  • 1. Data: 2018-02-01 21:08:00
    Temat: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam wszystkich,

    Pytanie do mechaników.

    Wiele razy słyszałem/czytałem - nie trzymaj dłoni na dźwigni zmiany
    biegów podczas jazdy bo ją uszkodzisz (pomijając bezpieczeństwo
    prowadzenia auta). Tu jedna z takich wypowiedzi:

    https://youtu.be/Ivkiks3wypY?t=1m48s

    Czy faktycznie stały nacisk na dźwignię prowadzi do uszkodzeń skrzyni
    biegów? Czy to prawda czy mit? Wątpliwości moje budzi to, że ciężko mi
    sobie wyobrazić brak elementów konstrukcyjnych absorbujących pionową,
    niewielką siłę.

    Pytam się głównie w kontekście automatycznej skrzyni biegów. Teza dla
    niej jest dokładnie taka sama - również w tym linku. Istnieją
    rozwiązania posiadające przyciski na górze drążka zachęcające właśnie to
    wywierania pionowej siły. Albo odchylanie na boki drążka w celu ręcznej
    zmiany biegów. W obu przypadkach zwykle wiąże się z tym, że kierowca
    położy najpierw dłoń na drążku - wywrze więc pionowy nacisk - a potem
    wykona czynność (nie patrzy się przecież na nią by kliknąć guzik jednym
    palcem). Czy takie rozwiązania są po to by zachęcać do zniszczenia
    skrzyni biegów przed czasem, czy raczej negatywny wpływ pionowego
    nacisku na drążek na trwałość skrzyni, to bujda na resorach?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2018-02-01 22:31:20
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-02-01 o 21:08, Marek S pisze:
    > Witam wszystkich,
    >
    > Pytanie do mechaników.
    >
    > Wiele razy słyszałem/czytałem - nie trzymaj dłoni na dźwigni zmiany
    > biegów podczas jazdy bo ją uszkodzisz (pomijając bezpieczeństwo

    Tak, skórka się zetrze.

    --
    Irokez

    ---
    Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
    http://www.avg.com

  • 3. Data: 2018-02-01 22:51:59
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Marek S pisze tak:

    > Wiele razy słyszałem/czytałem - nie trzymaj dłoni na dźwigni zmiany
    > biegów podczas jazdy bo ją uszkodzisz

    Chodzi ci o lewarek?

    W passacie np jest plastikowe (nylonowe chyba) jarzmo i plastikowa kula
    w smarze. Co ma się niby uszkodzić? Stając butem w szyberachu dopiero
    połamiesz jarzmo (może za drugim razem).

> [...]
    > skrzyni biegów? Czy to prawda czy mit? Wątpliwości moje budzi to,
    > że ciężko mi sobie wyobrazić brak elementów konstrukcyjnych

    Chodzi o to żeby lewarek latał przód tył razem z obudową. Żebyś
    trzymając go nie "wyciągał" biegów. Ale luzy w starszym aucie są tak
    duże że i tak ich nie wyciągasz.

    --
    Piter

    http://piterpro.private.pl/xnews/

  • 4. Data: 2018-02-02 00:26:17
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 1 Feb 2018 21:08:00 +0100, Marek S napisał(a):

    > Czy faktycznie stały nacisk na dźwignię prowadzi do uszkodzeń skrzyni
    > biegów? Czy to prawda czy mit?

    W manualnej skrzyni biegów jest to prawda.

    Tu widać jak działa ten mechanizm:
    https://youtu.be/wCu9W9xNwtI?t=307

    Trzymając długo rękę na dźwigni zmiany biegów dopycha się widełki wybieraka
    do rowka w obracającej się przesuwce, powodując nieustanne tarcie i zużycie
    tych elementów.
    Gdy dźwignia nie jest obciążona, dzięki małemu luzowi w tym rowku tarcie
    jest zaniedbywalne.
    Ale jak dopycha się widełki cały czas ręką to zużyją się rużo szybciej.

    > Pytam się głównie w kontekście automatycznej skrzyni biegów.

    W automatycznej skrzyni biegów, to chyba już od dość dawna w ogóle nie ma
    mechanicznego połączenia dźwigni ze skrzynią.
    A sam układ lewarka to jedynie "joystick" dający do komputera sterującego
    skrzynią informację w jakim ta jest położeniu.
    Więc raczej tu żadnego ryzyka nie ma.

    Swoją drogą to już niezła faza żeby mieć automat i trzymać rękę na lewarku
    ;)
    W manualu jeszcze jest (niezbyt mądry, ale zawsze) argument że ktoś trzyma
    żeby szybciej biegi zmieniać czy że nie chce mu się ręką ruszać bo po I
    zaraz wrzuca II.
    Ale w automacie?

  • 5. Data: 2018-02-02 13:54:17
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-02-02 o 00:26, Tomasz Pyra pisze:
> [...]
    > jest zaniedbywalne.
    > Ale jak dopycha się widełki cały czas ręką to zużyją się rużo szybciej.

