    Date: Sun, 24 Aug 2014 19:06:47 +0200
    From: JDX <j...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Transil a sprawa polska.

    Jak wiadomo, Transil(TM) jest zastrzeżonym znakiem towarowym firmy ST
    Microelectronics. Wobec tego przydałoby się używać jakiegoś polskiego
    terminu tak jak to robią Anglosasi czy Niemcy, tj. używają swoich.
    Znacie może jakieś książki/artykuły w których jakiś naukowiec z jakiejś
    polibudy, najlepiej "z nazwiskiem", jakoś ogarnął ten problem? Bo
    słowniki to raczej nic na ten temat nie mówią.

    Trochę poszperałem w sieci i znalazłem następujące terminy, głównie na
    stronach handlarzy elementami elektronicznymi:
    - dioda przeciwprzepięciowa - bardzo mi się podoba, ale może być (IMO
    mały) problem ponieważ tak, zdaje się, nazywa się też czasami zwykłe
    diody prostownicze włączane równolegle do indukcyjności,
    - dioda Zenera przeciwprzepięciowa - niezbyt mi się podoba ponieważ
    zenerka i transil, chociaż mają bardzo podobne charakterystyki, to były
    projektowane do różnych zastosowań, w szczególności transile mają dużą
    powierzchnię złącza umożliwiającą przewodzenie dużych prądów (chociaż
    Anglosasi czasami używają tego terminu tj. transient absorption Zener
    diode),
    - dioda przeciwzakłóceniowa - widziałem u Conrada; od wielkiej biedy
    może być,
    - dioda zabezpieczająca - w tej grupie TME umieściło transile, ale IMO
    to jest słabe ponieważ jest od groma diod zabezpieczających (w sensie
    funkcji pełnionej w układzie),
    - dioda supresyjna - WTF?! Kto k..wa wymyślił tego potworka?!

    Macie jakieś fajne pomysły?