wartość zbliżoną, bo jeśli osiąga 10 razy mniej,
    to równie dobrze można je nazwać 'do 10 Gbps' i będzie miało
    to mniej więcej tyle samo wspólnego z prawdą.

    Rozumując inaczej:

    Zakładam, ze 'przepustowość do 512 kbps' rozumiem jako
    'mniejsza lub równa 512, czyli także 0'. Czy zapis w umowie sprzedaży
    samochodu, np. w treści (językiem potocznym, żeby nie
    przedłużać) 'zapłacisz mi 50000 zł, a ja Ci dam samochód, albo nie, albo
    dostaniesz np. kołpak' byłby zgodny z prawem? Jedno do drugiego
    jest przecież bardzo podobne, prawda?

    I w jeszcze inny sposób:

    Czy klienci danej firmy kupili by dane łącze za tą samą cenę,
    gdyby zostało określone zgodnie ze stanem faktycznym, czyli np.
    'do 50 kbps a czasem 0' zamiast 'do 512 kbps'? Skoro nie,
    wygląda na to, że zakup był skutkiem celowego wprowadzenia klientów w błąd.

    Podsumowując:

    Oferowanie łącz opisanych w sposób niezgodny z prawdą jest
    wprowadzaniem klientów w błąd. Przedstawianie umów, w których mowa
    jest o 'przepustowości do routera brzegowego' moim zdaniem
    także. Jednak pół biedy, gdy jest to tylko zabezpieczenie dla
    providera, bo np. przepustowość spada czasem z 500 do 400 kbps w
    godzinach szczytu. Jednak gdy sprzedawane łącza pozwalają osiągnąć
    wielokrotnie mniejsze przepustowości maksymalne niż te
    deklarowane, to moim zdaniem można mówić o oszustwie.

    Szkoda, że ustawodawcy (nie wnikam tutaj kto konkretnie) nie
    zajmą się tego typu praktykami, zamiast regulować to, co
    regulacji akurat nie wymaga. Z dwojga złego, to byłoby lepsze. W
    normalnej sytuacji brak klientów doprowadziłby takie firmy do
    bankructwa lub zmiany strategii. Niestety u nas w wielu miejscach po
    prostu nie ma w tym zakresie konkurencji, więc dobrze by było,
    gdyby klienci chociaż wiedzieli co kupują.

    --
    Neas, <n...@u...neas.ws>, http://www.drzwi.org

  • 23. Data: 2004-06-20 17:57:27
    Od: "Artur Orlowski" <l...@t...the.signature.pl>

    Neas wrote:
> [...]
    > rzeczywistości porusza się z prędkością, najwyżej 20 km/h. Czy tego
    > nie można porównać? Moim zdaniem można, oczywiście analogia nie

    Też uważam, że to bardzo dobra analogia. Producent nie gwarantuje, że
    na drodze osiedlowej osiągniesz 200 km/h. Natomiast w sprzyjających
    warunkach pogodowych, na autostradzie tyle uda ci się wyciągnąć. Tutaj
    jest tak samo.

    Artur

    PS. Reklamowałeś już samochód, że na polnej drodze jedzie wolniej niż
    po ulicy?

  • 24. Data: 2004-06-20 18:13:18
    Od: Neas <n...@u...neas.ws>

    "Artur Orlowski" <l...@t...the.signature.pl> pisze:

> [...]
    >jest tak samo.
    >
    > Artur
    >
    >PS. Reklamowałeś już samochód, że na polnej drodze jedzie wolniej niż

    Przecież pisałem odnośnie łącz, które *nigdy* nie osiągają
    maksymalnej przepustowości. Czy nie reklamowałbyś samochodu, który
    umożliwiałby Ci uzyskanie maksymalnej prędkości 30 km/h
    (zamiast 200 km/h) na autostradzie? Porównanie obciążenia łącza do
    rodzaju nawierzchni jest błędne, ponieważ ten drugi nie zależy od
    producena samochodów, a to pierwsze zależy pośrednio od ISP.

    --
    Neas, <n...@u...neas.ws>, http://www.drzwi.org

  • 25. Data: 2004-06-20 21:56:00
    Od: "Artur Orlowski" <l...@t...the.signature.pl>

    Neas wrote:
    > Przecież pisałem odnośnie łącz, które nigdy nie osiągają
    > maksymalnej przepustowości. Czy nie reklamowałbyś samochodu, który

    Nigdy nie mów nigdy. Zapewne z zasobów swojego ISP wyciągniesz i
    100Mbit/s, a z zasobów ISP Twojego ISP te 512kbit/s jest zapewne
    osiągalne.

    --
    ArturO (małpa) edu (kropka) com (dot) pl

  • 26. Data: 2004-06-20 22:18:08
    Od: Neas <n...@u...neas.ws>

    "Artur Orlowski" <l...@t...the.signature.pl> pisze:

    > Nigdy nie mów nigdy. Zapewne z zasobów swojego ISP wyciągniesz i
    >100Mbit/s, a z zasobów ISP Twojego ISP te 512kbit/s jest zapewne
    >osiągalne.

    Jeśli o to chodzi, to przykład uczciwego postawienia sprawy
    widać na aster.pl. Tam wyraźnie wyróżniona jest przepustowość
    łącza do zasobów własnych i przepustowość łącza do internetu.

    Po za tym zdaje mi się, że ISP sprzedając łącza do Internetu
    nie ma na myśli własnego ethernetu, więc jeśli mowa o maksymalnej
    szybkości łącza to powinna ona dotyczyć zasobów zewnętrznych.

    Po za tym Twoje porównanie jest niezbyt sensowne także dlatego,
    ze analogią do jakości drogi dla samochodu może być raczej
    tylko jakość 'drogi' do danego hosta (oczywiśćie ISP nie może
    odpowiadać, że z serwera postawionego sdi nie da się osiągnąć
    znamionowej prędkości łącza).

    Analogią do obciążenia łącza providera może byc ilość
    samochodów na drodze, które 'zwalniają' ruch. Jednak to także nie
    potwierdza Twojej tezy, ponieważ natężenie ruchu ulicznego nie jest
    zależne od producenta samochodów, a ilość klientów na danym
    łączu id ISP jak najbardziej jest.
    --
    Neas, <n...@u...neas.ws>, http://www.drzwi.org