    Ahhhaa... chodzi o to, że te ciemno szare elementy nie mają swobody
    przesunięcia się tył/przód gdy obciążymy je naciskiem od góry? Albo
    jeszcze gorzej, dociskając nie idealnie prostopadle możemy wywierać
    lekką siłę w kierunku tył/przód, co powoduje, że widełki cały czas są
    dociśnięte do którejś ze stron. Czy dobrze rozumuję?

> [...]
    > A sam układ lewarka to jedynie "joystick" dający do komputera sterującego
    > skrzynią informację w jakim ta jest położeniu.

    No więc właśnie. Zwróć uwagę, że film jaki podlinkowałem jest z września
    2017, czyli całkiem świeży. Mimo to wyraźnie mówią o negatywnym wpływie
    takiego nacisku na automat. Ok, autor może być niedoukiem ale jeśli
    trochę poszperać po sieci, to jest to dość powszechna opinia. To zbiło
    mnie z tropu i zacząłem doszukiwać się jakiegoś magicznego powiązania
    przyczynowo-skutkowego.

> [...]
    > żeby szybciej biegi zmieniać czy że nie chce mu się ręką ruszać bo po I

    Ha, mnie się to zdarza, głównie wlekąc się w korku :-D A dlaczego tak?
    Bo gdy oprę prawą rękę o podłokietnik to dłoń samoistnie znajdzie się na
    wysokości - nie wiem jak to zwać - manipulatora (?) zmiany biegów (bo to
    tylko joystick).

    Hipotetycznie może być to tego, trochę na siłę, zastosowane inne
    wytłumaczenie. Jeśli ktoś ma fantazję manualnego sterowania biegami, to
    można je sekwencyjnie zmieniać tym drążkiem. Trochę bez sensu bo po to
    są manetki przy kierownicy by bez odrywania rąk od niej to samo uzyskać.
    Tryb półautomatyczny ma uzasadnione zastosowanie - w celu redukcji biegu
    przed wyprzedzaniem aby lagów unikać. Oczywiście i w tym przypadku bez
    sensu jest trzymanie dłoni na drążku z powyższego powodu + możliwości
    zastosowania kick down. No ale fizycznie można.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2018-02-02 13:56:42
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-02-01 o 22:31, Irokez pisze:

    > Tak, skórka się zetrze.

    Jak Tomek zobrazował, przy manualnej skrzyni ma to spory wpływ na jej
    żywotność. Wbrew powszechnej opinii - w automacie już nie. Tak więc w
    50% masz rację :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 7. Data: 2018-02-02 14:31:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

    >Ahhhaa... chodzi o to, że te ciemno szare elementy nie mają swobody
    >przesunięcia się tył/przód gdy obciążymy je naciskiem od góry?

    Nie chodzi o nacisk od gory.

    >Albo jeszcze gorzej, dociskając nie idealnie prostopadle możemy
    >wywierać lekką siłę w kierunku tył/przód, co powoduje, że widełki
    >cały czas są dociśnięte do którejś ze stron. Czy dobrze rozumuję?

    Otoz to.

> [...]
    >negatywnym wpływie takiego nacisku na automat. Ok, autor może być
    >niedoukiem ale jeśli trochę poszperać po sieci, to jest to dość

    Moze amerykanska. Tam ciagle "tato zmienial olej co 3 tys mil i 300
    tys mil przejechal"

    J.

  • 8. Data: 2018-02-02 14:54:47
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-02-02 o 13:56, Marek S pisze:

    > Jak Tomek zobrazował, przy manualnej skrzyni ma to spory wpływ na jej
    > żywotność. Wbrew powszechnej opinii - w automacie już nie. Tak więc w
    > 50% masz rację :-)

    Tu bym jeszcze dyskutował.
    Może mieć znaczenie w aucie z klasycznym układem napędowym gdzie
    skrzynie masz pod lewarkiem i możliwe jest przeniesienie obciążenia
    lewarka na elementy skrzyni.
    W mocno rozpowszechnionych ostatnio autach z napędem na przód już nie.
    Tam między lewarkiem a skrzynią masz cięgna przenoszący tylko
    wybrane kierunki nacisku.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2018-02-02 18:06:03
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2018 o 00:26 Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> pisze:

    > Swoją drogą to już niezła faza żeby mieć automat i trzymać rękę na
    > lewarku

    Ja tak mam :-) - zwisa mi prawa dłoń z podłokietnika, lewarek mam z
    szerokim uchwytem, w sam raz aby na nim położyć dłoń :-)

    TG

  • 10. Data: 2018-02-02 19:08:33
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-02-02 o 14:31, J.F. pisze:

    > Nie chodzi o nacisk od gory.

    Z animacji wynika, że elementy przenoszące ruch poruszają się jedynie w
    poziomie. Wydaje mi się, ze zrobienie prowadnic, które w 100% zniwelują
    pionowy nacisk to żadna filozofia. Skąd zatem ten problem?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek