  • 1. Data: 2011-12-07 07:49:36
    Temat: Twardość kulki stalowej
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Czołem.

    Praktycy, pomóżcie: jak wyznaczyć twardość kulki stalowej średnicy 1/8"
    ? Czy twardościomierz Rockwella ze stożkiem da jakiekolwiek sensowne
    wyniki, choćby dla porównania kilku materiałów ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2011-12-07 09:13:34
    Temat: Re: Twardość kulki stalowej
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 7 Gru, 07:49, PeJot <P...@o...pl> wrote:
    > Czo em.
    >
    > Praktycy, pom cie: jak wyznaczy twardo kulki stalowej rednicy 1/8"
    > ? Czy twardo ciomierz Rockwella ze sto kiem da jakiekolwiek sensowne
    > wyniki, cho by dla por wnania kilku materia w ?

    A w jakim celu pomiar? Twardość się mierzy metodami adekwatnymi do
    potrzeb: jeśli chcesz zmierzyć twardość zahartowanej powierzchni (bo
    konstruujesz urządzenie gdzie ważne są np własności trybologiczne)- to
    używasz metody o jak najmniejszym wgłębniku (to chyba niepoprawne
    słowo, sorry), a jeśli szukasz własności w skali makro (np kołnierze
    do rurociągów, chcesz się upewnić czy śruba nie wgniecie się)- to
    używasz metod z wgniataniem dużej kulki, albo z obijaniem kulki od
    powierzchni.
    Konrad

  • 3. Data: 2011-12-07 09:35:11
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-12-07 10:13, Konrad Anikiel pisze:

    > A w jakim celu pomiar?

    Jest podejrzenie że dostawca kulek przyoszczędził na materiale albo
    obróbce cieplnej, w efekcie czego kulki zbyt szybko wycierają się.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2011-12-07 09:46:16
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 7 Gru, 09:35, PeJot <P...@o...pl> wrote:

    > Jest podejrzenie e dostawca kulek przyoszcz dzi na materiale albo
    > obr bce cieplnej, w efekcie czego kulki zbyt szybko wycieraj si .

    A, no to najpierw znajdź w certyfikacie materiałowym od producenta na
    jaką normę albo specyfikację materiał jest poświadczany. Tam powinny
    być wymagania co do własności fizycznych wyrobu- twardość tyle a tyle
    w skali takiej albo takiej. Te skale nie są przeliczalne (wszelakie
    tabele porównawcze które krążą po internecie są OKDR)- jak chcesz
    sprawdzić czy kulka spełnia wymaganie podane w HRC, to musisz to
    zmierzyć Rockwellem według ISO 6508-1 albo ASTM E18 w skali C. Inny
    pomiar będzie nieporównywalny, czyli nie na temat.
    Konrad

  • 5. Data: 2011-12-07 10:12:03
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-12-07 10:46, Konrad Anikiel pisze:
    > jak chcesz
    > sprawdzić czy kulka spełnia wymaganie podane w HRC, to musisz to
    > zmierzyć Rockwellem według ISO 6508-1 albo ASTM E18 w skali C.

    C, czyli stożek. Pozostaje tylko zrobić jakąś bazę żeby kulka ze stołu
    nie uciekła. Dzięki za wyjaśnienia.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2011-12-07 10:14:12
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 7 Gru, 10:12, PeJot <P...@o...pl> wrote:

    > C, czyli sto ek. Pozostaje tylko zrobi jak baz eby kulka ze sto u
    > nie uciek a. Dzi ki za wyja nienia.

    Ale ja nie wiem co stoi w ateście...

    Konrad

  • 7. Data: 2011-12-07 11:52:07
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-12-07 11:14, Konrad Anikiel pisze:

    > Ale ja nie wiem co stoi w ateście...

    O ile taki w ogóle występuje...

    Księgowy wolał zapewne tańsze kulki bez atestu :>

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2011-12-07 13:01:43
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 7 Gru, 11:52, PeJot <P...@o...pl> wrote:

    > O ile taki w og le wyst puje...
    >
    > Ksi gowy wola zapewne ta sze kulki bez atestu :>

    No to szukaj w zamówieniu. Nie chce mi się wierzyć że zamówienie miało
    tylko nominalną średnicę kulki i cenę, musiało być "kulka wg EN-XXX"
    alo DIN-XXX, albo ISO-XXX albo cokolwiek. Ostatecznie w katalogach
    producenta, czy na jego stronie internetowej, jakiekolwiek materiały
    marketingowe. No bo jak nie wiecie co zamawiacie to skąd wiecie że to
    jest niedobre?
    Konrad

  • 9. Data: 2011-12-07 18:02:01
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    W dniu 2011-12-07 14:01, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    > producenta, czy na jego stronie internetowej, jakiekolwiek materiały
    > marketingowe. No bo jak nie wiecie co zamawiacie to skąd wiecie że to

    Moze to sa kulki do reklamy - maja stac i ladnie wygladac ;)

    --
    venioo
    GG:198909

  • 10. Data: 2011-12-08 13:38:25
    Od: "Michał Sz." <m...@z...com.pl>

    Witam

    Często hartuje różne średnice kulek zaworowych i zawsze mierze je na HRC.
    Mam często do porównania kulki i inne detale z takiego samego materiału,
    które razem są hartowane i zawsze się pomiar sprawdza.

    Najważniejsze to tylko odpowiedni stoliczek, żeby kulka pewnie "siedziała".
    Jak zrobisz parę pomiarów i będą one mieścić się w ciasnym zakresie 1, góra
    2 jednostki,
    to możesz przyjąć, że dobrze zmierzyłeś.

    Pozdrawiam
    Michał